1

Bankgeheim opgeheven

De strijd van de vzw ‘Ligue des Droits de l’Homme’ is tevergeefs geweest. Door een arrest van het Grondwettelijk hof (nr 6/2013 van 14/02/2013) heeft de fiscus voortaan toegang tot uw bankrekeningen.

De voorwaarden zijn:

  • het onderzoek zal moeten worden uitgevoerd door een voldoende gekwalificeerde ambtenaar
  • voorafgaand zal de directeur eerst toestemming moeten geven
  • de fiscus kan de gevraagde informatie pas bij de financiële instelling opvragen indien er al een voldoende ruim onderzoek is gevoerd en er een duidelijk vermoeden is dat nuttige gegevens verborgen worden gehouden.

De aanwijzingen hoeven dus niet bewezen te worden maar ze kunnen niet langer berusten op vage en losse veronderstellingen.

Aanwijzingen kunnen zijn:

  • het bezit van een niet aangegeven bankrekening in het buitenland
  • grote verschillen tussen de uiterlijke tekenen van welstand en de aangegeven inkomsten
  • aankopen zonder factuur
  • zwartwerk
  • verschillen tussen 2 exemplaren van een zelfde factuur
  • niet verantwoorde verschillen tussen de loonopgaven en de geboekte lonen, etc
  • deze lijst is nog onvolledig en nieuwe inzichten, technieken en vaststellingen kunnen tot gevolg hebben dat deze lijst verder wordt aangevuld.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Waarvoor moet ik opletten bij de handgift?

Let ook op dat de begiftigde later nooit in één of andere akte melding maakt van de handgift. Anders zijn hierop schenkingsrechten verschuldigd.

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Administratieve vereenvoudiging: dag Jan ….

Na het schrijven van ons vorig artikel inzake de noodzaak voor de overnemer om een fiscaal certificaat BTW en Directe Belastingen te eisen bij overname van een handelszaak constateerden we dat dit ook zo moet voor de RSZ en de sociale verzekeringskas (dit laatste enkel bij overdracht van een eenmanszaak naar een vennootschap).
Dit betekent dat je nu al 4 attesten moet aanvragen!!! Ons vorig artikel werd dan ook op de website vervolledigd.

In navolging van de regeling op het vlak van Inkomstenbelastingen en BTW hebben ook de sociale verzekeringsfondsen voor zelfstandigen zich gewapend tegen personen die zich via de verkoop van bedrijfsgoederen onvermogend zouden willen maken.

Vanaf 1 januari 2006 zijn de overdracht van bedrijfsgoederen alsook de vestiging van een vruchtgebruik op deze goederen slechts tegenstelbaar aan de inninginstelling van de sociale bijdragen voor zelfstandigen na verloop van de maand die volgt op de maand waarin een eensluidend verklaard afschrift of een door de contractpartijen voor volledig, echt en waar verklaard afschrift ter kennis is gebracht aan de inninginstelling.

De overnemer is bovendien hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de schuldvorderingen verschuldigd door de verkoper aan het sociaal verzekeringsfonds na verloop van de voormelde termijn, tot beloop van het bedrag dat reeds door de koper werd betaald voor de afloop van de voornoemde termijn.

Aan het tegenstelbaarheidsprincipe en de hoofdelijke aansprakelijkheid kan ontsnapt worden wanneer de overdrager bij de akte van overdracht een certificaat toevoegt vanwege het sociale verzekeringsfonds waaruit blijkt dat er geen openstaande schulden zijn.

Het certificaat moet zijn opgemaakt binnen dertig dagen die de kennisgeving van de overeenkomst voorafgaan. Het sociaal verzekeringsfonds dient het certificaat uit te reiken of te weigeren binnen een termijn van dertig dagen na de indiening van de vraag van de overdrager. Een weigering tot afgifte is enkel mogelijk indien de overdrager op de dag van de aanvraag een zekere en vaststaande schuld heeft ten aanzien van de instelling of indien de aanvraag van de overdrager ingediend is na de aankondiging van of tijdens een controle door een sociale inspecteur.

Er is ook een verplichte kennisgeving aan de RSZ van elke overdracht, in eigendom of in vruchtgebruik, van een geheel van goederen, samengesteld uit onder meer elementen die het behoud van cliënteel mogelijk maken, die voor de uitoefening van een vrij beroep, ambt, post of een industrieel, handels- of landbouwbedrijf worden aangewend.

Zolang deze kennisgeving niet gebeurt en tot 30 dagen na deze kennisgeving, is de overdracht niet tegenstelbaar aan de RSZ. De RSZ hoeft er dus geen rekening mee te houden. Meer nog, indien in het kader van deze overname en voorafgaandelijk de verplichte kennisgeving, reeds bepaalde betalingen zouden gebeurd zijn, dan zal de overnemer, tot beloop van dit bedrag, hoofdelijk aansprakelijk worden voor de betaling van de sociale schulden van de overlater. Daarom ook moet voorafgaandelijk bij de RSZ een certificaat aangevraagd worden. De RSZ zal het certificaat weigeren indien op de dag van de aanvraag de overdrager een zekere en vaststaande schuld heeft t.o.v. de RSZ of indien een sociale inspectie werd aangekondigd.

Normaal wordt het certificaat afgeleverd binnen de 30 dagen.

Vergeet niet nadien dit certificaat samen met de akte van overdracht ter kennis te brengen aan de RSZ, waardoor de overdracht onmiddellijk tegenstelbaar wordt.

Aanvraag certificaat RSZ

Aanvraag certificaat sociale verzekeringskas

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Kan ik door gebruik van de handgift erfgenamen bevoordelen of onterven?

De handgift is een fiscale techniek om roerende goederen vrij van schenkingsrechten aan de erfgenamen over te dragen.

De handgift heeft niet de bedoeling om bepaalde erfgenamen te bevoordelen of te onterven. Elke schenking wordt immers aanzien als een voorschot op zijn of haar erfdeel en worden later bij het overlijden terug in rekening gebracht.

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Opgelet met garantiebepalingen

Sinds 1 januari 2005 wordt de garantieperiode naar particulieren uitgebreid naar minimum twee jaar. (zie Koopwet) Bepaal daarom steeds duidelijk o.a. in de verkoopsvoorwaarden dat “de klant een eventueel defect dient te melden binnen de twee maand na het ontstaan van dit euvel, zoniet vervallen alle rechten terzake.”

Doet U dit niet, dan loopt U het risico dat de twee jaar langer duren….

Laten wij nog eens duidelijk vermelden dat dankzij deze nieuwe koopwet een consument gedurende de eerste twee jaar een nieuw product kan eisen, zonder verdere kosten, als dit product defect geraakt.

Inzake de Koopwet vonden wij een zeer goed artikel op de website van advocatenkantoor Elfri De Neve, dat wij hierna publiceren. Er toch nog aan op wijzen dat deze website belangrijke andere juridische informatie biedt.

 

Website Advocatenkantoor Elfri De Neve

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 




Wat is de werkwijze met betrekking tot de handgift?

Vroeger gebeurde de handgift aan het loket van een bankinstelling. De schenker nodigde per aangetekend schrijven de begiftigde op een bepaalde dag en uur uit in de bank aanwezig te zijn.

Op dat moment haalde de schenker het bedrag af van zijn bankrekening en overhandigde het aan de begiftigde die het bedrag dan onmiddellijk op zijn bankrekening stortte. Tegenwoordig gebeurt deze handelswijze nog steeds voor effecten.

Onlangs bevestigde minister Reynders, naar aanleiding van een parlementaire vraag van Trees Pieters (7/4/2000), dat een overschrijving eveneens in aanmerking kan worden genomen als een handgift. Dit is in overeenstemming met sommige rechtsleer en rechtspraak. Het vereenvoudigt alleszins de handgift en er word vermeden dat de schenker dient te rond te lopen met kapitalen aan bankbiljetten of andere roerende waarden.

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Hoe wordt bij een handgift het bewijs van datum geleverd?

Het bewijs van de handgift kan belangrijk zijn om allerlei redenen en kan eenvoudig aangetoond worden door middel van een aangetekend schrijven van de schenker aan de begiftigde. In dit schrijven worden alle elementen van de handgift bevestigd.

Het beste is de brief zonder omslag aangetekend te versturen, zodat de datumstempel van het aangetekend schrijven op de brief zelf staat. Hierdoor kan later geen betwisting over de datum van het schrijven bestaan.

Wordt het document van handgift ter registratie aangeboden, zorg er dan voor dat de begiftigde niet tekent, anders zijn schenkingsrechten verschuldigd.

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 




Wat zijn de voorwaarden voor een geldige handgift?

De schenker moet:

  • handelingsbekwaam zijn
  • de schenker moet handelen uit vrijgevigheid
  • de handgift moet onherroepelijk zijn
  • schenker en begiftigde moeten tijdens de handgift in leven zijn

De begiftigde moet:

  • de schenking aanvaarden
  • als minderjarige moet één van de ouders, grootouders of voogd aanvaarden.

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Maatregelen inzake fraudebestrijding en betere inning van de belastingen

In het Belgisch Staatsblad van 28/12/2006 verscheen een publicatie van een nieuw artikel 52bis in het BTW-wetboek. Door dit nieuwe artikel kunnen BTW-ambtenaren een administratief bewarend beslag leggen op verdachte goederen.

Goederen worden als verdacht beschouwd wanneer:

  • de tussenkomende partijen bij de levering, intracommunautaire verwerving of invoer niet identificeerbaar zijn of,
  • de oorsprong, de hoeveelheid en de prijs of de waarde van de goederen niet kunnen vastgesteld worden.

De ambtenaren dienen een proces-verbaal van beslag op stellen dat de vastgestelde feiten en een omschrijving van de goederen, die het voorwerp uitmaken van het beslag, vermeldt. Dit proces-verbaal moet binnen de 24 uur volgend op de opmaak betekend worden.

Indien de belastingplichtige de oorsprong, de hoeveelheid, de kostprijs of de waarde van de goederen en de identiteit van de partijen kan bewijzen, dan wordt het beslag opgeheven.

Het beslag kan slechts gedurende 1 maand behouden worden, behoudens bekrachtiging door de beslagrechter.  De belastingplichtige kan ook de geldigheid van het beslag betwisten voor de beslagrechter.

Deze maatregel treedt in werking de tiende dag na publicatie in het Belgisch Staatsblad.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Een factuur met een verlaagd tarief van 6% BTW in de bouw moet een getekend attest hebben

Er bestaat een speciale regeling voor werken uitgevoerd aan woningen ouder dan 5 jaar waarvoor een verlaagd Btw-tarief van 6% geldt. Het is van geen belang eigenaar of huurder te zijn om van dit voordeel te kunnen genieten. De regeling trad in voege op 1 januari 2000 en werd enkele keren verlengd. Vanaf 2006 is deze regeling definitief van toepassing.

De bedoelde werken moeten uitgevoerd worden aan gebouwen die na uitvoering van de werken hetzij uitsluitend, hetzij hoofdzakelijk als privé-woningen worden gebruikt. De ouderdom van de woning moet door middel van een attest door de klant worden bewezen. In bepaalde gevallen mag het verlaagd tarief ook toegepast worden indien de bedoelde werken uitgevoerd worden aan bejaardentehuizen, internaten van scholen en universiteiten, bepaalde jeugdtehuizen en opvangtehuizen voor thuislozen en personen in moeilijkheden.

Een belangrijk element om slechts 6 % BTW te hoeven betalen is het soort werk dat men laat uitvoeren aan zijn woning. Over welke werken het gaat vindt u terug in een afzonderlijke link in onze databank.

Attest 6  % BTW-tarief bouwsector in PDF

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)