1

Hoe bewijzen echtgenoten die gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel welke goederen tot hun eigen vermogen behoren?

Elke echtgenoot behoudt de goederen die hij bezat voor het huwelijk. Dit is van belang bij scheiding, bij overlijden van één van de gehuwden of bij beslaglegging op goederen door schuldeisers van één van de echtgenoten.

 

De bewijsregels:

  • Opsomming in het huwelijkscontract.
  • Alle meubelen worden geacht als gemeenschappelijk bezit te zijn.
  • Indien een factuur dateert van tijdens het huwelijk gaat men er vanuit dat de factuur betaald werd met gemeenschappelijke gelden.
  • Heeft men echter eigen geld, bijvoorbeeld van een erfenis, herbelegd, dan zal de herbelegging een eigen goed zijn van die echtgenoot.
  • Wenst men grond, een huis of een ander onroerend goed in wederbelegging als eigen goed aan te kopen, dan is het absoluut noodzakelijk dat dit in de notariële aankoopakte vermeld wordt.
  • Bank- en spaarrekeningen die op naam van één van beiden staan, zullen naar alle waarschijnlijkheid gemeenschappelijk zijn.

 

(Bron: brochure Koninklijke Federatie van het Belgische Notariaat)




Wat is het wettelijke stelsel?

Dit stelsel geldt voor gehuwden die geen huwelijkscontract gesloten hebben.

 

Het wettelijk stelsel verdeelt de goederen van de echtgenoten in 3 vermogens:

  • Het eigen vermogen van de man.
  • Het eigen vermogen van de vrouw
  • Het gemeenschappelijk vermogen

 

Het eigen vermogen omvat:

  • Alle goederen en schulden die men bezat voor het huwelijk
  • Alle goederen die men verwerft via een nalatenschap of via een schenking. Ook de schulden die drukken op erfenissen of schenkingen zijn eigen schulden.
    Het gemeenschappelijk vermogen omvat:
  • Alle inkomsten, zowel beroepsinkomsten als inkomsten uit eigen goederen.
  • Alle goederen waarvan men niet kan bewijzen dat ze het eigendom zijn van één van de echtgenoten.

 

(Bron: brochure Koninklijke Federatie van het Belgische Notariaat)




Huwelijkscontract >> artikel Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790

Het is geenszins de bedoeling een volledig overzicht te geven van alle mogelijkheden i.v.m. huwelijkscontracten. We hebben enkel getracht aan te tonen hoe zinvol een huwelijkscontract kan zijn. Veel van de aangehaalde regels kennen talrijke uitzonderingen. Enkel de algemene en voor de hand liggende zaken werden vermeld. Deze tekst geeft een idee van wat kan. Aarzel niet uw notaris te consulteren. Allicht heeft hij voor u de meest gepaste oplossing. Niet alleen mensen die huwelijksplannen hebben, moeten aan een huwelijkscontract denken. Ook diegenen die al jaren gehuwd zijn, hebben er alle belang bij zich te laten voorlichten over wat er gebeurt indien één van de partners vaststelt dat men veel leed en ongenoegen had kunnen vermijden door ons of een notaris tijdig te raadplegen. Zorg dat het u niet overkomt. Informeer U tijdig.

(Bron: brochure Koninklijke Federatie van het Belgische Notariaat)




Zelfstandige worden of KMO oprichten: basiskennis bedrijfsbeheer via Centrale Examencommissie FOD Economie – Voorbereiding via elektronische syllabus

Om zelfstandige te worden of een KMO op te richten, moet men zich eerst inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) via een ondernemingsloket.

Hiervoor moet men zijn basiskennis bedrijfsbeheer kunnen aantonen.

De basiskennis kan worden aangetoond:

  • met een diploma
  • met “praktische” ervaring

Indien men niet beschikt over een diploma, noch over de nodige ervaring, kan men een examen afleggen voor de Centrale Examencommissie van de FOD Economie.

Ter voorbereiding op dit examen heeft men een syllabus ter beschikking gesteld.  Deze behandelt naast de reglementering over de ondernemersvaardigheden ook een aantal meer technische aspecten, specifiek met betrekking tot de oprichting en het beheer van een onderneming in al zijn facetten (boekhouding, financieel, fiscaal juridisch).

Een goede voorbereiding is onontbeerlijk.

De syllabus kan u terugvinden in onderstaande link.

Syllabus basiskennis bedrijfsbeheer

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Raadpleeg DIPLO om te weten of u met uw opleiding uw bedrijfsbeheer/beroepsbekwaamheid kunt bewijzen

Voor het bewijs van ondernemersvaardigheden komen alleen diploma’s van een school of jury in aanmerking die wordt ingericht, erkend of gesubsidieerd door de Staat, de Gemeenschappen of de Gewesten. Privé-onderwijs is dus in principe uitgesloten.

Hetzelfde principe geldt voor buitenlandse diploma’s. Informatie over de erkende buitenlandse scholen kunt op de website ENIC-NARIC vinden.

Het gaat hier uitsluitend over de ondernemersvaardigheden bedoeld in de KMO-programmawet.  Dat zijn:

  • de basiskennis van het bedrijfsbeheer, verplicht voor iedere persoon die in het KBO moet worden ingeschreven
  • de beroepsbekwaamheid, naast de basiskennis van het bedrijfsbeheer verplicht voor degenen die één van de 34 gereglementeerde zelfstandige beroepen wil uitoefenen.

Onderstaande link verwijst naar een databank, waarbij je via het land, de taal en het onderwijsniveau kunt te weten komen welk diploma je nodig hebt voor het bewijzen van de “basiskennis bedrijfsbeheer” en welk diploma je nodig hebt voor het bewijzen van de “beroepsbekwaamheid” voor de uitgevoerde activiteiten.

Uiteraard verzorgen wij graag uw inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen en leggen steeds de diploma’s op voorhand voor.

Link Diplodatabank

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Bewijzen beroepsbekwaamheid naar aanleiding van de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen

De handels- of ambachtsonderneming die een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) wil, moet voor sommige activiteiten naast de basiskennis bedrijfsbeheer ook de beroepsbekwaamheid bewijzen.

Het kan gaan om:

  • intersectorale beroepsbekwaamheid
  • sectorale beroepsbekwaamheid

 

Intersectorale beroepsbekwaamheid

De intersectorale beroepsbekwaamheid omvat een aantal gemeenschappelijke eisen voor verschillende beroepen of activiteiten.

Momenteel bestaat alleen een intersectorale beroepsbekwaamheid voor enkele activiteiten uit de sector motorvoertuigen:

  • het verkopen aan eindgebruikers van gebruikte motorvoertuigen
  • het herstellen of wijzigen van het koetswerk van motorvoertuigen, uitgezonderd de werken met speciale technieken die uitsluitend bedoeld zijn ter verfraaiing
  • het herstellen en onderhouden voor rekening van derden van de mechanische, elektrische of elektronische gedeelten van:- motorvoertuigen
    – motorfietsen
    – motorvoertuigen met drie of vier wielen
    – bromfietsen

 

Sectorale beroepsbekwaamheid

Voor een aantal activiteiten is het bewijs van een sectorale beroepsbekwaamheid vereist. Deze voorwaarden zijn specifiek voor elke activiteit apart.

Voor volgende activiteiten is een sectorale beroepsbekwaamheid nodig:

  • voertuigen:
    – rijwielen
    – motorvoertuigen met een maximale massa tot 3,5 ton
    – motorvoertuigen met een maximale massa boven 3,5 ton
  • bouw:
    – ruwbouwactiviteiten
    – stukadoor-, cementeer- en dekvloeractiviteiten
    – tegel-, marmer- en natuursteenactiviteiten
    – dakdekkers- en waterdichtingsactiviteiten
    – plaatsen/herstellen van schrijnwerk – glazenmaker
    – algemeen schrijnwerker
    – eindafwerkingsactiviteiten
    – installatieactiviteiten voor centrale verwarming, klimaatregeling, gas en
    sanitair
    – elektrotechnische activiteiten
    – algemeen aannemer
  • persoonsverzorging:
    – kapper/kapster
    – schoonheidsspecialist(e)
    – voetverzorg(st)er
    – masseur/masseuse
    – opticien
    – dentaaltechnicus
    – begrafenisondernemer
  • andere:
    – slager-groothandelaar
    – installateur-frigorist
    – droogkuiser-verver
    – restaurateur of traiteur-banketaannemer
    – brood- en banketbakker

Voor meer informatie kan u ons steeds contacteren en/of verwijzen we naar onderstaande link.

Website FOD Economie

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Opzoeken bedrijfsinformatie

De toepassing “Jaarrekeningen online opzoeken” laat u vanaf 4 februari 2008 toe om jaarrekeningen en geconsolideerde jaarrekeningen in PDF-formaat volledig vrij te raadplegen en/of op te slaan op een drager van uw keuze, volgens de hieronder vermelde modaliteiten. Om de documenten in PDF-formaat te raadplegen dient u te beschikken over de gratis door Adobe beschikbaar gestelde software AcrobatReader. U dient eveneens de aangeboden “Cookies” te aanvaarden om deze toepassing te kunnen gebruiken.
In deze toepassing vindt u de refertes en beelden van de jaarrekeningen en de geconsolideerde jaarrekeningen die tijdens de vijf voorbije kalenderjaren en het lopende kalenderjaar werden neergelegd.

De raadpleging van beelden van jaarrekeningen wordt in principe gewaarborgd van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 17u00, met uitzondering van de verlofdagen en de bankholidays. Ook buiten die uren zal de raadpleging waarschijnlijk mogelijk zijn, al kan de toegang tot de toepassing “Jaarrekeningen online opzoeken” dan niet worden gewaarborgd.

Om te kunnen werken met de online tool dient Internet Explorer als volgt te worden ingesteld:

  1. klik op het menu “Tools”
  2. klik op de optie “Internet options”
  3. klik op het tabblad “Privacy”
  4. klik op de knop “Settings”
  5. in het vak “Address of Web site to allow” typt u: *.nbb.be
  6. klik op de knop “Add”
  7. zet het filter level op “Low: Allow pop-ups from secure sites”
  8. klik op “Close” en nogmaals op “ok”

 

Offline aflevering van kopieën van jaarrekeningen

U kunt bij de NBB natuurlijk ook terecht om kopieën van jaarrekeningen offline afgeleverd te krijgen. Dit kan met de post, per fax of per e-mail bezorgd worden. Dit geldt noodzakelijkerwijze voor documenten die meer dan 5 jaar geleden werden neergelegd (teruggaande tot april 1978, wanneer de Balanscentrale werd opgericht), maar is ook mogelijk voor de recentere documenten die online beschikbaar zijn.

De gevraagde kopieën worden u, naar keuze, geleverd:

  • per e-mail, met de documenten in PDF-formaat als aangehechte bestanden. De prijs bedraagt daarvoor € 6,05 per document (inclusief BTW),
  • met de post of per fax. De prijs bedraagt dan € 0,30 per blad inclusief BTW, maar exclusief eventuele verzendingskosten.


Kruispuntbank van Ondernemingen

Het ondernemingsnummer, de naam, het adres, de rechtsvorm en -toestand van de opgenomen rechtspersonen zijn afkomstig uit de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), beheerd door de FOD Economie. Met de toepassing “public search” kan u gegevens opzoeken over ondernemingen die hun activiteiten uitoefenen als:

  • Onderneming natuurlijk persoon: Dit type ondernemingen omvat de ambachtsmannen, de handelaars, de personen onderworpen aan BTW en de werkgevers ingeschreven bij RSZ.
  • Onderneming rechtspersoon: Dit type onderneming omvat de ondernemingen waarvoor een verplichting tot inschrijving in KBO bestaat, maar die geen onderneming natuurlijk persoon zijn. Hier treft u de ondernemingen aan die de vorm van een vennootschap of vereniging aannemen. Voorbeelden: BVBA, NV, VZW, …

Welke gegevens toont de Public Search? U vindt:

  • De ondernemingsgegevens: het ondernemingsnummer, de benaming(en), het adres, het type onderneming, de rechtsvorm, het aantal vestigingseenheden, het telefoonnummer, het faxnummer, het e-mailadres, de gegevens over de beroepsbekwaamheid en de basiskennis bedrijfsbeheer, de gegevens inzake de hoedanigheden en de toelatingen van de onderneming, de gegevens over de activiteiten uitgeoefend door de onderneming, de begindata van deze gegevens.
  • Per vestigingseenheid: het vestigingsnummer, de benaming(en), het adres, het telefoonnummer, het faxnummer, het e-mailadres, de activiteiten, alsook de begindata van deze gegevens.


Opzoektype

U kan op twee manieren opzoekingen verrichten:

  • zoeken met ondernemingsnummer (indien u het ondernemingsnummer kent)
  • zoeken per naam en benaming, eventueel met postcode en/of ondernemingstype (indien u de naam kent)

Opgelet!

  • De public search toont alleen de actieve ondernemingen. De stopgezette of failliete ondernemingen worden niet weergegeven.
  • Het programma toont u maximum 200 ondernemingen, per groep van 20. Daarom zal u soms uw zoekopdracht moeten verfijnen!
  • De vestigingseenheden kan u niet rechtstreeks opvragen. U zal een link aantreffen bij de gegevens van de opgevraagde onderneming. Het programma toont wel alle vestigingseenheden. Verdere verfijning is hier niet mogelijk.

 

Opzoeken BTW-nummer

Je kan een BTW-nummer opzoeken via de link Netonline.

 

Publicaties Belgisch Staatsblad

Voor alle publicaties in het Belgisch Staatsblad van de gevraagde onderneming kan je terecht op de website van de Federale Overheid Justitie.

 

Kerncijfers bedrijven opzoeken via de website van Van Hecke

Via deze website kunnen een aantal ratio’s en kerncijfers opgevraagd worden, zoals netto bedrijfskapitaal, eigen vermogen, bedrijfsresultaat, liquiditeit, solvabiliteit.

 

Raadplegen telefoonnummer, ligging, routeplanner

Via de witte gids vind je al vlug het telefoonnummer, een kaart met ligging en een routeplanner.

 

Link raadplegen jaarrekeningen

Link raadplegen ondernemingsloket

Link opzoeken BTW-nummers

Link raadplegen publicaties Belgisch Staatsblad

Link raadplegen kerncijfers via website Van Hecke

Link raadplegen telefoonnummer, ligging, routeplanner

 




Basiskennis bedrijfsbeheer

Iedere handels-of ambachtsonderneming (zowel natuurlijk persoon als rechtspersoon) moet de basiskennis bedrijfsbeheer bewijzen bij de aanvraag tot inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Het is van geen belang of het gaat om een activiteit in hoofd- of bijberoep.

Voor meer informatie (wie moet bewijzen, hoe bewijzen, via praktijk bewijzen) verwijzen wij naar de website van FOD Economie.

Website FOD Economie

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 




Aansluiting sociale kas zelfstandigen: ten laatste op dag van start van activiteit!!!

Startende zelfstandigen moeten zich aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds binnen een termijn van 90 dagen. Deze termijn zal vanaf 1 april 2010 afgeschaft worden. Starters moeten zich vanaf dan aansluiten ten laatste op de dag van de start van hun activiteit.

De reden van het afschaffen van deze termijn is te vinden in het feit dat deze termijn dikwijls de basis vormde voor zwartwerk.

Men kon bij een sociale inspectie trouwens beweren dat een persoon net gestart was en dat hij zich liet aansluiten binnen de 90 dagen.

Wie laattijdig of niet aangesloten is, kan (zal) een geldboete krijgen van het RSVZ. De boete kan schommelen tussen € 500,00 en € 2.000,00.

Vennootschappen zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de boetes van hun mandatarissen en werkende vennoten.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Forfaitaire verblijfsvergoedingen voor opdrachten in het buitenland: nieuwe bedragen vanaf 01/04/2014

Vanaf 1 april 2014 zijn er nieuwe bedragen van de forfaitaire verblijfsvergoedingen voor opdrachten in het buitenland van toepassing.

De volledige lijst zoals deze op 27/03/2014 werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad vindt u in onderstaande link.

Link Belgisch Staatsblad dd. 27032014

 

INHOUDELIJK

Voor kortstondige verblijven in het buitenland kunnen ambtenaren van een forfaitaire verblijfsvergoeding genieten. Daar deze vergoedingen voor buitenlandse reizen door de fiscale administratie als ernstig worden aanvaard, kunnen ook werknemers die in de privé-sector worden tewerkgesteld hiervan genieten.
Deze bedragen zijn vastgesteld per land.

Er zijn 2 soorten vergoedingen:

  • De huisvestingskosten: Dit zijn de maximum-richtprijzen voor hotels. Best doet U er echter aan om de werkelijke facturen in te boeken (bedragen zijn meestal hoger).
  • De dagelijkse forfaitaire verblijfsvergoedingen: Dit betreft een forfait voor kleine uitgaven en maaltijdkosten.

 

TE BEWIJZEN 

  • u moet kunnen bewijzen dat u in het buitenland was voor zaken,
  • het beroepsmatige karakter moet bewezen worden (inkomticket beurs, mails over afspraken, verslagen van meetings, factuur hotel),
  • u moet minstens 10 uur weg zijn als u op 1 dag heen- en terugreist. Indien er een overnachting bij is, dan tellen de dag van vertrek en de dag van terugkomst slechts voor een halve dag. De zakenreis mag in principe niet langer duren dan 30 opeenvolgende kalenderdagen.

Het betreft hier een NIET-BELASTBARE terugbetaling van eigen kosten. Dit betekent dat deze kosten aftrekbaar zijn voor de werkgever die ze toekent en niet belastbaar zijn bij de werknemer die ze ontvangt.

Aan de RSZ werd de vraag voorgelegd of deze fiscale bedragen ook door de RSZ werden aanvaard. De RSZ heeft hierop positief geantwoord. Voor de RSZ dekken deze forfaits evenwel uitsluitend de kosten van maaltijden, drank, het gebruik van plaatselijke vervoermiddelen en andere kleine uitgaven, met uitsluiting van reis- en logementskosten. Deze laatste moeten bewezen worden door middel van facturen.

Let wel op: U dient aan Uw sociaal secretariaat deze kosten op te geven. Zij dienen immers op de individuele fiche MET BEDRAG vermeld te worden.

De nieuwe circulaire (15/04/2011) heeft onopvallend een verstrenging (verduidelijking …) toegevoegd:

  • Indien uw beroep bestaat uit dagelijkse verplaatsingen naar het buitenland, dan vindt de fiscus dat dit niet in aanmerking kan komen. Het moet gaan over “dienstreizen”.
  • Alleen sedentaire functies komen in aanmerking: d.w.z. dat u hier in België uw vaste plaats van tewerkstelling moet hebben.

In onderstaande links vindt u telkens de publicatie in het Belgisch Staatsblad van de lijst van verblijfsvergoedingen voor opdrachten in het buitenland vanaf 2010.

Link Belgisch Staatsblad dd. 01/04/2010

Link Belgisch Staatsblad dd. 09/05/2011

Link Belgisch Staatsblad dd. 30/03/2012

Link Belgisch Staatsblad dd. 06/05/2013

 

De Federale Overheidsdienst voor Financiën publiceerde een verduidelijkende handleiding bij de tabellen, Circulaire nr. Ci.RH.241/534.514 (AOIF 17/2006) dd. 11.05.2006, die u in volgende link terugvindt.

Website Fisconet

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)