1

Antwerps Boekhoudkantoor wordt Abeka

Het Antwerps Boekhoudkantoor, opgericht in 1987, wordt omgedoopt tot Abeka. De naamsverandering zet een nieuwe strategische koers in: Abeka wil de fiscale en financiële ontzorger zijn voor zowel kmo’s als grote bedrijven. 

Abeka levert een end-to-end dienstverlening, van boekhouding en operationele ondersteuning tot strategische begeleiding. De organisatie zet de komende jaren in op groei. “Onze naamgeving ‘Antwerps Boekhoudkantoor’ dekt niet langer de lading. Wij zijn uitgegroeid tot een solide onderneming met klanten in heel Vlaanderen. Door extra plaatselijke kantoren op te richten, willen we nog dichter bij onze klanten staan”, aldus Georges Bauwens, zaakvoerder van Abeka.

De komende jaren zal Abeka zijn intern en extern kennisnetwerk verder versterken. Georges Bauwens: “Een uitgebreide dienstverlening wordt meer en meer de nieuwe standaard. Een sterk kennisnetwerk zorgt voor extra toegevoegde waarde.”

Ademruimte creëren

Abeka kijkt vanaf zijn oprichting verder dan het pure boekhoudwerk. Door de jaren heen maakte het de omwenteling van boekhoudkantoor en adviesbureau naar een totaaladviseur voor fiscale en financiële vraagstukken. Vandaag profileert Abeka zich als specialist in het ontzorgen van bedrijven. Georges Bauwens: “Bedrijven kunnen niet in elk domein specialist zijn. Door als fiscale en financiële vertrouwenspersoon op te treden, willen we bedrijven ademruimte geven om op hun kernactiviteiten te focussen.”

Abeka’s eerste klanten waren kleine, regionale bedrijven. Abeka heeft nog steeds een hart voor kmo’s. “Kmo’s vormen niet alleen de kern van het bedrijfsweefsel in België, door hun overzichtelijke structuur zijn ze directer en wendbaarder. Dit sluit perfect aan bij de pragmatische bedrijfsstijl van Abeka”, aldus Georges Bauwens. “Maar we begeleiden eveneens vestigingen van internationale ondernemingen. Onze strategische ligging leent zich om hier zaken te doen, maar de Belgische wetgeving is een behoorlijk kluwen. Door onze ruime ervaring en gedegen kennis op fiscaal, boekhoudkundig en financieel vlak, helpen we bedrijven om onbezorgd zaken te doen.”

Proactieve houding

Heel wat boekhouders werken reactief. Abeka gaat verder dan het ingeven van gegevens en het opmaken van de jaarrekening. Georges Bauwens: “Mijn team kan ik het beste omschrijven als vertrouwenspersonen die proactief de klanten aanspreken, zowel op uitvoerend, adviserend als strategisch niveau. We begeleiden bedrijven in de optimalisering van de fiscaliteit en hun financiële gezondheid en denken mee op lange termijn. Dat kan gaan van het opzetten van optimale loonstructuren, het opmaken van rapportages op maat, het bekijken van de successieplanning en de mogelijke vennootschapsvormen tot haalbaarheidsstudies rond investeringen.”




Wettelijke bepalingen inzake bewaartermijnen van uw archieven

Onze klanten vragen ons geregeld hoe lang ze bepaalde documenten moeten bijhouden.

De website van MERAK, de Belgische nummer één in externe archivering, geeft een goed overzicht van de wettelijke bewaartermijnen.

 
Boekhouddocumenten

Documenten inzake vennootschapsrecht

Fiscale documenten

Sociale documenten

Inzake BTW

Algemene rechtsvorderingen

Documenten van advocaten

Documenten van deskundigen

Faillissementswet

Douanewetgeving

Beheersvennootschappen

REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction for Chemicals)




België – Nederland: Een wereld van verschil

Ondanks het feit dat België en Nederland buren zijn, er nagenoeg dezelfde taal wordt gesproken en ze economisch zeer sterk verbonden zijn, is er op boekhoudkundig, fiscaal, juridisch en sociaalrechtelijk vlak een wereld van verschil.

Met deze beknopte samenvatting proberen wij enkele van de grootste verschillen en …. lees meer ….

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 




Geregistreerd KassaSysteem – Verplicht gebruik vanaf 01.01.2015

Hoe zal de invoering van het GKS op het terrein gebeuren? Door de omvang van de operatie zal de ingebruikname van de GKS door de betrokken belastingplichtigen in de horecasector in fases worden doorgevoerd.

Tijdens de maand januari 2015 past elke horeca uitbater de 10%-regel toe op zijn/haar horeca omzet van 2014. Is het resultaat 10% of meer, dan moet een GKS worden geïnstalleerd in 2015.

Deze uitbaters dienen zich uiterlijk tegen 28.02.2015 in de GKS-registratiemodule te registreren, een e-service van de FOD Financiën.

Om toegang te krijgen tot de registratiemodule, moet u over de functie van wettelijk vertegenwoordiger beschikken van uw onderneming.

U dient alle vestigingseenheden waar u een GKS moet installeren, te registreren. Dat betekent dat al uw vestigingseenheden moeten geregistreerd zijn in de KBO.

Vervolgens ontvangt u van de Administratie één van volgende uiterlijke implementatiedata:

  • 30 juni 2015
  • 30 september 2015
  • 31 december 2015

Als u meerdere vestigingseenheden registreerde, krijgt u voor elke eenheid een uiterlijke datum waarop het GKS moet geactiveerd worden. Deze uiterlijke datum is dus te beschouwen als een administratieve tolerantie ten aanzien van de wettelijk verplichte invoeringsdatum van 1 januari 2015. Men zal bijgevolg niet kunnen beboet worden voor het niet beschikken over een actief GKS voor de uiterlijke implementatiedatum verstreken is.

Om discriminatie binnen de sector te vermijden, zal de Administratie pas tot sancties overgaan vanaf 1 januari 2016, de datum waarop de implementatiedatum voor alle ondernemingen verstreken is. Het is belangrijk om te weten dat het ogenblik van registratie geen enkele invloed heeft op de uiterlijke implementatiedatum die u zal ontvangen. De toegekende implementatiedatum hangt immers niet af van het registratiemoment. Hoe sneller u de vestigingen registreert, hoe sneller de administratie u uw uiterlijke implementatiedatum kan meedelen en hoe beter u zich kan voorbereiden. Zo komt u niet in tijdsnood voor een tijdige activatie van het GKS in uw zaak. Een GKS is namelijk pas actief wanneer u de VAT Signing Card (VSC) in de FDM schuift en activeert met de bijgeleverde codes. De VSC kunt u pas aanvragen bij de FOD Financiën na effectieve levering van de kassa en de FDM in uw zaak.

Wilt u tijdig de VSC en bijhorende codes ontvangen, betekent dit dat u er voor moet zorgen ten laatste 2 weken voor de uiterlijke implementatiedatum een FDM en kassa in uw zaak te hebben.

Ter herinnering geven we hier mee dat de sociale lastenverlaging en de verhoging van het aantal overuren die zijn vrijgesteld van doorstorting van bedrijfsvoorheffing pas kunnen worden toegekend vanaf de activatie van een GKS in uw zaak.

In navolgende link vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen

Website FOD Financiën

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Fiscale bemiddelingsdienst

De fiscale bemiddelingsdienst is een objectief, onafhankelijke en onpartijdige overheidsinstantie die tussenbeide kan komen bij een blijvend geschil met de federale belastingadministratie.

Ondanks het feit dat deze dienst deel uitmaakt van de FOD Financiën werken zij volledig onafhankelijk en zullen steeds tot een aanvaardbare oplossing proberen te komen met de belastingadministratie en de belastingplichtige bij een blijvend geschil.

 

Procedure

Ontvangt u een aanslag van de fiscus waarmee u, omwille van gegronde redenen niet akkoord gaat, dan kan u tijdens de bezwaartermijn beroep doen op deze dienst. Belangrijk is dat u eerst binnen de wettelijk voorziene termijnen in bezwaar gaat alvorens de dienst in te schakelen. De dienst kan bemiddelen na de indiening van het bezwaarschrift, maar vóór de uitspraak over het bezwaar of de instelling van de vordering bij een rechtbank van eerste aanleg.

 

Voordelen

Indien u vermoedt dat de belastingadministratie uw bezwaarschrift zal verwerpen, kan deze dienst, in tegenstelling tot een latere gerechtelijke procedure, het geschil in alle sereniteit, vertrouwelijkheid, discretie en bovendien gratis behandelen.

Procedure van bemiddeling

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)