1

Antwerps Boekhoudkantoor wordt Abeka

Het Antwerps Boekhoudkantoor, opgericht in 1987, wordt omgedoopt tot Abeka. De naamsverandering zet een nieuwe strategische koers in: Abeka wil de fiscale en financiële ontzorger zijn voor zowel kmo’s als grote bedrijven. 

Abeka levert een end-to-end dienstverlening, van boekhouding en operationele ondersteuning tot strategische begeleiding. De organisatie zet de komende jaren in op groei. “Onze naamgeving ‘Antwerps Boekhoudkantoor’ dekt niet langer de lading. Wij zijn uitgegroeid tot een solide onderneming met klanten in heel Vlaanderen. Door extra plaatselijke kantoren op te richten, willen we nog dichter bij onze klanten staan”, aldus Georges Bauwens, zaakvoerder van Abeka.

De komende jaren zal Abeka zijn intern en extern kennisnetwerk verder versterken. Georges Bauwens: “Een uitgebreide dienstverlening wordt meer en meer de nieuwe standaard. Een sterk kennisnetwerk zorgt voor extra toegevoegde waarde.”

Ademruimte creëren

Abeka kijkt vanaf zijn oprichting verder dan het pure boekhoudwerk. Door de jaren heen maakte het de omwenteling van boekhoudkantoor en adviesbureau naar een totaaladviseur voor fiscale en financiële vraagstukken. Vandaag profileert Abeka zich als specialist in het ontzorgen van bedrijven. Georges Bauwens: “Bedrijven kunnen niet in elk domein specialist zijn. Door als fiscale en financiële vertrouwenspersoon op te treden, willen we bedrijven ademruimte geven om op hun kernactiviteiten te focussen.”

Abeka’s eerste klanten waren kleine, regionale bedrijven. Abeka heeft nog steeds een hart voor kmo’s. “Kmo’s vormen niet alleen de kern van het bedrijfsweefsel in België, door hun overzichtelijke structuur zijn ze directer en wendbaarder. Dit sluit perfect aan bij de pragmatische bedrijfsstijl van Abeka”, aldus Georges Bauwens. “Maar we begeleiden eveneens vestigingen van internationale ondernemingen. Onze strategische ligging leent zich om hier zaken te doen, maar de Belgische wetgeving is een behoorlijk kluwen. Door onze ruime ervaring en gedegen kennis op fiscaal, boekhoudkundig en financieel vlak, helpen we bedrijven om onbezorgd zaken te doen.”

Proactieve houding

Heel wat boekhouders werken reactief. Abeka gaat verder dan het ingeven van gegevens en het opmaken van de jaarrekening. Georges Bauwens: “Mijn team kan ik het beste omschrijven als vertrouwenspersonen die proactief de klanten aanspreken, zowel op uitvoerend, adviserend als strategisch niveau. We begeleiden bedrijven in de optimalisering van de fiscaliteit en hun financiële gezondheid en denken mee op lange termijn. Dat kan gaan van het opzetten van optimale loonstructuren, het opmaken van rapportages op maat, het bekijken van de successieplanning en de mogelijke vennootschapsvormen tot haalbaarheidsstudies rond investeringen.”




Wettelijke bepalingen inzake bewaartermijnen van uw archieven

Onze klanten vragen ons geregeld hoe lang ze bepaalde documenten moeten bijhouden.

De website van MERAK, de Belgische nummer één in externe archivering, geeft een goed overzicht van de wettelijke bewaartermijnen.

 
Boekhouddocumenten

Documenten inzake vennootschapsrecht

Fiscale documenten

Sociale documenten

Inzake BTW

Algemene rechtsvorderingen

Documenten van advocaten

Documenten van deskundigen

Faillissementswet

Douanewetgeving

Beheersvennootschappen

REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction for Chemicals)




België – Nederland: Een wereld van verschil

Ondanks het feit dat België en Nederland buren zijn, er nagenoeg dezelfde taal wordt gesproken en ze economisch zeer sterk verbonden zijn, is er op boekhoudkundig, fiscaal, juridisch en sociaalrechtelijk vlak een wereld van verschil.

Met deze beknopte samenvatting proberen wij enkele van de grootste verschillen en …. lees meer ….

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 




Geregistreerd KassaSysteem – Verplicht gebruik vanaf 01.01.2015

Hoe zal de invoering van het GKS op het terrein gebeuren? Door de omvang van de operatie zal de ingebruikname van de GKS door de betrokken belastingplichtigen in de horecasector in fases worden doorgevoerd.

Tijdens de maand januari 2015 past elke horeca uitbater de 10%-regel toe op zijn/haar horeca omzet van 2014. Is het resultaat 10% of meer, dan moet een GKS worden geïnstalleerd in 2015.

Deze uitbaters dienen zich uiterlijk tegen 28.02.2015 in de GKS-registratiemodule te registreren, een e-service van de FOD Financiën.

Om toegang te krijgen tot de registratiemodule, moet u over de functie van wettelijk vertegenwoordiger beschikken van uw onderneming.

U dient alle vestigingseenheden waar u een GKS moet installeren, te registreren. Dat betekent dat al uw vestigingseenheden moeten geregistreerd zijn in de KBO.

Vervolgens ontvangt u van de Administratie één van volgende uiterlijke implementatiedata:

  • 30 juni 2015
  • 30 september 2015
  • 31 december 2015

Als u meerdere vestigingseenheden registreerde, krijgt u voor elke eenheid een uiterlijke datum waarop het GKS moet geactiveerd worden. Deze uiterlijke datum is dus te beschouwen als een administratieve tolerantie ten aanzien van de wettelijk verplichte invoeringsdatum van 1 januari 2015. Men zal bijgevolg niet kunnen beboet worden voor het niet beschikken over een actief GKS voor de uiterlijke implementatiedatum verstreken is.

Om discriminatie binnen de sector te vermijden, zal de Administratie pas tot sancties overgaan vanaf 1 januari 2016, de datum waarop de implementatiedatum voor alle ondernemingen verstreken is. Het is belangrijk om te weten dat het ogenblik van registratie geen enkele invloed heeft op de uiterlijke implementatiedatum die u zal ontvangen. De toegekende implementatiedatum hangt immers niet af van het registratiemoment. Hoe sneller u de vestigingen registreert, hoe sneller de administratie u uw uiterlijke implementatiedatum kan meedelen en hoe beter u zich kan voorbereiden. Zo komt u niet in tijdsnood voor een tijdige activatie van het GKS in uw zaak. Een GKS is namelijk pas actief wanneer u de VAT Signing Card (VSC) in de FDM schuift en activeert met de bijgeleverde codes. De VSC kunt u pas aanvragen bij de FOD Financiën na effectieve levering van de kassa en de FDM in uw zaak.

Wilt u tijdig de VSC en bijhorende codes ontvangen, betekent dit dat u er voor moet zorgen ten laatste 2 weken voor de uiterlijke implementatiedatum een FDM en kassa in uw zaak te hebben.

Ter herinnering geven we hier mee dat de sociale lastenverlaging en de verhoging van het aantal overuren die zijn vrijgesteld van doorstorting van bedrijfsvoorheffing pas kunnen worden toegekend vanaf de activatie van een GKS in uw zaak.

In navolgende link vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen

Website FOD Financiën

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Fiscale bemiddelingsdienst

De fiscale bemiddelingsdienst is een objectief, onafhankelijke en onpartijdige overheidsinstantie die tussenbeide kan komen bij een blijvend geschil met de federale belastingadministratie.

Ondanks het feit dat deze dienst deel uitmaakt van de FOD Financiën werken zij volledig onafhankelijk en zullen steeds tot een aanvaardbare oplossing proberen te komen met de belastingadministratie en de belastingplichtige bij een blijvend geschil.

 

Procedure

Ontvangt u een aanslag van de fiscus waarmee u, omwille van gegronde redenen niet akkoord gaat, dan kan u tijdens de bezwaartermijn beroep doen op deze dienst. Belangrijk is dat u eerst binnen de wettelijk voorziene termijnen in bezwaar gaat alvorens de dienst in te schakelen. De dienst kan bemiddelen na de indiening van het bezwaarschrift, maar vóór de uitspraak over het bezwaar of de instelling van de vordering bij een rechtbank van eerste aanleg.

 

Voordelen

Indien u vermoedt dat de belastingadministratie uw bezwaarschrift zal verwerpen, kan deze dienst, in tegenstelling tot een latere gerechtelijke procedure, het geschil in alle sereniteit, vertrouwelijkheid, discretie en bovendien gratis behandelen.

Procedure van bemiddeling

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Fiscale ongelijkheid buitenlandse onroerende goederen

Niet verhuurde in België gelegen onroerende goederen worden in de personenbelasting belast aan het geïndexeerd kadastraal inkomen x1,4. Buitenlandse onroerende goederen worden in principe niet belast, maar de werkelijke huurwaarde werd tot op heden wel in aanmerking genomen om het progressieve tarief in de personenbelasting te bepalen.

Het kadastraal inkomen is doorgaans lager dan de huurwaarde, waardoor een buitenlands onroerend goed een zwaardere belastingdruk ondergaat (ook al wordt het niet verhuurd).

Uit een arrest van het Hof van Justitie blijkt dat dergelijk verschil in fiscale behandeling een ongerechtvaardigde schending is van het vrije kapitaalverkeer.

De vraag is nu hoe de rechtspraak en de wetgeving zal evolueren naar aanleiding van dit arrest.

Zal men nog steeds de werkelijke huurwaarde moeten weerhouden of mag een vergelijkbaar element zoals het buitenlands KI aangegeven worden?

In ieder geval een interessant arrest indien u van mening bent dat u ongelijk werd aangedaan.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Woonbonus – Aftrek enige eigen woning

De woonbonus werd door de overheid gelanceerd in 2005 om een hypothecaire lening voor aankoop, nieuwbouw en verbouwing van een huis fiscaal gezien aantrekkelijker te maken.

De woonbonus levert momenteel een belastingvoordeel op van 30% tot 50% op een bedrag van 2.280 euro plus 760 euro de eerste tien jaar, vermeerderd met 80 euro indien u op 1 januari na het afsluiten van het leningscontract drie of meer kinderen ten laste heeft.

Vanaf 2015 is de woonbonus of anders gezegd de aftrek enige eigen woning niet langer een federale materie.

In Vlaanderen zal de aftrek woonbonus lager zijn dan de huidige federale woonbonus. Er zal slechts een maximaal belastingvoordeel zijn van 40% op 1.520 euro plus 760 euro de eerste tien jaar.

Om onder de ‘oude’ regelgeving te vallen, moet de woning op 31.12.2014 uw enige én eigen woning zijn en moet de lening afgesloten zijn vóór 31.12.2014.

 

Enige woning:

Indien uw oude woning op 31.12.2014 nog niet verkocht is, heeft u in principe 2 woningen. Toch zal u aanspraak kunnen maken op de woonbonus als u de woning ten laatste op 31.12.2014 te koop gesteld heeft.

 

Eigen woning:

Het is een vereiste dat u op 31.12.2014 gedomicilieerd bent in de woning waarvoor u de woonbonus toepast. Kan u de woning omwille van contractuele belemmeringen of overmacht niet betrekken, dan blijft de woonbonus van toepassing als u ten laatste 31.12.2016 in de woning woont. Lukt dat pas later, dan verliest u tijdelijk het belastingvoordeel.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Redmiddel bij overmatige fiscale schulden

Achterstallige fiscale schuld

Een achterstallige fiscale schuld bestaat in de meeste gevallen uit vier elementen.  De hoofdsom, belastingverhogingen, boeten en nalatigheidsintresten. 

De hoofdsom is de belasting zelf, belastingverhogingen kunnen oplopen van 10% tot 200%, boeten van 25 eur tot 1.250 eur en nalatigheidsintresten van 7%-12%. Een belasting kan al snel verdubbeld of zelfs verdrievoudigd worden door de toepassingen van de belastingverhogingen en intresten.

De dag van vandaag zijn er ontelbare reden waardoor een persoon in financiële problemen kan terechtkomen, met als gevolg dat hij zijn fiscale schulden niet meer kan betalen.

Om de levensstandaard van de burgers te garanderen zijn er nu een aantal maatregelen genomen.

De vrijstelling van nalatigheidsintresten en het onbeperkt uitstel van de invordering zijn enkele voorbeelden.

 

Vrijstelling van nalatigheidsintresten en onbeperkt uitstel van de invordering

Bovenstaande maatregelen kunnen enkel worden toegestaan in bepaalde gevallen waarbij er minimaal aan een aantal voorwaarden moet zijn voldaan.

 

Vrijstelling van nalatigheidsintresten:

  • Er zijn geen andere schulden.
  • Het gaat om een tijdelijk betaalprobleem.
  • Het verzoek moet gemotiveerd zijn.

 

Onbeperkt uitstel van de invordering:

  • Het gaat om een duurzaam betaalprobleem.
  • Enkel voor natuurlijke personen.
  • Slechts 1x om 5 jaar mogelijk.
  • Het verzoek moet gemotiveerd zijn.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Eén BTW-aangifte voor al uw Europese handelingen

Vanaf 1 januari 2015 zal de BTW over bepaalde diensten betaald moeten worden in het land waar de afnemer gevestigd is.
Bij B2C transacties zou dit betekenen dat de dienstverrichter zich voor BTW-doeleinden moet laten registreren in verschillende landen en hier dan een BTW-aangifte moet indienen.

Om deze administratieve problematiek te vereenvoudigen werd de MOSS aangifte (mini-one-stop-shop) in het leven geroepen.  De MOSS aangifte is van toepassing op ondernemingen die:

  • in België gevestigd zijn
  • elektronische-, telecommunicatie- of radio- en televisieomroepdiensten verrichten:
    – aan een niet BTW-plichtige
    – in een andere lidstaat van de Europese Unie

 

Het voordeel van de MOSS aangifte is dat:

  • u slechts één elektronische BTW-aangifte indient voor al de diensten in alle lidstaten waar u niet gevestigd bent
  • u slechts één betaling van de verschuldigde BTW dient te verrichten[/dt_list_item][/dt_list]

De MOSS aangifte is facultatief, niet verplicht en het zal niet mogelijk zijn om aftrekbare BTW te recupereren via deze aangifte.

De registratie is mogelijk vanaf 01/10/2014.

Link FOD Financiën

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




BTW-plicht voor advocaten

Advocaten zijn vanaf 2014 BTW-plichtig.

Belangrijkste aandachtspunten en wijzigingen zijn in deze de wijze waarop advocaten moeten “factureren” en vooral “het tijdstip” hiervan.
De BTW wordt opeisbaar bij de voltooiing van de dienst of bij de betaling door de klant.
Voor diensten geleverd in 2013 moest worden gekeken … lees meer …
Artikel BTW-plicht voor advocaten