1

BEDANKT BESTE KLANTEN

Met deze wensen wij al de aanwezigen te bedanken op het event voor onze klanten in de Hortensiahoeve in Kapellen op 3 maart 2016.
De meer dan 230 aanwezigen maakten er een heel leuke avond van.

Wegens teveel inschrijvingen (meer dan 370) dienden wij het evenement op te splitsen.
Waarschijnlijk in april, ontvangen wij de “ gedupeerden “ in de omgeving van Geel.

In een heerlijke locatie, genoten wij samen van de “ Draulansiaanse “ inzichten, gevolgd door een zeer fijn Walking Dinner, en zeker niet te vergeten het door iedereen meer dan gesmaakte desserten buffet.

Het Abeka team heeft getracht om zoveel mogelijk mensen te ontmoeten, maar het was zo druk, dat onze 18 koppige bemanning niet iedereen heeft kunnen zien.

En niet te vergeten: dank u voor de vele geschenken en de mooie commentaren nadien.

Een bloemlezing van jullie reacties:

  • Dank voor de fijne, leerrijke, gezellige en lekkere avond.
  • Blij dat ik deel mag zijn van jullie netwerk.  Aan heel het team van Abeka+ een dikke proficiat met het resultaat tot nog toe.  En ik ben er zeker van dat dit alleen maar zal groeien in de toekomst.
  • Nog eens bedankt voor de uitnodiging en de warme ontvangst! ’t Was echt een fijn event!Eerst en vooral wil ik je van harte bedanken voor de fijne, interessante en lekkere avond van gisteren !!
  • Mag ik jullie allemaal even buiten de business , van harte feliciteren met jullie schitterend initiatief gisteren in de Hortentiahoeve Hoeve. Het was een zeer mooi event , aangename speech door Georges ! Veel mooie mensen , goede gastsprekers … ik zie vanaf nu vrouwen én mannen helemaal anders …
  • Het heeft ons als klanten, en er waren er veel, enorm goed gedaan. Het was leuk om zo’n mooi groeiend bedrijf te zien. Het is een lust voor het oor en het oog.
  • Bedankt voor de fijne ondernemersavond in de Hortensiahoeve ter gelegenheid van de opening van uw kantoor in Kapellen.
  • Het was allemaal grote klasse en stijl ,met zeer voortreffelijke sprekers, heerlijke schoteltjes en een geweldig lekker dessertenbuffet.




Bedrijfsleider: denk ook eens aan uw woninglening!!!

De kredietmanager van Abeka heeft momenteel zijn handen vol. Hij heronderhandelt woonkredieten met de eigen bank van onze klanten of herfinanciert bij een andere bank.

Het is nu zeker de moeite: de hypotheekrente zakte naar een dieptepunt…

 

Uw huisbankier geeft zeker niet altijd de laagste rente bij een vraag tot herfinanciering van uw woonkrediet. Hij weet dat u heel wat kosten te verwerken krijgt bij het overstappen naar een andere bank en houdt hier rekening mee :

  • dossierkosten aanvraag nieuw woonkrediet , maar ook bij je eigen bank betaal je een dossierkost voor de herfinanciering van uw lopende krediet;
  • uw bankier zal u ook een wederbeleggingsvergoeding aanrekenen (zie uw overeenkomst) maar die blijft beperkt tot maximaal drie maanden intrest op het uitstaand saldo van uw woonkrediet;
  • de bestaande hypothecaire waarborg dient geschrapt te worden en de nieuwe bank zal een nieuwe inschrijving dienen te nemen (notariskosten);

 

Anderzijds is het wel zo dat u of onze kredietmanager voor u :

  • nieuwe looptijden en vooral rentevoeten voor uw lening kan onderhandelen en u opnieuw de keuze heeft tussen verschillende vaste of variabele renteformules;
  • uw maandelijkse aflossing opnieuw kan optimaliseren via deze weg;
  • uw schuldsaldo verzekering kan aanpassen aan de nieuwe behoeften of noden van uzelf en uw naasten;

 

Aandacht dient ook gegeven te worden aan de fiscale voorwaarden die op de herfinanciering rusten.

Hebt u de voorbije 2 jaar uw woonkrediet nog niet laten herfinancieren en loopt uw woonkrediet nog langer dan 7 jaar dan is de kans groot dat een herfinanciering van uw lening u een mooie financiele bonus oplevert.

Ook als u vandaag een woonkrediet met variabele rente hebt bekijken we graag met u of u niet verkiest dit om te zetten in een lening met een vaste rentevoet.

 

Contacteer voor een snelle analyse en een objectief advies de kredietmanager van Abeka, Bruno Van De Poel via mail bruno@abeka.be of telefoon 03/366.59.50




NIEUW: maaltijdcheques van € 8

Afbeelding MC

Vanaf 1 januari 2016 zijn de papieren maaltijdcheques volledig vervangen door elektronische maaltijdcheques.

Tevens is de maximale waarde van een maaltijdcheque vanaf 1 januari 2016 van 7 naar 8 euro gestegen.

Het wettelijk kader rond elektronische maaltijdcheques is nu als volgt:

  • vrij van sociale lasten;
  • de begunstigde wordt niet belast;
  • cheques 12 maanden geldig;
  • maximale bijdrage van de werkgever: € 6,91; minimale bijdrage van de begunstigde: € 1,09;
  • voor de werkgever is er per cheque per dag € 2 fiscaal aftrekbaar;
  • de fiscale aftrekbaarheid van € 2 is ongeacht of u effectief uw werkgeversbijdrage optrekt of niet;
  • de toekenning dient vastgelegd te zijn in een collectieve of individuele overeenkomst;
  • geldig voor de aankoop van maaltijden en voedingsmiddelen die geschikt zijn voor consumptie;
  • de maaltijdcheque kan ook gegeven worden aan de zaakvoerder;
  • de toekenning van maaltijdcheques wordt geregeld via een collectieve of individuele arbeidsovereenkomst. Vergeet deze laatste niet op te maken;
  • je krijgt een maaltijdcheque per effectief gepresteerde werkdag. Niet meer of niet minder, anders zijn de wettelijke voorwaarden niet vervuld.

 

Elektronische maaltijdcheques bieden extra voordelen tegenover papieren maaltijdcheques:

  • Elektronische cheques worden opgebruikt in functie van hun geldigheidsdatum: de oudste eerst (cheques kunnen niet meer worden vergeten);
  • Elektronische cheques kunnen worden opgesplitst: het saldo blijft beschikbaar op de kaart (op papieren cheques wordt niet meer teruggegeven).



Loonbonus: om even over na te denken…

‘Niet-recurrent resultaatsgebonden voordeel’, zo heet de loonbonus officieel.

Vrij vertaald: een premie die de werknemers krijgen als ze een bepaalde doelstelling bereiken. Enkele opties: een omzetstijging, een kostenvermindering of het behalen van een ISO-certificaat.

Prestaties die dus ondubbelzinnig aantoonbaar zijn. Al die ambities, mét de beloning ervoor, formuleert u nauwkeurig in een bonusplan. De overheid moet vervolgens dat plan nog goedkeuren.

 

Voorbeeld:

Totale kostprijs werkgever voor een bonus aan de werknemer: € 100. De werknemer ontvangt € 37,10.

Totale kostprijs werkgever voor een niet-recurrente loonbonus aan de werknemer: € 100. De werknemer ontvangt € 65,36.

De werknemer houdt maar liefst € 28,26 méér over van een niet-recurrente loonbonus, en dit terwijl de kosten voor de werkgever gelijk blijven.

De werknemer betaalt 13,07% sociale bijdragen op de bonus. Als werkgever betaalt u een bijzondere bijdrage van 33%. Verder is de premie helemaal vrijgesteld van belastingen. Bovendien is de loonbonus een aftrekbare beroepskost.

 

Hoeveel?

Maximaal € 3.219 bruto per jaar per werknemer.

 

Voor wie?

Iedereen.

 

Op te letten?

Dit voordeel moet u collectief toepassen (voor iedereen of voor een volledige groep medewerkers). Besteed ook de nodige aandacht aan het bonusplan, want alle voorwaarden moeten nauwkeurig beschreven worden.

(Bron: SD Worx e-book: 7 vaak vergeten extralegale voordelen)




Vanaf 1 april 2016 vernieuwing van KMO-portefeuille. Maak er zeker gebruik van!!!

Vanaf 1 april krijgt u:

  • meer opleidingsbudget;
  • kleine ondernemingen (< 50 VTE – omzet ≤ € 10.000.000 of balanstotaal ≤ € 10.000.000): subsidie opgetrokken tot € 10.000;
  • middelgrote ondernemingen: subsidie opgetrokken tot € 15.000;
  • kleine ondernemingen: steunpercentage 40%;
  • middelgrote ondernemingen: steunpercentage van 50% naar 30%;
  • de pijlers opleiding, advies, advies Internationaal Ondernemen en Technologieverkenning worden samengebracht onder één noemer: opleiding en/of advies;
  • er komt een vernieuwde aanvraag  via een vernieuwde en intuïtief te gebruiken website;
  • als een onderneming zijn ondernemingsnummer aanmeldt, zal vastgesteld worden of het een kleine onderneming, KMO of grote onderneming is;
  • de beperking van de subsidie tot € 45 per opleidingsuur/ cursist wordt afgeschaft;
  • het aangevraagde bedrag is inclusief catering;
  • het subsidiebedrag dat wordt gebruikt vanaf 1 januari 2016, zal op 1 april 2016 verrekend worden;
  • Bij een steunaanvraag:
    • vóór 1 april 2016: krijg je nog 50% subsidie, maximaal € 2.500 (project € 5.000)
    • na 1 april 2016: 40% of 30% subsidies, maximaal € 10.000 ( project max. € 25.000) of € 15.000 (project max. € 50.000).

Samenvattende tabellen:

Subsidiebedragen?

Dia1

Wat zijn de criteria voor de groottebepaling?

Tabel criteria groottebepalingjuist

Meer informatie: www.kmo-portefeuille.be
Telefoon: 1700
Emailadres: kmo-portefeuille@vlaanderen.be

Tip: maak gebruik van deze subsidie!

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)