1

De factuur: een fiscale valkuil?

Vele van onze klanten zijn er nog steeds ten onrechte van overtuigd dat alle uitgaven en lasten waarvoor zij een factuur voorleggen aftrekbare kosten zijn. Steeds echter moeten de in artikel 49 WIB92 vermelde voorwaarden worden nageleefd. Het is de belastingplichtige, die de bewijslast draagt !!!! Het bedrijfsmatig karakter is niet bewezen wanneer de facturen vaag zijn en de prestaties niet kunnen worden gestaafd of de investeringen niet kunnen worden getoond. Een factuur met als omschrijving “ voor geleverde diensten “ riskeert niet alleen het recht op aftrek van BTW te verliezen maar eveneens het risico te lopen dat de totale kost fiscaal verworpen wordt. Daarom is een zeer grondige omschrijving op de factuur van de aard, het aantal stuks, en de bedragen een zeer belangrijke punt. Men moet er tevens van uitgaan dat de gefactureerde uitgaven enkel aftrekbaar zijn als zij overeenstemmen met beroepsmatige behoeften en tot doel hebben inkomsten te verwerven of te behouden.

Maar dit is niet alles!!!!!

Wij ondervinden bij controles aan den lijve dat het ontbreken van één enkel element, zoals het woord “Factuur”, een factuurnummer of de datum, een verkeerde benaming of adres van de belastingplichtige, het BTW-nummer of het niet uitsplitsen van het BTW-tarief aanleiding geeft tot het verwerpen van de factuur.

Zelf stellen we vast dat de belastingplichtige zeer slordig omspringt met de wettelijke bepalingen. De uiteindelijke afrekening wordt echter enkel en uitsluitend aangeboden aan de belastingplichtige….

Als u een verkoopfactuur maakt waarop gegevens onvolledig zijn of ontbreken, dan kan U een boete aangerekend worden van 50 euro per niet correcte factuur (ook al betreft het steeds dezelfde fout). Is de omschrijving echter zeer vaag, zodat de controleur Uw omzetcijfer en winstmarge (en dit kan per factuur geïnterpreteerd worden…) niet kan berekenen, dan kan dit aanleiding geven tot een omzetverhoging.

Als u een verkoopfactuur ontvangt let dan ook zeer goed op dat deze factuur volgens de regels der kunst werd gemaakt. Uiteindelijk dreigt het gevaar dat de uitgave zal verworpen worden, en dit achteraf gaan verhalen op Uw leverancier is een utopie….

In de navolgende link heb ik getracht een zo grondig mogelijk overzicht te geven van alle bepalingen, adviezen & tips welke de factuur aanbelangen.

Ik ga er dus ook van uit dat U als klant de nodige verantwoordelijkheid neemt om dit overzicht grondig door te nemen Dit zal U en ook ons veel narigheden besparen bij een latere controle.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Maandaangevers BTW: decembervoorschot

Belastingplichtigen die op 1 december van het lopende kalenderjaar gehouden zijn tot het indienen van maandaangiften, moeten een voorschot betalen op de verschuldigde BTW van de maand december van dat jaar.

Voor de bepaling van het bedrag heeft U 2 mogelijkheden:

  • Bij de eerste mogelijkheid stemt het bedrag van het voorschot overeen met de verschuldigde BTW op alle handelingen gerealiseerd in de periode van 1 december tot en met 20 december van het lopend kalenderjaar. Het bedrag van het voorschot moet worden opgenomen in vak 91 van de aangifte over de maand december. U moet wel de bedragen kunnen mededelen die als basis dienden voor de berekening van het voorschot.
  • De tweede mogelijkheid is de forfaitaire bepaling. In dit geval is het bedrag van het voorschot gelijk aan de verschuldigde BTW van de aangifte van november van het lopende kalenderjaar.

 

Opgelet!!

Als U kiest voor de forfaitaire bepaling van het decembervoorschot en U heeft op de aangifte van de maand november een BTW tegoed, dan hoeft U geen voorschot te betalen.

Het voorschot moet uiterlijk op 24 december worden betaald op rekeningnummer 679-2003000-47 van de “BTW-ontvangsten” te Brussel. Bij niet-betaling of laattijdige betaling zullen nalatigheidsintresten worden gevorderd!

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 96 807)




Federale Overheidsdienst: tegemoetkomingen

Een vrij volledig overzicht van tegemoetkomingen door gewesten, waaronder fiscale tegemoetkomingen, tegemoetkomingen inzake sociale zekerheid, tegemoetkomingen ter bevordering van de export, provinciale tegemoetkomingen, tegemoetkomingen in EU-verband en allerlei andere tegemoetkomingen vind je op volgende link:

 

Website Federale Overheidsdienst




Subsidies Nederland

j4bAdvisor.nl is een concept voor de nieuws- en informatievoorziening en advies op subsidiegebied voor wie beroepshalve goed geïnformeerd moet zijn over het uitgebreide aanbod van subsidieregelingen.

Met j4bAdvisor.nl heeft iedere abonnee rechtstreeks toegang tot de meest actuele informatie over meer dan 1300 actuele nationale en Europese subsidieregelingen. Deze website is opgebouwd op abonnementsbasis, maar kan voor sommige van onze klanten toch nuttig zijn.

Website j4bAdvisor




Fiscaal certificaat noodzakelijk bij overname handelszaak

De overnemer is hoofdelijk aansprakelijk tot na verloop van de termijn van de niettegenstelbaarheid voor de betaling van de belastingschulden verschuldigd door de overdrager na verloop van de in art 442 bis § 1 WIB 1992 en art 93 Undecies BTW-Wetboek vermelde termijn, tot beloop van het bedrag dat reeds door hem is gestort of verstrekt, of van een bedrag dat overeenstemt met de nominale waarde van de aandelen die in ruil voor de overdracht zijn toegekend voor de afloop van de voornoemde termijn.

Niet-tegenstelbaarheid en hoofdelijke aansprakelijkheid kunnen echter vermeden worden door bij de kennisgeving aan de Ontvanger een fiscaal certificaat te voegen, zowel van Directe Belastingen als van BTW, waarin de bevoegde ontvanger bevestigt dat de overdrager geen fiscale schulden heeft. Je dient dus vooreerst een fiscaal certificaat aan te vragen!

De Ontvanger heeft 30 dagen na de aanvraag de tijd om dit certificaat uit te reiken. Hou er rekening mee dat de Administratie deze tijd meestal ook neemt. Het certificaat blijft slechts 30 dagen geldig na de uitreiking! Vergeet ook niet dat het certificaat samen met de akte van overdracht moet teruggestuurd worden aan de Ontvanger binnen de 30 dagen na ontvangst.  Je doet dit best aangetekend.  Anders blijft de Overnemer gedurende een bepaalde tijd aansprakelijk.

Ook voor de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid en de sociale verzekeringskas is een dergelijk certificaat noodzakelijk (zie link).

 

Aanvraag certificaat BTW

Aanvraag certificaat Directe Belastingen

Aanvraag certificaat RSZ

Aanvraag certificaat sociale verzekeringskas

 

Hierna volgt de integrale inhoud van de tekst van art 422 bis WIB1992:

§ 1. Onverminderd de toepassing van de artikelen 433 tot 440 is de overdracht in eigendom of in vruchtgebruik, van een geheel van goederen, samengesteld uit onder meer elementen die het behoud van de clientèle mogelijk maken, die voor de uitoefening van een vrij beroep, ambt of post of een industrieel, handels- of landbouwbedrijf worden aangewend, evenals de vestiging van een vruchtgebruik op dezelfde goederen, niet tegenstelbaar aan de ontvangers van de belastingen dan na verloop van de maand die volgt op die waarin een met het origineel eensluidend afschrift van de akte tot overdracht of vestiging ter kennis is gebracht van de ontvanger van de woonplaats of van de maatschappelijke zetel van de overdrager.

§ 2. De overnemer is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belastingschulden verschuldigd door de overdrager na verloop van de in § 1 vermelde termijn, tot beloop van het bedrag dat reeds door hem is gestort of verstrekt, of van een bedrag dat overeenstemt met de nominale waarde van de aandelen die in ruil voor de overdracht zijn toegekend voor de afloop van de voornoemde termijn.

§ 3. De §§ 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de overdrager bij de akte van overdracht een certificaat voegt dat uitsluitend met dit doel is opgemaakt door de in § 1 bedoelde ontvanger van de belastingen binnen dertig dagen die de kennisgeving van de overeenkomst voorafgaan.

De uitreiking van dit certificaat is afhankelijk van een door de overdrager ingediende aanvraag in tweevoud bij de bevoegde ontvanger van de belastingen van de woonplaats of maatschappelijke zetel van de overdrager.

Het certificaat wordt geweigerd door de ontvanger indien op de dag van de aanvraag de overdrager bedragen verschuldigd blijft als belastingen en voorheffingen, in hoofdsom en opcentiemen, intresten, belastingverhogingen, belastingboetes of bijkomende kosten of indien de aanvraag is ingediend na de aankondiging van of tijdens een belastingonderzoek of na het verzenden van een vraag om inlichtingen met betrekking tot zijn belastingtoestand.

§ 4. Niet onderworpen aan de bepalingen van dit artikel zijn de overdrachten die worden uitgevoerd door een curator, een commissaris inzake opschorting of in geval van fusie, splitsing, inbreng van de algemeenheid van goederen of van een tak van werkzaamheid verricht overeenkomstig de bepalingen van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen.

§ 5. De in dit artikel bedoelde aanvraag en het in dit artikel bedoelde certificaat worden opgemaakt overeenkomstig de door de minister van Financiën vastgestelde modellen.

Bij de overname van een handelszaak moet eveneens een certificaat aangevraagd worden bij de BTW-administratie, zoals omschreven in art 93undecies B van het BTW-wetboek.
Hierna volgt de integrale inhoud van de tekst van art 93undecies B van het BTW-wetboek:§ 1. Onverminderd de toepassing van de artikelen 93ter tot 93decies zijn de overdracht, in eigendom of in vruchtgebruik, van een geheel van goederen dat is samengesteld uit, onder meer, elementen die het behoud van de clientèle mogelijk maken en die worden aangewend voor de uitoefening van een vrij beroep, ambt of post, dan wel voor een industrieel, handels- of landbouwbedrijf, noch de vestiging van een vruchtgebruik op dezelfde goederen, tegenstelbaar aan de met de invordering belaste ambtenaar, tenzij na verloop van de maand die volgt op die waarin een met het origineel eensluidend afschrift van de akte van overdracht of vestiging ter kennis is gebracht van de met de invordering belaste ambtenaar van de woonplaats of van de maatschappelijke zetel van de overdrager.§ 2. Na verloop van de in § 1 vermelde termijn is de overnemer hoofdelijk aansprakelijk voor de betalingen van de door de overdrager verschuldigde belastingschulden, tot beloop van het bedrag dat reeds door hem is gestort of verstrekt, dan wel van een bedrag dat overeenstemt met de nominale waarde van de aandelen die in ruil voor de overdracht zijn toegekend voor de afloop van voornoemde termijn.§ 3. De §§ 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de overdrager bij de akte van overdracht een certificaat voegt dat de met de invordering belaste ambtenaar bedoeld in § 1, uitlsuitend met dat doel heeft opgemaakt binnen de termijn van dertig dagen die aan de kennisgeving van de overeenkomst voorafgaat.
Dat certificaat wordt pas uitgereikt wanneer de overdrager daartoe een aanvraag in tweevoud indient bij de met de invordering belaste ambtenaar van de woonplaats of de maatschappelijke zetel van de overdrager.De ambtenaar weigert het certificaat uit te reiken indien de overdrager op de dag van de aanvraag bedragen als belastingen, intresten, belastingboetes of bijkomende kosten verschuldigd blijft of indien de aanvraag is ingediend na de aankondiging van of tijdens een controlemaatregel, dan wel na het verzenden van een vraag om inlichtingen met betrekking tot zijn belastingtoestand.Het certificaat wordt ofwel uitgereikt ofwel geweigerd binnen een termijn van dertig dagen na de indiening van de aanvraag van de overdrager.§ 4. Niet onderworpen aan de bepalingen van dit artikel zijn de overdrachten die worden uitgevoerd door een curator, door een commissaris inzake opschorting, of in het kader van een overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen uitgevoerde fusie, splitsing of inbreng van een algemeenheid van goederen of van een tak van werkzaamheid.§ 5. De in dit artikel bedoelde aanvraag en certificaat worden opgemaakt overeenkomstig de modellen die worden vastgesteld door de minister bevoegd voor Financiën.

 




Tarieven vennootschapsbelasting

Tabel normale aanslagvoeten + de verminderde tarieven

Tabel investeringsaftrek

Tabel voorafbetalingen

Tabel voordelen alle aard

Tabel voordelen alle aard auto

Tabel revalorisatiecoëfficiënt + huur als bezoldiging

 

 

 




Subsidie Europese Commissie

Deze website geeft een overzicht van steunmaatregelen per type/land, doel/land, sector/land …..

Website Europese Commissie

 




Een voorbeeld van een factuur bij de verkoop van een auto

Veel klanten vragen ons bij de verkoop van hun wagen een voorbeeld hoe deze factuur op te maken.

Vooreerst de problematiek.

  • Verkoopt u als belastingplichtige een auto, zelfs aan een particulier, dan dient u steeds BTW door te rekenen en dit als u vroeger zelf recht op aftrek van BTW hebt gehad. U maakt dan een verkoopfactuur zoals u gewoonlijk doet. U kan het voorbeeld van een factuur hieronder terug vinden.
  • Koopt u een auto van een particulier dan dient hij u, als belastingplichtige, geen BTW aan te rekenen.
  • Bij de verkoop tussen twee particulieren is er nooit BTW te verrekenen.
  • Let wel op dat bij de aankoop van een particulier steeds de koper en de verkoper het document dienen te ondertekenen.

De informatie die u nodig hebt om de overeenkomst/factuur in te vullen vindt u op het inschrijvingsbewijs, het gelijkvormigheidattest of de oorspronkelijke aankoopfactuur.

Wij raden tevens aan om de opties en toebehoren steeds op te nemen op de factuur.

 

Verkoop auto belastingplichtigen aan particulier in Word

Verkoop auto particulier aan particulier in Word

Aankoop auto belastingplichtige van particulier in Word




Digitale subsidiedatabank

Via de toepassing digitale subsidiedatabank kunt u steunmaatregelen voor ondernemingen opzoeken. Deze toepassing wordt u aangeboden door het Euro Info Centre van de Vlaamse Gemeenschap, een cel van het Agentschap Economie.

De steunmaatregelen van de Vlaamse, Belgische en Europese overheden zijn er in opgenomen om u een handig overzicht te bieden. De opgenomen maatregelen in deze subsidiedatabank omvatten: advies en bijstand, subsidies, (goedkope) leningen en risicokapitaal, waarborgen bij leningen, verminderingen van sociale lasten en werknemerskosten en tenslotte belastingverminderingen.

Via enkele zoekcriteria worden de relevante steunmaatregelen getoond.

Agentschap Ondernemen




Notionele intrestaftrek niet langer overdraagbaar (vanaf AJ 2013-inkomsten 2012)

Vanaf AJ 2013 is het overschot aan notionele intrestaftrek niet langer overdraagbaar naar de volgende belastbare tijdperken.
Daarnaast werd er een overgangsmaatregel uitgewerkt voor notionele intrestaftrek opgebouwd vóór AJ 2013.
Wijzigingen

Tot en met AJ 2012 was het overschot aan notionele intrestaftrek overdraagbaar gedurende de volgende 7 belastbare tijdperken.
Vanaf AJ 2013 is het overschot aan notionele intrestaftrek niet langer overdraagbaar.

De notionele intrestaftrek vanaf AJ 2013 zal u dus enkel kunnen afzetten van de winst van het belastbare tijdperk zelf. Het resterende saldo bent u definitief kwijt.
Overgangsmaatregel

Voor de opgebouwde voorraad notionele intrestaftrek wordt er een overgangsregeling voorzien.
De t.e.m. AJ 2012 opgebouwde voorraad notionele intrestaftrek is aftrekbaar:

  • pas nadat de notionele intrest van het boekjaar opgebruikt is
  • na het toepassen van andere aftrekken (DBI, overgedragen fiscale verliezen, …)
  • beperkt tot 60% voor winsten die de grens van 1 miljoen euro overschrijden
  • overdraagbaar tot AJ 2019 (met een maximum van 7 jaar), of overdraagbaar tot 7 jaar na het ontstaan van deze notionele intrest (bv. notionele intrestaftrek 2007 –> aftrekbaar tot 2014)

 

Pittig detail

Zoals u kan lezen, wordt de opgebouwde voorraad aan notionele intrestaftrek verschoven naar de allerlaatste bewerking, daar waar hij vroeger bovenaan het lijstje stond samen met de notionele intrest van het huidige boekjaar.
Dit zal het voor bedrijven (in de huidige economische crisis) moeilijker maken om hun opgebouwde reserves notionele intrest nog te kunnen aftrekken!!
Tarieven

Aanslagjaar          Grote ondernemingen            KMO-vennootschappen
2014                           2,742%                                            3,242%
2013                           3,000%                                            3,500%
2012                           3,425%                                            3,925%
2011                           3,800%                                            4,300%
2010                           4,473%                                            4,973%
2009                           4,307%                                            4,807%
2008                           3,781%                                            4,281%
2007                           3,442%                                            3,942%

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)