1

Zakendoen in België

De strategische ligging in Europa en het economische beleid nodigen uit om zaken te doen in België. Maar ieder Europees land heeft zijn eigen regelgeving, met een eigen fiscale en sociale wetgeving en loonadministratie. Dat België drie gemeenschappen en gewesten telt, maakt het er niet eenvoudiger op. Abeka begeleidt buitenlandse bedrijven in het kluwen van de Belgische wetgeving en zorgt er voor dat ze onbezorgd zaken kunnen doen. Door de ruime ervaring en gedegen kennis van de Belgische wetgeving op fiscaal, boekhoudkundig en financieel vlak kan Abeka heel wat internationale organisaties tot zijn klanten rekenen.

Abeka heeft een pragmatische aanpak en wil als overkoepelende partner bijdragen aan de ontwikkeling van uw Belgische vestiging.

 

Extra informatie over zakendoen in België vindt u op volgende links:




Begeleiden familiebedrijven

Abeka heeft een groot aantal familiebedrijven in zijn klantenportefeuille en bouwde door de jaren heen dan ook een sterke expertise uit in de begeleiding van familiale organisaties. Anders dan bij andere ondernemingen, is er bij een familiebedrijf een unieke, emotionele binding met de organisatie. Het is de bedoeling dat het bedrijf verder groeit en bloeit binnen de familie. De pater/mater familias beheert het familiebedrijf voor de kinderen en zorgt ervoor dat de volgende generatie tijdig het roer kan overnemen. Daarom houden deze ondernemers een langetermijnvisie aan.

Vaak heeft een familiebedrijf nood aan een klankbord om groei, overname, overdracht en financiering op te volgen. Abeka is een professionele partner in het begeleiden van familiebedrijven. Zo helpen de Abeka-medewerkers bij het uitschrijven van het familiecharter. Daarin worden de familiale afspraken over eigendom van aandelen, carrières in het familiebedrijf, leiderschap,… concreet vastgelegd. Een alternatief is de private stichting, een instrument voor de pater/mater familias om de wensen voor heden en toekomst van het familiebedrijf vorm te geven.

Zeker bij een overdracht kan een dergelijk klankbord van pas komen. De unieke binding met de organisatie, is een kenmerk die vaak zorgt voor een positieve, stuwende kracht bij het zakendoen, maar kan ook tot onverdeeldheid binnen de familie leiden. Abeka treedt daarom op als een neutrale partner. Door open en niet bevooroordeeld te communiceren met alle betrokken familieleden, geeft Abeka het onderlinge vertrouwen en de samenwerking vaak een echte boost.

Voor het regelen van een opvolging binnen de familie, volgt Abeka steeds een uitgestippeld parcours. Via individuele gesprekken peilen de Abeka-medewekers naar de verwachtingen van de pater/mater familias en deze van de mogelijke opvolger(s). Door via open gesprekken de verwachtingen op elkaar af te stemmen, werken we stap voor stap aan een constructief resultaat. Onze psychologische aanpak en de openheid en het vertrouwen dragen bij tot het welslagen van het proces.

Abeka beheerst als totaaladviseur ook de materie van de schenkingsrechten en kan eveneens de waardebepaling van het familiebedrijf en het opstellen van een uitgebalanceerd fiscaal en financieel plan voor zijn rekening nemen.

Ontzorgen is de kernactiviteit van Abeka. Wij dragen er zorg voor dat een familiecharter uitgewerkt wordt waarin alle afspraken concreet zijn verwoord, dat een positieve communicatiestroom binnen de familie op gang wordt gebracht en dat, indien nodig, een juridisch correcte aandeelhoudersovereenkomst wordt onderschreven. Abeka draagt zorg voor uw zaak, zodat u kunt zorgen voor uw familie.




Successie

Successieplanning lijkt een ver-van-van-mijn-bed-show, maar het loont de moeite om op voorhand na te denken over wat er zal gebeuren als u er niet meer bent. Door op tijd maatregelen te nemen, betaalt u minder successierechten en is er een groter deel van het vermogen beschikbaar voor de nabestaanden. Abeka gaat voor u na wat de mogelijkheden zijn binnen het wettelijke kader.

De komende jaren gaan meer dan 200.000 ondernemers met pensioen. Het is voor hen het uitgelezen moment om na te denken over een successieregeling.

Abeka bekijkt uw familiale en zakelijke toestand en maakt samen met u een grondige inventaris en analyse van uw inkomen en het roerend en onroerend vermogen. Abeka gaat daarbij altijd na wat het eigen vermogen is van beide partners. Veel koppels hebben destijds een huwelijkscontract afgesloten en eventueel nadien gewijzigd. Ze gaan er vanuit dat daarmee alles mooi geregeld is, maar dat blijkt niet altijd het geval.

Abeka begint een successieplanning met een berekening van de successierechten in het geval u niets onderneemt. Vervolgens nemen wij ruimschoots de tijd om met alle belanghebbende partijen te praten en de verwachtingen in kaart te brengen. Abeka houdt tijdens het hele traject rekening met uw toekomstige financiële behoeften en zorgt voor een duurzame inkomstenstroom en het behoud van uw levensstandaard.

Het uitwerken van een optimale successie vereist soms het opzetten van meerdere fiscale structuren, zoals een exploitatie- of patrimoniumvennootschap, een holding, een stichting of burgerlijke maatschappij. Abeka beheerst die materie als geen ander. Abeka volgt ook de wetgeving in verband met schenkingsrechten op de voet. Wist u bijvoorbeeld dat u 0% schenkingsrechten betaalt als u voor uw dood de aandelen van uw bedrijf overmaakt aan uw erfgenamen?

Abeka vervult de rol van totaaladviseur. Wij zorgen ervoor dat u met de beste specialisten in binnen- en buitenland in aanraking komt, zonder dat u teveel betaalt. Bovendien belegt Abeka nooit zelf vermogens, zodat wij altijd onafhankelijkheid kunnen garanderen.




Starterscheque

Abeka hecht veel belang aan duurzaam ondernemen. Startende ondernemers verdienen dan ook een steuntje in de rug. Abeka beloont elke starter die beslist om een professioneel begeleide opstart te maken, met een Abeka-starterscheque. Deze cheque is goed voor € 250 + btw, te besteden bij Abeka.

 

Abeka verbindt enkele voorwaarden aan het verkrijgen van de cheque:

  • De cheque wordt enkel toegekend aan nieuwe startende klanten.

  • Er wordt slechts één cheque per klant en/of bedrijvengroep uitgereikt.

  • De cheque wordt overgemaakt door het opstellen van een kredietnota nadat 1000€ (exclusief btw) werd gefactureerd en betaald.

  • De cheque wordt opgebruikt in de vorm van toekomstige prestaties en is niet terugbetaalbaar.