1

Successie

Successieplanning lijkt een ver-van-van-mijn-bed-show, maar het loont de moeite om op voorhand na te denken over wat er zal gebeuren als u er niet meer bent. Door op tijd maatregelen te nemen, betaalt u minder successierechten en is er een groter deel van het vermogen beschikbaar voor de nabestaanden. Abeka gaat voor u na wat de mogelijkheden zijn binnen het wettelijke kader.

De komende jaren gaan meer dan 200.000 ondernemers met pensioen. Het is voor hen het uitgelezen moment om na te denken over een successieregeling.

Abeka bekijkt uw familiale en zakelijke toestand en maakt samen met u een grondige inventaris en analyse van uw inkomen en het roerend en onroerend vermogen. Abeka gaat daarbij altijd na wat het eigen vermogen is van beide partners. Veel koppels hebben destijds een huwelijkscontract afgesloten en eventueel nadien gewijzigd. Ze gaan er vanuit dat daarmee alles mooi geregeld is, maar dat blijkt niet altijd het geval.

Abeka begint een successieplanning met een berekening van de successierechten in het geval u niets onderneemt. Vervolgens nemen wij ruimschoots de tijd om met alle belanghebbende partijen te praten en de verwachtingen in kaart te brengen. Abeka houdt tijdens het hele traject rekening met uw toekomstige financiële behoeften en zorgt voor een duurzame inkomstenstroom en het behoud van uw levensstandaard.

Het uitwerken van een optimale successie vereist soms het opzetten van meerdere fiscale structuren, zoals een exploitatie- of patrimoniumvennootschap, een holding, een stichting of burgerlijke maatschappij. Abeka beheerst die materie als geen ander. Abeka volgt ook de wetgeving in verband met schenkingsrechten op de voet. Wist u bijvoorbeeld dat u 0% schenkingsrechten betaalt als u voor uw dood de aandelen van uw bedrijf overmaakt aan uw erfgenamen?

Abeka vervult de rol van totaaladviseur. Wij zorgen ervoor dat u met de beste specialisten in binnen- en buitenland in aanraking komt, zonder dat u teveel betaalt. Bovendien belegt Abeka nooit zelf vermogens, zodat wij altijd onafhankelijkheid kunnen garanderen.




Starterscheque

Abeka hecht veel belang aan duurzaam ondernemen. Startende ondernemers verdienen dan ook een steuntje in de rug. Abeka beloont elke starter die beslist om een professioneel begeleide opstart te maken, met een Abeka-starterscheque. Deze cheque is goed voor € 250 + btw, te besteden bij Abeka.

 

Abeka verbindt enkele voorwaarden aan het verkrijgen van de cheque:

  • De cheque wordt enkel toegekend aan nieuwe startende klanten.

  • Er wordt slechts één cheque per klant en/of bedrijvengroep uitgereikt.

  • De cheque wordt overgemaakt door het opstellen van een kredietnota nadat 1000€ (exclusief btw) werd gefactureerd en betaald.

  • De cheque wordt opgebruikt in de vorm van toekomstige prestaties en is niet terugbetaalbaar.




Wat staat er in de agenda voor een gewone algemene vergadering?

De jaarlijkse algemene vergadering omvat minstens volgende punten:

  • De verrichtingen of beslissingen waarbij bij de uitvoering een bestuurder/zaakvoerder rechtstreeks of zijdelings een persoonlijk belang heeft.
  • Het jaarverslag en het verslag van de commissaris.
  • Onderzoek en goedkeuring van de jaarrekening, wat inhoudt dat ook de resultatenverwerking is goedgekeurd.
  • De kwijting aan bestuurders/zaakvoerders en commissarissen.
  • Benoemingen en ontslag van bestuurders en zaakvoerders.
  • Benoeming van een commissaris.
  • Bezoldiging van bestuurders of zaakvoerders.
  • “Allerlei” of “Varia”, deze rubriek omvat de minder belangrijke punten. Belangrijke punten dienen beter een apart punt te zijn.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Wie stelt de agenda van de jaarvergadering op?

De agenda wordt opgesteld door diegene die de algemene vergadering bijeenroept, meestal is dit de zaakvoerder of de raad van bestuur.

De commissaris mag nu ook de algemene vergadering bijeenroepen in bijzondere omstandigheden.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Waarom is de agenda van de jaarvergadering belangrijk?

Het is belangrijk dat de agenda duidelijk en nauwkeurig alle te bespreken punten aangeeft. De vergadering mag beraadslagen over alle punten die in de agenda staan.
Over een punt dat niet op de agenda voorkomt, kan geen geldige beslissing genomen worden, tenzij alle aandeelhouders/vennoten aanwezig zijn en allen ermee instemmen om over dit bepaald punt te beraadslagen en te beslissen.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Welke algemene vergaderingen zijn er?

Er zijn 3 soorten, nl:

  • De gewone algemene vergadering, dit is de statutaire jaarvergadering voor de goedkeuring van de jaarrekening.
  • De buitengewone algemene vergadering, waar beslist wordt over een voorstel van een statutenwijziging.
  • De bijzondere algemene vergadering, die onder geen van beide andere categorieën kan worden geklasseerd.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Kan men de algemene vergadering schorsen of uitstellen?

De raad van bestuur heeft het recht de jaarvergadering maximaal drie weken uit te stellen. Dit uitstel betekent dat alle genomen beslissingen ongedaan worden gemaakt. De tweede vergadering heeft het recht om de balans definitief vast te stellen.

Art. 555 van het Wetboek van Vennootschappen bepaalt dat enkel de Raad van Bestuur de bevoegdheid heeft tijdens de zitting de beslissing m.b.t. de goedkeuring van de jaarrekening drie weken uit te stellen.

De algemene vergadering kan ook zelf haar vergadering schorsen, zowel de jaarvergadering, de buitengewone vergadering als de bijzondere vergadering. Dit kan ook gebeuren door de voorzitter van de vergadering. De wet voorziet uitdrukkelijk dat de verdaging enkel betrekking heeft op de beslissing tot de goedkeuring van de jaarrekening.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 




Wat zijn de stembeperkingen voor de algemene vergadering?

In de statuten kan men het aantal stemmen beperken waarover elke aandeelhouder beschikt op de algemene vergadering. Enkel op voorwaarde dat die beperking verplicht van toepassing is op iedere aandeelhouder zonder onderscheid van het effect waarmee hij aan de stemming deelneemt.

In volgende tabel wordt een overzicht getoond van de mogelijke stembeperkingen:

Tabel stembeperkingen in PDF

 

(Auteur: Georges Bauwens: erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 




Wat zijn de aanwezigheids- en meerderheidsvereisten voor een wettige algemene vergadering?

Deze vereisten hangen af van de beslissing die genomen moet worden op de algemene vergadering. In volgende tabel staan de aanwezigheids – en meerderheidsvereisten die nodig zijn:
Tabel aanwezigheids- en meerderheidsvereisten in PDF

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)

 




Hoe verloopt de stemming?

In de regel is de stemming publiek en wordt er gestemd bij handopsteking. Men gaat over tot geheime stemming in volgende gevallen:

  • In persoonsgebonden materies
  • Voor benoemingen en ontslagen
  • Indien de vergadering dit zelf bij gewone meerderheid heeft beslist.

De statuten kunnen toestaan dat per brief wordt gestemd, door middel van formulieren. De aandeelhouders kunnen dus aan de vergadering deelnemen zonder er op aanwezig of vertegenwoordigd te zijn.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)