1

Bijzondere liquidatiereserve aanslagjaar 2013: deadline nadert!

De fameuze taxshift voorziet in een verhoging van de roerende voorheffing van 25 naar 27 %. Maar nu nog kan u vroegere winsten uit uw vennootschap halen aan 10% of aan 13,64% (werkelijke belastingsdruk). Yes, you can!!!! Zelfs nog voor de winsten van boekjaar 2012 en 2013!!!!

Spijtig genoeg werd de benaming “liquidatie” er op geplakt, maar niets is minder waar.

Wie overweegt om gebruik te maken van de bijzondere liquidatiereserve voor de winst over aanslagjaar 2013 (veelal boekjaar 2012) maar nog geen definitieve beslissing daartoe genomen heeft, dient nu echt wel in actie te komen. De bijzondere heffing van 10 % dient immers vóór 30 november 2015:

  • via een bijzondere aangifte ingediend te worden
  • op de rekening van de belastingsadministratie te staan

 

Waarover gaat het?

U herinnert zich ongetwijfeld dat de Regering Di Rupo de roerende voorheffing (RV) over de liquidatieboni met ingang van 1 oktober 2014 verhoogde van 10 % naar 25 %. Daarbij werd wel in een overgangsregeling voorzien voor de bestaande reserves. Die mochten als dividend uitgekeerd worden tegen betaling van 10 % RV, waarna het nettobedrag in kapitaal geïncorporeerd werd. Dit systeem staat bekend als de “interne vereffening”. In praktijk ging het veelal over belaste reserves tot en met aanslagjaar 2012.

De regering Michel heeft bij haar aantreden een permanent karakter gegeven aan dit systeem (al zijn er wel wat positieve verschilpunten). Het nieuwe stelsel staat bekend als de liquidatiereserve en is van toepassing sinds aanslagjaar 2015.

Dat betekent dat de winsten over aanslagjaren 2013 en 2014 tussen wal en schip vielen. Met de bijzondere liquidatiereserve wil de regering alsnog een éénmalige kans geven om de winst van die jaren mee te betrekken in de liquidatiereserve.

 

Waarom zou u gebruik maken van de (bijzondere) liquidatiereserve?

Door gebruik te maken van de (bijzondere) liquidatiereserve en dus nu de afzonderlijke heffing van 10 % te betalen, is er bij latere vereffening geen RV meer verschuldigd.

Bij een gewone dividenduitkering van deze liquidatiereserve is daarentegen nog slechts 5 % RV verschuldigd, mits het respecteren van een wachttermijn van 5 jaar (helaas).

Wacht je geen 5 jaar, dan bedraagt de RV alsnog 15 %.

Het is dus duidelijk dat er een brede kloof gaapt tussen het verlaagd tarief van 10 % resp. 15 % (wachttijd 5 jaar) en het gewone tarief van 25 %. In praktijk is het verschil zelfs nog iets groter.  Gelet op de berekeningswijze van de bijzondere heffing van 10 % en het feit dat deze wordt gedragen door de vennootschap (en niet door de aandeelhouder zoals bij een dividend), bedraagt de werkelijke belastingdruk op een dividend (na wachttermijn van 5 jaar) slechts 13,64 %.

Door gebruik te maken van de (bijzondere) liquidatiereserve kan u de globale belastingdruk dus gevoelig verminderen!

Bovendien wordt de kloof alleen maar groter als gevolg van de tax shift: het gewone tarief RV zal immers stijgen naar 27 %.

Terloops, voor wie gebruik maakt van de liquidatiereserve en vervolgens overgaat tot uitkering van een dividend in jaar 1, zal 17 % (in plaats van 15 % RV) moeten inhouden.

 

Voor wie is dit interessant?

De liquidatiereserve staat enkel open voor kleine ondernemingen. Wat de bijzondere liquidatiereserve betreft, volstaat het dat de vennootschap zich als ‘klein’ kwalificeerde voor aanslagjaar 2013 resp. 2014, ook al is ze intussen ‘groot’.
In volgende omstandigheden is de bijzondere liquidatiereserve zeker het overwegen waard:

  • uw ondernemingsrisico is relatief beperkt (de kans op toekomstige verliezen is gering)
  • u heeft vereffeningsplannen (de wachttermijn van 5 jaar geldt hier niet!)
  • de vennootschap heeft overtollige liquiditeiten die niet geïnvesteerd worden
  • het eigen rendement op deze liquiditeiten weegt niet op tegen de belastingbesparing (de bijzondere heffing die u nu betaalt, kan u uiteraard niet meer beleggen)
  • u kan de beschikbare liquiditeiten (na wachttermijn van 5 jaar) zelf goed gebruiken
  • alle aandeelhouders (of veruit de belangrijkste) zijn natuurlijke personen.

In de praktijk is de (bijzondere) liquidatiereserve veelal interessant voor vennootschappen van vrije beroepers, consultants en managers. Dat neemt niet weg dat de regeling ook voor andere KMO’s nuttig kan zijn.

 

Wat moet u doen?

Wie gebruik wil maken van de bijzondere liquidatiereserve over aanslagjaar 2013 moet daartoe vóór 30 november 2015 een bijzondere aangifte indienen alsook de overeenkomstige belasting betalen.

Het is overigens mogelijk om meteen ook de bijzondere liquidatiereserve over aanslagjaar 2014 (inkomstenjaar 2013) af te wikkelen, al heeft u daartoe nog tot 30 november 2016 tijd.

 

Advies:

Al onze klanten, waarvan wij dachten dat zij voor deze opportuniteit in aanmerking kwamen, werden door Abeka+ reeds pro-actief geadviseerd.

In het geval u over deze fiscale opportuniteit nog vragen zou hebben kan u, klant zijnde of niet, nog deze week met ons contact opnemen zodat wij samen met u kunnen bespreken of deze bijzondere liquiditeitsreserve iets voor u is en wij deze alsnog tijdig kunnen implenteren.




Laat je bestuurdersaansprakelijkheid verzekeren!!

Als bestuurder ben je voor veel meer aansprakelijk dan je denkt.  Een verzekering bestuurdersaansprakelijkheid is een noodzaak en ook meer dan betaalbaar geworden.

Bent u bestuurder, zaakvoerder van een vennootschap of een vereniging?
Dan realiseert u zich misschien niet welke complexe risico’s hieraan verbonden zijn. Want ondanks uw inzet kunt u persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor vermeende fouten en onbehoorlijk bestuur.  De kosten van verweer kunnen aanzienlijk zijn, ook bij onterechte claims.  Ook voor het maken van fouten van een medebestuurder kan u aansprakelijk gesteld worden.

De beoordeling van de aansprakelijkheid van een bestuurder gebeurt door een rechter.

De rechter zal, met de middelen waarover hij op dat moment beschikt (uiteraard na de feiten) nagaan of een vooruitziende en zorgvuldige bestuurder, geplaatst in dezelfde omstandigheden, op dezelfde manier zou gehandeld hebben.  Uiteraard is dit een gevoelige materie, die dikwijls in het nadeel uitdraait.

 

Waar kan het zoal verkeerd lopen?

  • een zwaar arbeidsongeval wordt toegeschreven aan een gebrek van opleiding, beveiliging
  • een ontslagen werknemer vecht zijn “ontslag om dringende reden” aan
  • een brandverzekering of andere verzekeringen afsluiten die onvoldoende dekking geven
  • onvoldoende deskundigheid (en dit is een zeer uitgebreid gamma van deskundigheden) of besluiteloosheid van de bestuurders
  • het aangaan van verplichtingen waarvan bekend is of bekend had moeten zijn dat de rechtspersoon ze niet kan nakomen
  • het nemen van “nadelige” beslissingen om een faillissement te voorkomen
  • het afsluiten van overeenkomsten tegen kennelijk ongunstige voorwaarden
  • het uitvoeren van klantencontracten zonder voldoende hun kredietwaardigheid na te zien
  • het niet op tijd vervolgen van een solvabele klant
  • het ontbreken van bekendmaking van akten waarvoor een bekendmaking noodzakelijk is
  • het negeren van tegenstrijdige belangen van een bestuurder met zijn vennootschap
  • het stellen van te grote zekerheden t.o.v. financiers
  • overdreven publicitaire uitgaven
  • selectief betalen van leveranciers wanneer het even moeilijk gaat
  • activiteiten uitvoeren die niet in de statuten vermeld worden
  • een jaarrekening wordt niet tijdig ingediend
  • de vennootschap te dure contracten, leningen, verbintenissen laten aangaan
  • als bestuurder moet u kritisch blijven op wat medebestuurders doen
  • onvoldoende toezicht op de prestaties verricht door de boekhouder/accountant/bedrijfsrevisor van de vennootschap
  • geen algemene vergadering bijeenroepen wanneer, ingevolge verlies, het nettoactief van de vennootschap gedaald is tot minder dan de helft van het maatschappelijk kapitaal
  • het niet tijdig betalen of herhaald niet tijdig betalen van bedrijfsvoorheffing of btw
  • het niet tijdig doen van aangifte van faillissement

Door Lydian (advocatenkantoor) werden enkele veel voorkomende misverstanden opgesomd.
Het is niet mijn probleem, want:

  • de vennootschap of aandeelhouder betaalt
  • ik sta niet in voor het verleden voor de periode vóór mijn functie
  • ik heb niet gestemd of tegengestemd
  • dat is mijn domein niet
  • ik wist het niet of was afwezig
  • ik ben onafhankelijk of niet-uitvoerend bestuurder
  • ik heb een managementvennootschap
  • mijn stem maakt toch niet veel uit
  • ik heb toch een kwijting gekregen

Dit zijn uitspraken die “een rechter” vermoedelijk niet zal aanvaarden.

 

Naast uw eigen specifieke beroepskennis, moet u als zaakvoerder of bestuurder dus van vele markten thuis zijn.  Snel gemaakte vergissingen, goed bedoelde beslissingen of onwetendheid in bepaalde specifieke materies kunnen leiden tot zware schadeclaims.

Voor enkele honderden euro kunt u al snel een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering onderschrijven voor bv. € 1.000.000,00.  Maar ook hogere risico’s kunnen worden verzekerd.

De verzekering kan afgesloten worden door de onderneming of de bestuurders zelf.

Deze verzekering dekt:

  • kosten van vooronderzoek & onderzoek
  • de individuele en indirecte aansprakelijkheid
  • de verdedigingskosten (advocaten, adviseurs, …)
  • natuurlijke persoon van de managementvennootschap
  • de schade of schikkingen zelf

Uiteraard zijn uitgesloten:

  • opzet
  • fraude
  • boetes op strafrechtelijk vlak
  • grove schuld
  • schending van strafwetgeving
  • overtreding van wetgeving van openbare orde

 

Besluit:

Een bestuurder kan te maken krijgen met onterechte claims.

Is dat het geval, dan moet daartegen verweer gevoerd worden.  De algemene aansprakelijkheidsverzekering biedt daarvoor geen oplossing, omdat deze alleen in actie komt als het gaat om materiële schade of letsel.

De verzekering voor bestuurdersaansprakelijkheid dekt tot maximaal het verzekerde bedrag de persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders voor vermogensschade.

Voor een jaarlijkse premie van minder dan € 1.000,00 ben je al snel goed verzekerd.

 

Tip: Bescherm uw woning, lees ook ons artikel “Bedrijfsleider: maak uw gezinswoning onbeslagbaar!!”

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Hoe fiscaal voordelig een geschenk geven aan uw relaties en medewerkers?

Relatiegeschenken geven aan uw zakenrelaties en personeel ter gelegenheid van een huwelijk, verjaardag, pensionering, … het is een mooie geste.  Nu het eindejaar in aantocht is, toch even resumeren wat kan en mag, want … de fiscus kijkt mee.

 

Kosten van relatiegeschenken aan zakenrelaties zijn voor 50% aftrekbaar

Belangrijk is dan wel dat u zich beperkt tot een maximaal bedrag van € 125,00 per jaar en per persoon.

Bedraagt het bedrag toch meer dan € 125,00, dan beschouwt de fiscus dit als een “voordeel alle aard” en moet er een fiche 281.50 opgemaakt worden.  De zakenrelatie zal hierop dan belast worden (een vergiftigd geschenk dus …), maar de kost is dan voor de schenker wel 100% aftrekbaar.

De btw op relatiegeschenken is volledig recupereerbaar indien dit per geschenk én per klant minder dan € 50,00 (exclusief btw) bedraagt.  Is het bedrag hoger, dan is de btw niet aftrekbaar.

Uiteraard is geweten dat btw op alcohol en rookwaren nooit aftrekbaar is.

Voor relatiegeschenken aan particulieren geldt die grens van € 125,00 niet, de uitgave is dan ook maar voor 50% aftrekbaar.

 

Reclameartikelen

Regelmatig wordt ons gevraagd of reclameartikelen ook onder deze beperking vallen.

Reclameartikelen, die geen verbruiksgoederen zijn, waarop duidelijk het logo, de naam, het adres, het telefoonnummer, de website, … staan, zijn voor 100% aftrekbaar, zowel fiscaal als voor de btw.

Meestal vallen hieronder: agenda’s, kalenders, onderleggers, balpennen, petten, T-shirts, …

 

Geschenken aan personeel

Geschenken aan het personeel bij bepaalde gelegenheden zijn fiscaal aftrekbaar, btw-recupereerbaar en RSZ vrijgesteld als zij het bedrag van € 35,00 (inclusief btw) per persoon (plus € 35,00 per kind) per jaar niet overtreffen.

Betreft het een pensionering, dan wordt een fiscaal bedrag van € 35,00 per dienstjaar aanvaard.  Maar de btw is niet recupereerbaar als het geschenk meer kost dan € 50,00 (exclusief btw).  Voor de RSZ echter geldt er een maximum aan vrijstelling van € 875,00.

Wilt u een werknemer belonen die 25 jaar of 35 jaar dienst heeft, dan kan u als werkgever een premie geven, vrij van belastingen en RSZ, van maximaal één (25 jaar) en maximaal twee (35 jaar) brutomaandlonen.  Deze kost is echter fiscaal niet aftrekbaar.

Bij een huwelijk/wettelijke samenwoning is het geschenk voor de werknemer vrijgesteld van belastingen tot € 200,00.

Het geschenk is voor de schenker volledig aftrekbaar, ook indien het € 200,00 overtreft (fiche 281.10 opmaken).  De btw is niet recupereerbaar.  Er is slechts een vrijstelling RSZ tot € 200,00.

 

Tickets voor een evenement

Tickets voor films, theater, sportwedstrijden etc., het is altijd leuk om ze te mogen ontvangen.
Maar ook hier blijft de fiscus/btw waakzaam.

Vooreerst gaan wij ervan uit dat deze tickets echt beroepsmatig zijn.

Fiscaal gezien heeft de fiscus al aangegeven dat het aanbieden van gratis tickets voor klanten aftrekbaar zijn en niet belastbaar in hoofde van de genieter. De fiscus heeft dit reeds meerdere malen bevestigd voor sportwedstrijden, culturele activiteiten etc.

Maar voor de aftrek btw ligt het weer heel wat moeilijker.

Het is goed om weten dat de € 50,00 grens voor de btw hier niet van toepassing is, men geeft immers geen goed, weg maar een dienst.

Geeft u tickets aan uw klanten weg, dan is de btw niet aftrekbaar, tenzij u kan bewijzen dat u echt aanwezige publiciteit voert die “vermoedelijke verkopen“ kan aantonen.
Deze 100 % aftrekbaarheid geldt tevens voor sponsoring van een evenement, waarbij u gratis tickets hebt gekregen.
Geeft u tickets weg bij de verkoop van een product, dan is ook hier de btw aftrekbaar.
Verloot u echter tickets, dan is de btw weer niet aftrekbaar.

Geeft u tickets aan uw medewerkers, dan is de btw enkel aftrekbaar als u de tickets geeft aan al uw medewerkers. Dan is het immers een sociaal voordeel.

Een goede raad: zorg ervoor dat u volwaardige facturen van de tickets kunt voorleggen, publiciteit terzake bijhoudt, mailings kunt voorleggen, namen noteert, eventuele foto’s neemt.
Het kan uw dossier alleen maar sterker maken.

 

Prijzen bij tombola’s, braderijen etc.

Zijn fiscaal aftrekbaar, wat de btw betreft dien je hier rekening te houden met de aankoopprijs exclusief btw. Ligt deze hoger dan € 50,00, dan is de btw niet aftrekbaar.

 

Tip:

De Administratie zal altijd erg geïnteresseerd meekijken bij het uitdelen van relatiegeschenken.  Zorg daarom voor een gedetailleerde lijst van wie wat gekregen heeft.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




De Abeka+ kredietmanager – uw rots in de financiële branding.

Om de slogan “fiscale en financiële ontzorgers” waar te maken trekt Abeka+ experts terzake aan.  Met enige trots kunnen wij dan ook Bruno Van De Poel, die jarenlang de kantorengroep Antwerpen-Metropool en het BNP Paribas Fortis kantoor op de Meir te Antwerpen leidde, voorstellen als onze kredietmanager.

Hij zal de belangen van onze klanten verdedigen bij de banken, bij aanvragen van kredieten, de doorlichting van bedrijven, de financiële bijstand bij elk moeilijk moment in het ondernemersbestaan, alsook bij de verkoop of overname van een onderneming.

Tussen dit en vijf jaar gaan 200.000 ondernemers hun bedrijf verkopen.  Er is dus werk aan de winkel!!  Abeka+, gespecialiseerd in het begeleiden van overnames, kan u hierbij helpen.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Abeka+ slaat zijn vleugels uit. De fiscale en financiële ontzorgers openen nieuwe kantoren in Kapellen en Geel.

Vijfentwintig jaar lang was het Antwerps Boekhoudkantoor gekend voor zijn fiscale en financiële ontzorging.  Ondertussen heeft het kantoor klanten van Oostende tot Genk.

En ook wat de activiteiten betreft, dekte de vlag de lading niet meer.  Daarom werd in 2014 de naam Abeka+ gelanceerd met een uitgebreide marketingcampagne.

Dit krijgt nu een vervolg met de opening van twee nieuwe kantoren, één in Kapellen en één in Geel.

 

Fiscale & financiële ontzorgers

Natuurlijk leveren wij nog alle basisservice inzake boekhouding, fiscaliteit, opmaken balansen, maar ondertussen bestaat 60% van onze service uit advies op alle mogelijke vlakken: zakendoen in België, begeleiden familiebedrijven, herstructureringen, werkgeversservice, successie, … tot strategisch advies (HR, sociale media, IT, marketing, …).  Vandaar onze nieuwe naam en onze nieuwe baseline.

 

Geografische expansie: nieuwe kantoren te Kapellen en Geel

Daar wij bedrijfsleiders ontzorgen, door hun alle mogelijke zaken, die niets met hun core business te maken hebben, uit handen te nemen, wensen wij ook geografisch heel dicht bij hen te staan.

Daarom opent Abeka+ twee kantoren:

  • Dorpsstraat 30 te Kapellen opent zijn deuren in januari 2016
  • Antwerpseweg 139/1 te Geel (vlakbij de autosnelweg) zal vanaf februari het uitgebreide Kempische cliënteel bedienen

Wij gaan hierbij uit van onze eigen sterkte (17 gedreven en gespecialiseerde medewerkers).

Het behoort tot ons DNA dat wij enkel op eigen kracht uitbreiden.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Voor welke renovatiewerken geldt het btw-tarief van 6%?

Werken aan de binnenkant van de woning

  • sanitair (wc’s, bad, douche, lavabo …) aangesloten op de waterleiding of de riolering, bijhorende vaste badkamerkasten op maat, vaste ventilators en luchtverversers in de badkamer
  • nieuwe elektriciteit (leidingen, stopcontacten …)
  • voor verlichtingsarmaturen en bijhorende lampen geldt het btw-tarief van 21%, behalve als die armaturen volledig ingewerkt zijn in het plafond.
  • een elektrische bel, vaste brandalarmtoestellen, vaste alarmtoestellen tegen diefstal, huistelefooninstallatie (als blijvend verbonden aan de woning)
  • centrale verwarming of airconditioning met alle toestellen inbegrepen
  • de levering met plaatsing van kachels, radiators, individuele convectors op hout, kolen, olie, gas of elektriciteit kan ook aan het btw-tarief van 6%
  • elektrische convectors moeten rechtstreeks en blijvend zijn aangehecht aan de elektrische installatie van het gebouw. Voor elektrische convectors die enkel via een stopcontact zijn aangesloten, geldt het btw-tarief van 21%.
  • isolatie van de woning
  • wandbekleding, vloerbekleding (tegels, laminaat …) die wordt vastgemaakt of ter plaatse op maat wordt gesneden volgens de afmetingen van de te bedekken oppervlakte
  • een nieuwe schouw, open haard
  • een keuken bestaande uit opbergkasten, gootsteen, afzuigkap …
  • voor inbouwtoestellen zoals oven, microgolf, kookplaat, gas- of elektriciteitsfornuis, koelkast, diepvriezer, vaatwasmachine, wasmachine en droogkast geldt steeds het btw-tarief van 21%.
  • opbergkasten die onroerend van aard zijn, bijv. als scheidingswand tussen twee kamers
  • het afkrabben en vernissen van parketvloeren
  • de binnen- en buitenschilderwerken en het behangen

 

Werken aan de buitenkant van de woning

  • vernieuwen van de voorgevel van de woning door haar te bepleisteren, er een nieuwe baksteen voor te plaatsen, het mos te verwijderen, te hervoegen, het verwijderen van aanslag op gevels door zandstralen of een andere methode
    luiken, rolluiken en rolgordijnen aan de buitenkant van het gebouw
  • een veranda aan uw woning
  • een pergola als ze deel uitmaakt van de eigenlijke woning
  • een terras grenzend aan de woning
  • een garage of bijkomende garage die deel uitmaakt van de woning zodanig dat ze gebruikt wordt door de bewoners

 

Onderhoud van de woning

  • het vegen van schoorstenen, het ontstoppen van riolen en leidingen
    onderhoudswerken aan liften en aan installaties voor centrale verwarming, zelfs indien onderschreven door een abonnement (zie ook het laatste punt van volgende vraag)
  • reinigingswerken die de uitvoering van onderhoudswerken voorafgaan (bijv. de reiniging van een te verven oppervlakte)

 

Algemeen

  • de betaalde werkuren voor deze renovatiewerken
  • onderhouden en herstellen van bovenstaande werken

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)