1

Fiscale behandeling van naakte eigendom

De naakte eigenaar heeft geen recht op:

  • de gewone intrestaftrek
  • de bijkomende intrestaftrek voor hypothecaire leningen
  • de aftrek voor de enige en eigen woning en de vermindering voor het lange termijn- en het bouwsparen

Deze tegemoetkomingen komen immers enkel in aanmerking voor iemand die het kadastraal inkomen betaalt, en dit is niet de naakte eigenaar, maar wel de vruchtgebruiker.

 

De naakte eigenaar heeft echter wel recht op:

  • de belastingverminderingen voor energiebesparende investeringen
  • de belastingverminderingen voor uitgaven betaald voor de vernieuwing van een woning gelegen in een zone voor positief grootstedelijk beleid
  • de belastingverminderingen voor de uitgaven gedaan in het kader van de beveiliging tegen inbraak of brand van een woning in toepassing van respectievelijk de artikelen 145-24, 145-25 en 145-31 WIB 92.

Ter gelegenheid van deze verduidelijking willen we toch ook vermelden dat de drie bovenvermelde belastingsverminderingen voortaan ook gelden voor een huurder.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Provinciebelasting Antwerpen

Indien U een voorstel tot aangifte ontvangt dan hoeft U niets te doen als alles correct is. Indien niet correct, dan dient U enkel de wijzigingen te vermelden.

Indien U een aangifteformulier ontvangt, dan moet U steeds Uw aangifte op tijd indienen.

 

Belangrijke aandachtspunten i.v.m. de aangifte:

  • De belastbare oppervlakte is niet alleen de bebouwde oppervlakte, maar de volledige oppervlakte, met parkings, privé-wegen, groene zones, braakliggende gronden, sportterreinen, … inbegrepen.
    De controle op de oppervlaktes zal gebeuren aan de hand van de kadastrale gegevens.
  • Het terugzenden van het aangifteformulier zonder de vermelding van andere vestigingen is ook een overtreding van het belastingsreglement. Elke belastingsplichtige moet uit eigen beweging aangifte doen van alle vestigingen in de provincie Antwerpen.
  • De belastingverordering laat toe om navorderingen in te stellen met terugwerkende kracht (3jaar). De toegepaste verhoging kan oplopen tot 200%.
  • De aangifte kan per brief, e-mail of fax ingediend worden.

 

Tarieven:

De belasting wordt berekend op basis van de oppervlakte per vestiging. De belasting heeft betrekking op de toestand per 1 januari.
Voor bedrijven, handelszaken en vrije beroepen bedraagt de belasting per vestiging voor een belastbare oppervlakte:

  • 0 – 1.000 m²: 54 euro indien geen personeel is tewerkgesteld en 144 euro voor ondernemingen met personeel in dienst.
  • 1.000 m² – 5.000 m²: 360 euro.
  • 5.000 m² – 10.000 m²: 900 euro.
  • 10.000 m² – 50.000 m²: 2.699 euro.
  • 50.000 m² – 100.000 m²: 8.995 euro.
  • 100.000 m² – 200.000 m²: 17.992 euro.
  • > 200.000 m²: 17.992 euro voor 200.000 m² + 8 euro voor elke 100 m² extra.

 

Boetes:

Er worden verhogingen aangerekend bij het opmaken van het aanslagbiljet inzake de algemene provinciebelasting bedrijven, indien …:

  • … de aangifte onjuist, onvolledig of onnauwkeurig is.
  • … de aangifte na 30 april aangekomen is bij de dienst Provinciale Fiscaliteit.
  • … er helemaal geen aangifte is toegekomen bij de dienst Provinciale Fiscaliteit.

 

In deze situaties worden volgende verhogingen toegepast:

  • 10% bij de 1e overtreding.
  • 40% bij de 2e overtreding.
  • 70% bij de 3e overtreding.
  • 100% bij de 4e overtreding.
  • 200% bij de 5e overtreding en volgende overtredingen.

 

Let op!:

  • Deze verhogingen worden per vestiging toegepast ongeacht of het om 1 of meer overtredingen per belastingsjaar gaat.
  • 2 opeenvolgende jaren een correcte aangifte indienen betekent dat de eerstvolgende overtreding weer met 10% beboet wordt.
  • Elke verhoging bedraagt minimum 12 euro.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Advocaten in Europa >> www. advoca.at

Advocaten in Europa




Ontslag 45-plussers: verplichte informatie over outplacement

Vanaf 4 augustus 2006 moet de werkgever, die zijn oudere werknemer ontslaat, hem informatie geven over zijn recht op outplacement.

Deze nieuwe verplichting geldt voor:

  • werknemers die minstens 45 jaar oud zijn op het moment van het ontslag,
  • werknemers die minstens één jaar ononderbroken anciënniteit hebben,
  • werknemers die niet ontslagen zijn omwille van dringende reden.

Vanaf 2008 geldt dit ook voor bruggepensioneerden wanneer zij beschikbaar moeten blijven voor de arbeidsmarkt. Voor (vervroegde) gepensioneerden gelt dit niet als zij aan de loopbaanvereisten voldoen om een pensioen aan te vragen.

De nieuwe wet zegt niets over de manier waarop de werkgever de werknemer moet informeren, maar dit gebeurt best schriftelijk. Er kan best een clausule opgenomen worden in de opzeggingsbrief.

Meer informatie vindt je in onderstaande link.

Nieuwe informatieplicht outplacement




Wat is een factuur?

Een factuur beschrijft een specifieke schuld en is een uitnodiging om het verschuldigde te regelen. Betreft het een verplichte factuur volgens de BTW-code, dan moeten daarop alle gegevens betreffende de verkoper of de dienstverstrekker worden vermeld.

  • Met de factuur kun U controleren, alvorens te betalen, of het aangerekende bedrag juist en billijk is.
    Inderdaad, komt het overeen met het bestek dat vóór de werken werd opgemaakt? Komt het BTW-tarief overeen met het tarief waarop U recht hebt?
  • Ze is een aankoopbewijs voor de consument, ingeval op voorhand geen bestek of geen bestelbon werd opgemaakt, of ingeval gerechtelijke stappen worden ondernomen,….

Een factuur of een bewijsdocument mag altijd worden gevraagd, hoewel ze niet altijd noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld, wanneer een ander betalingsbewijs, zoals het kasticket, volstaat (aankoop van een krant, boodschappen in de supermarkt,…)

De factuur is daarentegen wel verplicht:

  • indien een goed of een dienst wordt gekocht voor beroepsdoeleinden;
  • in het kader van de BTW-wetgeving, indien goederen en diensten worden aangekocht voor privé-gebruik, zoals onder meer:
    • de verkoop, het onderhoud en de herstellingen van een auto of een moto (vanaf 62 euro, BTW inbegrepen);
    • de aannemingswerken in de bouwsector;
    • aankopen in groothandelszaken;
    • verkoop op afbetaling.

(Bron: mineco.fgov.be)




Niet-proportionele fiscale boeten verhoogd

De regering heeft het systeem van niet-proportionele BTW-boeten aanzienlijk verhoogd.  Hieronder volgt een opsomming van mogelijke boeten:

  • boete voor het niet indienen van een periodieke aangifte of van een bijzondere aangifte: € 1.000,00 per aangifte
  • boete voor het niet indienen van de jaarlijkse klantenlisting: € 3.000,00
  • boete voor het niet indienen van de opgave van de intracommunautaire handelingen: € 3.000,00
  • boete voor het niet uitreiken van een factuur of kassaticket:
    • 1ste keer: € 50,00
    • 2de keer: € 125,00
    • 3de keer: € 250,00
    • maximum= € 5.000,00
  • het niet respecteren van de gestructureerde mededeling kan soms oplopen tot € 50,00 per betaling

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Meerwaardebelasting bij verkoop onroerend goed

Als je een gebouwd onroerend goed waarin je niet zelf gedomicilieerd was (eigenlijk kan je stellen: een woning waarvoor je geen woningaftrek kon bekomen) binnen de vijf jaar verkoopt, moet je als verkoper belastingen betalen op de meerwaarde. Deze belasting bedraagt 16,5% op het verschil tussen aan- en verkoopprijs.

Ook de verkoop van een geschonken woning binnen de drie jaar na de akte van schenking en wanneer de aankoop door de schenker minder dan 5 jaar geleden is gebeurd en de verkoop (of ruil) van een woning op een bouwgrond – waarop je binnen de 5 jaar bent beginnen te bouwen – binnen de 5 jaar na de datum van de eerste ingebruikname, zal onder de meerwaardebelasting vallen.
Er wordt geen belasting geheven als je het huis geërfd hebt, als het huis onteigend wordt of als het huis toebehoort aan minderjarigen.

 

Praktijkvoorbeeld van de berekening van de meerwaardebelasting van een bebouwd onroerend goed.

De verkoopprijs is de prijs vermeld in de akte van verkoop (of als de ontvanger der registratie daar niet mee akkoord gaat de door hem geschatte hogere waarde) verminderd met de kosten van vervreemding (affiches, advertenties, commissielonen, etc.)

De aankoopprijs mag eerst verhoogd worden met de werkelijke kosten van de aankoop of met een forfaitair kostenpercentage van 25%. Vervolgens mag je die aankoopprijs verhogen met 5% per volledig verlopen jaar tussen de aankoopakte en de verkoopakte. Nadien kan je hier de kosten van verbouwing uitgevoerd door een geregistreerd aannemer bijtellen.
Eventuele ontvangen vergoedingen voor schade aan het gebouw moeten van deze som worden afgetrokken.
Voorbeeld:

verkoopprijs,[align-right]400.000%2C00%20euro|kosten%20van%20vervreemding,[align-right]10.000%2C00%20euro|,[align-right]____________________|,[align-right]390.000%2C00%20euro|aankoopprijs,[align-right]165.000%2C00%20euro|aankoopkosten%20(25%25%20van%20165.000%2C00),[align-right]41.250%2C00%20euro|,[align-right]___________________|,[align-right]206.250%2C00%20euro|vermeerdering%205%25*2%20(volle%20jaren%20tussen%20aankoop%20en%20verkoop),[align-right]20.625%2C00%20euro|,[align-right]___________________|,[align-right]226.875%2C00%20euro|verbouwingswerken,[align-right]125.000%2C00%20euro|,[align-right]___________________|,[align-right]351.875%2C00%20euro

meerwaardebelasting: 390.000,00 euro – 351.875,00 euro= 38.125,00 euro

Dit bedrag zal afzonderlijk belast worden tegen 16,5% + gemeentebelasting, tenzij samenvoeging met de overige inkomsten voordeliger is.

 

Als je een grond verkoopt wordt er een meerwaardebelasting geheven tegen een tarief van 33% als de verkoop gebeurt binnen vijf jaar na de aankoop. Wanneer de verkoop plaatsvindt tussen het vijfde en het achtste jaar geldt een tarief van 16,5%.
Gronden waarop zich een gebouw bevindt, waarvan de verkoopwaarde lager is dan 30% van de verkoopwaarde van grond en gebouw tezamen, worden met ongebouwde onroerende goederen gelijkgesteld.

 

 

Praktijkvoorbeeld van de berekening van de meerwaardebelasting van een ongebouwd onroerend goed.

De verkoopprijs is de prijs vermeld in de akte van verkoop (of als de ontvanger der registratie daar niet mee akkoord gaat de door hem geschatte hogere waarde) verminderd met de kosten van vervreemding (affiches, advertenties, commissielonen, etc.).

De aankoopprijs mag eerst verhoogd worden met de werkelijke kosten van de aankoop of met een forfaitair kostenpercentage van 25%.
Vervolgens mag je die aankoopprijs verhogen met 5% per volledig verlopen jaar tussen de aankoopakte en de verkoopakte. Tenslotte mag je de kosten voor de tekoopstelling aftrekken.

 

Voorbeeld:

verkoopprijs,[align-right]40.000%2C00%20euro|kosten%20van%20vervreemding,[align-right]1.500%2C00%20euro|,[align-right]___________________|,[align-right]38.500%2C00%20euro|aankoopprijs,[align-right]20.000%2C00%20euro|aankoopkosten%20(25%25%20van%2020.000%2C00),[align-right]5.000%2C00%20euro|,[align-right]___________________|,[align-right]25.000%2C00%20euro|vermeerdering%205%25*3%20(volle%20jaren%20tussen%20aankoop%20en%20verkoop),[align-right]3.750%2C00%20euro|,[align-right]___________________|,[align-right]28.750%2C00%20euro

Meerwaardebelasting: 38.500,00 euro – 28.750,00 euro=              9.750,00 euro

Daar in dit voorbeeld de verkoop gebeurt binnen de 5 jaar is hierop een meerwaardebelasting verschuldigd van 33%.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Formulieren stad Antwerpen opvragen en invullen via pc

Iedereen kon voor burgerlijke administratie op heden terecht in één van de 9 districthuizen en 4 stadskantoren. Ter plaatse kon je dan meestal vaststellen dat je moest terugkomen, omdat één of meer benodigde documenten ontbraken.

Via het formulierenloket kan je het formulier dat je zoekt op 3 manieren vinden: alfabetisch, op zoekterm of via levenslijn.
Op het formulierenloket vind je heel veel bijkomende informatie op het gevraagde onderwerp. Veel formulieren kan je thuis al afdrukken en invullen, andere kan je reeds op het scherm invullen en verzenden.

Alvast een site waar je veel plezier aan kan beleven:

Formulierenloket stad Antwerpen

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




EcoSubsiBru: gratis zoekmotor steunmaatregelen

EcoSubsiBru, een instrument van het Brussels Agentschap voor de Onderneming, heeft een gratis zoekmotor waar je na de ingave van een aantal parameters eigen aan uw bedrijf een resultaat krijgt van alle mogelijke steunmaatregelen. Alhoewel deze specifiek gericht is op het Brusselse is hij toch voldoende informatief voor de andere landsgedeelten.

Website Ecosubsi.brussels




Belastingen stad Antwerpen

Onlangs verstuurde de stad Antwerpen het aangifteformulier betreffende de belastingen op vestigingen. Het is een voorstel tot belasting.
Nalezen is belangrijk! Het bepalen van de aan te geven oppervlakten nog meer! En zie ook eens na of u niet belast wordt op drijfkracht, daar waar u er misschien geen meer gebruikt …..

Let op bij het ontvangen van gemeente-, stads- en provinciebelastingen. De ene maal is het een voorstel tot heffing, dat je niet dient terug te sturen als er geen wijziging is, de andere maal is het een bijna identiek formulier, een aangifteformulier, dat je steeds jaarlijks dient in te vullen en terug te sturen. Jaarlijks worden daardoor door de belastingplichtigen vele boetes betaald, enkel maar omdat deze formulieren niet goed gelezen worden.

Kwestie van administratieve vereenvoudiging …..

Elke wijziging, verhuis of stopzetting moet binnen de maand gemeld worden (voeg er de gepaste documenten bij: uittreksel KBO, stopzetting BTW-nummer, …). Ook als je nieuwe uitbatingzetels opent, moet je deze spontaan aangeven.

Daar er zo een 35-tal stadsbelastingen in Antwerpen zijn en er daarnaast nog talrijke andere belastingen zijn (o.a. provinciebelastingen) is één en ander voor menig belastingplichtige niet meer te overzien. Ook de bijgevoegde reglementen laten te wensen over. Daarom verwijzen we naar de bijgevoegde link van de stad Antwerpen.

Website stad Antwerpen

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)