1

Wat komt in aanmerking voor een handgift?

Een handgift dient echter in de oorspronkelijke betekenis van hand tot hand gegeven te worden. Dit betekent dat enkel roerende en tastbare goederen in aanmerking komen. (bankbiljetten, cheques aan toonder, kasbons aan toonder, effecten aan toonder, kunstwerken,… ). Aandelen op naam van een bvba komen dus niet in aanmerking.

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Wat is het voordeel van een handgift?

Het voordeel van de handgift is dat er geen schenkingsrechten verschuldigd zijn. Het is zelfs zo dat er op het bedrag dat via de handgift wordt overgemaakt geen successierechten verschuldigd zijn indien de schenker niet overlijdt binnen de 3 jaar na de handgift.

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Ziekte: wat te doen t.o.v. werkgever, ziekenfonds, gevolgen

In de KMO blijken noch de werkgever, noch de werknemer goed op de hoogte van wat de administratieve procedure is bij ziekte van een werknemer. Daarom gaat de werknemer regelmatig langs bij zijn werkgever om informatie op te halen. Om de bedrijfsleider hierbij te helpen, verwijzen wij daarom naar de website van het ACV.

Website ACV

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Wat is een handgift?

De handgift is een middel dat veelvuldig toegepast wordt voor de verdeling van het roerende vermogen. Dit in de relatie tussen ouders en kinderen, grootouders en kleinkinderen, tussen echtgenoten, tussen samenwonenden, enz….

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Tijdelijke werkloosheid

Door de huidige crisis worden we hier en daar geconfronteerd met vragen over tijdelijke werkloosheid van arbeiders en bedienden. De afgelopen weken is er al heel wat te doen geweest over de mogelijkheid om tijdelijke werkloosheid voor alle bedienden in te voeren naar analogie met de technische werkloosheid voor werklieden. Maar op dit ogenblik zijn er nog geen akkoorden gesloten, temeer omdat de bediendevakbonden zich hiertegen verzetten. Wij vinden het opportuun om u als klant hier wat meer over in te lichten.

De werkloosheidsreglementering maakt een onderscheid tussen volledig werklozen en tijdelijk werklozen.

Een volledig werkloze is een werkloze die niet verbonden is door een arbeidsovereenkomst of een deeltijdse werknemer voor de uren waarop hij gewoonlijk niet werkt.

Een tijdelijk werkloze is een werkloze die door een arbeidsovereenkomst is verbonden, waarvan de uitvoering tijdelijk, geheel of gedeeltelijk, geschorst is.

Een werknemer kan tijdelijk werkloos gesteld worden wegens:

  • overmacht
  • collectieve jaarlijkse vakantie
  • technische stoornis
  • slecht weer
  • economische oorzaak
  • staking of lock-out

Voor elk van deze vormen gelden specifieke procedures. Sommige vormen van tijdelijke werkloosheid zijn enkel mogelijk voor arbeiders, andere zijn zowel mogelijk voor arbeiders als voor bedienden. In de meeste gevallen moet er een kennisgeving gedaan worden aan de RVA. Telkens wanneer de werknemer tijdelijk werkloos wordt gesteld, moet hij in het bezit zijn van een formulier C 3.2 dat geldt als controlekaart. Bij tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken en slecht weer moet de werkgever een validatieboek bijhouden, waarin hij de formulieren C 3.2 moet inschrijven.

Heel veel informatie over tijdelijke werkloosheid vindt u trouwens op volgende link:

Website RVA

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Tegemoetkomingen met als doel de bevordering van de tewerkstelling

Er zijn in België heel wat loonkostverlagende maatregelen die als doel hebben de tewerkstelling te bevorderen. Op onderstaande site vindt u een overzicht van de voordelen en premies waarvoor uw onderneming in aanmerking komt.

Deze website heeft een zeer handige zoekformule die u kan gebruiken om subsidies te zoeken die op u van toepassing kunnen zijn. Hoe meer informatie u invult, hoe verfijnder het resultaat zal zijn.

Website “Aan de slag”

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




IBAN en BIC calculator

Wij krijgen regelmatig volgende vraag van onze klanten: Wat is het IBAN-nummer van mijn rekening of wat is de BIC-code van een bank?

IBAN (International Bank Account Number) is de internationale standaardstructuur voor bankrekeningnummers. Het grote voordeel van het gebruik van IBAN is de aanzienlijk verlaagde transactiekost. Het IBAN-nummer van uw rekening staat meestal vermeld op de voorzijde van uw rekeningafschriften.
Dankzij de eenvormige structuur van het IBAN-rekeningnummer voor Belgische rekeningen en voor rekeningen in de Europese Unie (plus Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland) verloopt het betalingsverkeer vlotter, veiliger en efficiënter.

BIC (Bank Identifier Code) is een internationale identificatiecode (ook wel eens swift-code genoemd), die toelaat elke individuele bank te herkennen. De BIC-code bestaat uit 8 tekens. U vindt deze code meestal terug op de achterzijde van uw rekeningafschriften.

U kan deze trouwens zelf gemakkelijk berekenen als u het banknummer kent en dit met volgende calculator.

IBAN en BIC calculator

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 




Buitenlandse werknemers in dienst nemen: bezin eer je begint!

Opmerking: Het hiernavolgende artikel geeft u een overzicht van de mogelijkheden van tewerkstelling van buitenlandse werknemers.

Op het einde van dit artikel vindt u een 20-tal links, die u de mogelijkheid zal geven meer informatie te verkrijgen.

Volgens onze bronnen zouden meer dan 50% van de buitenlandse bedrijven, die hier op de bouwmarkt aanwezig zijn, de Belgische arbeids- en loonvoorwaarden negeren. Het is niet verwonderlijk dat onze Belgische bouwbedrijven dus een pak oneerlijke concurrentie krijgen voorgeschoteld.
Vele arbeiders uit Oost- en Centraal Europa zijn hier aan de slag als zelfstandigen, gedetacheerd als werknemer van een buitenlands bedrijf, rechtstreeks in dienst genomen of zelfs illegaal. Gelukkig treden de inspectiediensten zeer streng op.

Aan de hand van de vragen die we krijgen, ondervinden we dat heel wat Belgische bouwbedrijven voorstellen krijgen tot samenwerking. Dit gebeurt veelal rechtstreeks of ook via Nederlandse uitzendkantoren. Dit is zeer aanlokkelijk, maar als Belgisch werkgever dien je er rekening mee te houden dat deze werknemers, als zij tewerkgesteld zijn in België, dezelfde arbeids- en loonvoorwaarden als de Belgen moeten hebben. Enkel als zij gedetacheerde werknemers zijn, doet men een voordeel omdat zij buitenlandse sociale lasten moeten betalen, die uiteraard wel goedkoper zijn dan de hoge Belgische sociale lasten.

Vooreerst geven we een overzicht van de mogelijkheden van tewerkstelling van buitenlanders.

Er zijn een drietal mogelijkheden:

  • U neemt deze arbeiders rechtstreeks in dienst.
    De buitenlandse arbeider dient over een arbeidskaart te beschikken. Deze arbeidskaart verkrijgen is niet altijd evident, tenzij voor de knelpuntberoepen. Veel informatie vindt u dan ook in onderstaande links.
  • Een buitenlandse firma detacheert arbeiders naar hier.
    Een firma uit de Europese Economische Unie kan uiteraard hier zijn arbeiders tewerkstellen zonder dat deze over een arbeidskaart dienen te beschikken. Nochtans moeten deze buitenlandse vennootschappen hun arbeiders naar de Belgische wetgeving behandelen. Dit gaat zelfs zover dat zij ook moeten voldoen aan de werktijdregelgeving, baremalonen, sociale documenten, …
    We mogen ook niet vergeten dat men in België geen personeel ter beschikking mag stellen van andere vennootschappen. Dit betekent op zich dat deze buitenlandse firma’s baas moeten blijven over hun werknemers. Je kan als Belgische bedrijfsleider niet bijsturen, gezag hebben, voorwaarden opleggen, … Indien de sociale inspectie kan bewijzen dat u wel de eigenlijke werkgever bent, dan kan u zware sancties verwachten!
    Belangrijk is dat deze buitenlandse arbeiders ook over een formulier E101 beschikken. Dit is onder bepaalde voorwaarden wel gemakkelijk te verkrijgen. Beschikken deze arbeiders niet over dit formulier, dan vallen zij tevens onder de Belgische sociale zekerheidsbijdragen.
  • U maakt gebruik van buitenlandse zelfstandigen.
    Let hier op: schijnzelfstandigheid wordt nog steeds zwaar gecontroleerd in België. Stel u voor dat deze buitenlandse zelfstandigen enkel en alleen voor uw firma werken, dat zij trouwens onder uw gezag werken, dat zij geen materiaal hebben en enkel uw materiaal gebruiken, zij worden gewoon per uur (misschien is dit wel een uitzonderlijk laag loon) betaald, want er is nooit een prijsofferte gemaakt, …
    Anderzijds dienen zij aan een aantal andere voorwaarden te voldoen. Zij moeten in een Belgische gemeente ingeschreven zijn waar zij kunnen verblijven (zij dienen hier uiteraard zelf voor te zorgen), zij moeten kunnen bewijzen dat ze over voldoende bestaansmiddelen beschikken, de ziekteverzekering moet in orde zijn, betalen zij hun sociale bijdragen in hun land correct?
    Voor gereglementeerde beroepen moeten zij ook in België hun bedrijfsbeheer en beroepskennis bewijzen.

Je kan dus uiteraard met buitenlanders uit de Europese Economisch Unie aan de slag, maar wil je in orde zijn, dan zijn volgens mijn mening de financiële voordelen niet zo evident. Enkel het feit dat u toch over eventueel goede arbeidskrachten kan beschikken, kan als positief ervaren worden!

Vergeet ook niet dat vanaf 01/04/2007 er een elektronische meldingsplicht komt. Elke buitenlander, die tijdelijk in België komt werken als werknemer of zelfstandige, zal zich vanaf 01/04/2007 in principe vooraf elektronisch bij de RSZ of het RSVZ moeten melden.
Als Belgische opdrachtgever of eindgebruiker zal je dit zelf moeten controleren en melding moeten doen als de buitenlander in gebreke blijft.
Doet u dit niet, dan ben je zelf strafrechterlijk aansprakelijk!!!

Wij hebben getracht met de bundeling van allerlei informatie u voor te bereiden tot een onderhoud met ons kantoor of met uw loonsecretariaat. U kan deze informatie/artikels terug vinden in de onderstaande links.

(auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 

De site www.werk.be wil een overzicht bieden van de voorwaarden waaraan buitenlandse werknemers dienen te voldoen om in België te kunnen werken.
Je vindt er zeer uitgebreid allerlei informatie over algemene principes, vrijstellingen, arbeidskaarten A, B en C, voorlopige vergunningen, download mogelijkheden van allerlei formulieren, wetgeving, adressen en links en een rubriek “veel gestelde vragen”.

Aanvraag van een beroepskaart door vreemdelingen

Detachering algemeen (Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg)

Toepasselijke rechtsregels in geval van detachering (Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg)

Lijst van knelpuntberoepen

Aanpassingen aan de Limosa-aangifte voor werknemers en zelfstandigen vanaf 01/07/2013

 




Berekening opzegtermijn bedienden: aanpassing formule Claeys

Als je een hogere bediende ontslaat, is het belangrijk om eerst te weten hoeveel de opzegvergoeding zal bedragen. Bij ontslag van een bediende met een jaarloon boven 29.729 euro (2010) moet de werkgever immers een opzeggingstermijn naleven die tot stand komt na overleg met de werknemer. Kan er geen akkoord bereikt worden, dan zal een rechter hierover beslissen.

De formule Claeys is reeds jarenlang een zeer gewaardeerde berekeningsformule. Zij is vooral gebaseerd op anciënniteit, leeftijd en jaarloon.
Regelmatig wordt deze formule aangepast.

Nieuw sinds dit jaar is dat de formule vanaf heden een onderscheid maakt voor bedienden met een jaarloon tot 120.000 euro en boven 120.000 euro.

In de volgende link vindt u een calculator.

Calculator Claeys & Engels

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Maaltijdcheques: een CAO of individuele overeenkomst is vereist!!!

Onlangs kregen we enkele meldingen van controles die gebeuren ten overstaan van de maaltijdcheques.

Om maaltijdcheques te kunnen uitreiken, zijn er een aantal voorwaarden die stipt moeten voldaan zijn. Eén van die zeer belangrijke voorwaarden blijkt in de praktijk een probleem. Indien er geen CAO, of als er geen CAO is, geen individuele overeenkomst werd opgemaakt, gaat men over tot herkwalificatie van de maaltijdcheque als loon met als gevolg: bedrijfsvoorheffing, RSZ, boeten, intresten te betalen.

Laat u dus niet verrassen en controleer op voorhand uw dossier op de aanwezigheid van een individuele overeenkomst.

Ter herinnering zetten wij alle voorwaarden nog eens op een rij:

  • men kan het bedrag van de cheque zelf kiezen, maar 7,00 euro/dag is het maximum bedrag (vanaf 01/01/2009);
  • patronale bijdrage: maximum 5,91 euro/dag;
  • werknemersbijdrage: minimum 1,09 euro/dag;
  • op basis van 7,00 euro/dag kan een voltijdse werknemer dus 1.300,00 euro fiscaal vrij ontvangen;
  • vermelding in de CAO of in de individuele overeenkomst als er geen CAO is;
  • één maaltijdcheque per gepresteerde werkdag of afhankelijk van het reëel gepresteerd aantal uren binnen de verschillende werkregimes van het bedrijf;
  • maandelijkse verdeling;
  • voor een maaltijd of de aankoop van voedingsmiddelen (vermeld op de cheque);
  • 3 maanden geldig (vermeld op de cheque);
  • de maaltijdcheques mogen het loon of een ander voordeel niet vervangen;
  • onder bepaalde voorwaarden mogelijkheid tot combinatie met een bedrijfsrestaurant;
  • de maaltijdcheques vormden voor de werkgever een fiscaal niet-aftrekbare kost;
  • vanaf 01/02/2009 wordt 1,00 euro echter wel als aftrekbare kost aangenomen.

Een volledig overzicht van vragen en antwoorden vindt u in onderstaande link.

Website Edenred

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)