1

Kick-off Abeka Adviesraad

Abeka nodigt u graag uit op de kmo-connectdays in de Lotto Arena te Antwerpen, hét belangrijkste event van het jaar voor ondernemers.

Hieronder vindt u uw uitnodiging om gratis deel te nemen aan het hele event (uitgezonderd het congres).

Wij kijken er naar uit u te ontmoeten op onze stand of tijdens één van de parallelsessies die wij met Abeka verzorgen op 23 en 24 november e.k.

Tijdens deze sessies maakt u kennis met de “ABEKA-ADVIESRAAD voor KMO’s” en lichten wij u graag toe welke voordelen deze voor u als ondernemer kan bieden.

Alle details vindt u op de website van kmo-connectdays.

Moeite met uw deelname te registreren? Stuur een mail naar bruno@abeka.be en wij doen de registratie graag voor u.

kmo-connectdays

 

Dit is uw persoonlijke uitnodiging voor één van de grootste professionele netwerkevents van dit najaar. Waarom? Omdat we geloven in de sterkte van een uitgebreid netwerk en dus in de kracht van dit event.

kmo-connectdays 2016 biedt jou gedurende deze tweedaagse een B2B-plaza met 100 bedrijven, parallelsessies, meet-the-experts en volop netwerkmogelijkheden. Wilt u er graag bij zijn? Registreer u hier.

Op 23 & 24 november verzorgen wij een interactieve parallelsessie: “Abeka-Adviesraad een noodzaak of overbodige luxe?”. Inschrijven voor deze sessie kan nog via deze link.

Heeft u zin om ook aan de betalende congresformule deel te nemen en toegang te krijgen tot alle sessies van de keynote sprekers? Dan kunnen wij u als trouwe klant een korting van € 50 op uw toegangsticket aanbieden! Gebruik de promocode abeka2016 bij registratie voor het congres.

We kijken uit naar uw deelname aan onze parallelsessie en een bezoek aan onze stand 1213!




Te veel winst in 2016, kies ik voor een liquidatiereserve of voor een IPT?

Begrip groepsverzekering/IPT

Een vennootschap kan voor haar bedrijfsleider een pensioen opbouwen.

Eén van de voordelen van de aanleg van dit extra-wettelijk pensioen via een verzekering is dat de premies integraal aftrekbaar zijn van uw winst in de vennootschap. De belasting voor de bedrijfsleider op het einde van het contract is laag, van 10% tot 16,5%.

De premies van zo’n verzekering zijn voor de onderneming aftrekbaar onder bepaalde voorwaarden, waarvan de belangrijkste de zgn. 80%-grens is (het totale pensioen, zowel wettelijke als extra-wettelijke pensioen mag niet meer bedragen dan 80% van uw laatst opgenomen normale bruto jaarloon, uw verzekeraar kan dit voor u eenvoudig berekenen!). Let op, om van een groepsverzekering of IPT te genieten, moet de bezoldiging maandelijks uitbetaald worden.

Heeft u heel veel winst in de vennootschap, dan kan u een backservice laten berekenen. Dit wil zeggen dat u maximaal 10 jaar in uw loopbaan kunt teruggaan, ook voor die jaren die gepresteerd werden buiten uw vennootschap. Soms wordt wel eens vergeten dat, wanneer uw bezoldiging stijgt, u ook recht hebt op de herberekening van deze backservice.

De backservice dient u niet ineens op te gebruiken, maar kan u spreiden over verschillende jaren.
Uiteraard zal u beseffen dat de aftrek van een IPT maximaal rendeert als u ervoor zorgt dat de premie in mindering komt van de winst die u hebt gemaakt in het hoogste tarief van de vennootschapsbelasting (33,99%)

 

Begrip liquidatiereserve

Kmo-vennootschappen kunnen hun winsten opnemen in een zogenaamde liquidatiereserve op het passief van de balans. De liquidatiereserve laat een aandeelhouder natuurlijke persoon toe om de vennootschapswinsten op termijn uit te keren met een aanzienlijke belastingbesparing. Meer info hierover vindt u in een vorig Abeka artikel: Nieuwe permanente regeling liquidatiereserve start reeds voor de inkomsten 2014 (aj. 2015)

Het grote verschil met een IPT is dat een liquidatiereserve niet aftrekbaar is van de winst. Zij heeft wel het voordeel dat, mits het betalen van een bijzondere aanslag van 10% in het jaar van aanleg, bij uitkering bij de vereffening van de vennootschap deze bedragen dan ook belastingsvrij zijn. Positief is ook dat, als men de uitkering van deze liquidatiereserve slechts 5 jaar na aanleg doet, men slechts 5% roerende voorheffing extra betaalt. Of een totale belasting van 13,64%. Dit staat toch nog in schril contrast met de roerende voorheffing op dividenden, zijnde 27% en binnenkort waarschijnlijk 30%.

 

Welke keuze maken?

Als wij beide opties naast elkaar leggen dan stellen wij vast:

  • Een groepsverzekering of IPT wordt enkel aan uzelf als bedrijfsleider uitgekeerd.
  • Een liquidatiereserve dient aan alle aandeelhouders uitgekeerd te worden, en dit aan al degene die aandeelhouder zijn op het moment van uitkering.
  • Een groepsverzekering of IPT zal altijd door de verzekeringsmaatschappij uitgekeerd worden (zelfs bij een later faillissement) daar de premies al door de vennootschap betaald werden en nadien belegd werden door de verzekeraar.
  • Bij een liquidatiereserve zal u nog altijd moeten afwachten of de gelden bij uitkering naar u toe in de vennootschap wel beschikbaar zijn.
  • Lijdt de vennootschap na aanleg van de liquidatiereserve belangrijke verliezen en hebt u nadien in de vennootschap niet meer de financiële middelen voor een uitkering, dan is de bijzondere aanslag definitief verloren.
  • Fiscaal gezien betaalt u bij uitkering van de IPT wel een relatief lage belasting (bij pensioenering op 65 jaar 10%), waar dit bij de liquidatiereserve bij vereffening van de vennootschap niet zo is, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de belastingbesparing die de vennootschap (tot 33,99%) realiseert.

Abeka adviseert u volledig bij de mogelijke keuzes.
Afhankelijk van de winsten, de continuiteit en de structuur van uw onderneming alsook uw persoonlijke situatie kunnen wij voor u het juiste advies aanbieden.
Tevens kan een jaarlijkse spreiding van beide opties een maximaal resultaat opleveren.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




De controles van de economische inspectie zijn onderweg: waar uw ondernemingsnummer vermelden?

Verscheidene van onze klanten kregen bezoek van de economische inspectie en wat controleerden zij????  Het ondernemingsnummer.
Het ondernemingsnummer moet immers vermeld worden op alle gebouwen die voor handelsdoeleinden worden gebruikt.

Het ondernemingsnummer moet trouwens ook vermeld zijn op:

  • alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken (e-mail, kasticket) die uitgaan van uw onderneming
  • de website van uw vennootschap
  • in geval van ambulante handel: op uw vervoersmiddelen en marktkraam

Indien u uw ondernemingsnummer niet meedeelt op de vermelde stukken, dan riskeert u een sanctie van 156 euro tot 30.000 euro.
Heeft u een vennootschap en vermeldt u uw ondernemingsnummer niet op uw documenten, dan kan u bovendien hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor de verbintenissen van uw vennootschap.

Wij raden u aan ernstig om te gaan met deze verplichting, want bij een controle zal de economische inspectie trouwens ook controleren op:

  • prijsaanduiding
  • controle op de gegevens welke uw website verplicht moet kenbaar maken
  • witwaspreventie, vergeet trouwens ook niet dat u cash niet meer dan 3.000 euro mag ontvangen.
  • documenten, dus bladeren in verkoopfacturen, aankoopfacturen, bestelbons

Weet dat de Economische inspectie ook een meldpunt heeft. Dit meldpunt werd begin 2016 gelanceerd.

Bijna 14.000 mensen deden reeds beroep op dit meldpunt. Dertig procent van de meldingen wordt onmiddellijk overgemaakt aan de politie. Weet dus ook dat dit meldpunt de kans op een controle vergroot.

In 2015 voerde de Economische Inspectie 35.416 controles uit, dat zijn er 8 % meer dan in 2014. Deze controles hebben geleid tot 2.888 waarschuwingen en 3.746 processen-verbaal.
14 % van alle gecontroleerde zaken bleken niet in orde met de aanduiding van de verkoopprijs.
Voornaamste problemen waren prijsaanduidingen die ontbraken, niet goed zichtbaar waren, zich niet in de buurt van het product bevonden of dubbelzinnig waren.

De inspecteurs hoeven zich op voorhand niet bekend te maken, toch niet op het ogenblik dat zij uw onderneming binnenstappen. Dat maakt dat zij dus al op voorhand vaststellingen kunnen doen. Uiteraard kan u nadien om een bewijs vragen dat het effectief over de economische inspectie gaat.
Meestal geeft de inspectie een proces-verbaal van waarschuwing als het kleine inbreuken zijn of inbreuken op een nieuwe wetgeving. Ze zijn echter niet verplicht om dat te doen.


Opgelet:

Al wat gezegd wordt, is bijzaak. Maar wees aandachtig voor de verklaringen in een proces-verbaal, wat daarin staat geldt tot bewijs van het tegendeel.
U hoeft niet onmiddellijk een verklaring af te leggen. U mag eerst overleggen met een adviseur en pas nadien reageren.
Geeft u wel een verklaring, dan vraagt u daarvan best een kopie. Zo weet u nog wat u gezegd heeft.

In zo’n 90% van de gevallen zal, bij een overtreding, de inspectie u niet direct vervolgen, maar u een zgn. minnelijke schikking of transactie voorstellen. Dit komt dan neer op het betalen van een boete en daarmee is de kous dan af.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Btw: vereenvoudiging bewijsvoering van de intracommunautaire levering – het bestemmingsdocument

Een vervelende zaak bij btw-controles is het leveren van het bewijs van de btw-vrijstelling voor intracommunautaire leveringen. Is er echt een levering aan het buitenland gebeurd?

Vanaf 1 juli 2016 is er echter een administratieve vereenvoudiging, in die mate dat het vervoer vanuit België naar een andere lidstaat kan bewezen worden door een bestemmingsdocument.
Niettegenstaande deze vereenvoudiging kan de btw-administratie nog steeds andere documenten (vervoerdocumenten, contracten, betalingsbewijzen, crm …) opvragen om de echtheid van het bestemmingsdocument te verifiëren.

Het bestemmingsdocument dient te worden geattesteerd binnen de drie maanden na het verstrijken van de verkoop.
Dit bestemmingsdocument mag per mail verstuurd en bevestigd worden, voor zover de authenticiteit van de ondertekenaar gegarandeerd blijft.
Bestemmingsdocumenten mogen ook alle intracommunautaire leveringen omvatten aan eenzelfde klant voor een periode van maximaal drie opeenvolgende kalendermaanden waarin de goederen door de koper in ontvangst werden genomen.
De koper mag binnen zijn organisatie een persoon aanduiden, die op voorhand de leverancier schriftelijk inlicht over zijn identiteit en hoedanigheid.

 

Welke vermeldingen dienen zeker op het bestemmingsdocument voor te komen?

  • gegevens van de leverancier (naam, adres, BTW-nummer);
  • gegevens van de koper (naam, adres, Btw-nummer);
  • bevestiging van de aankomst van de goederen (lidstaat, stad, gemeente);
  • bevestiging van het tijdstip van aankomst (maand en jaar);
  • de periode waarop het document betrekking heeft, de leveringen mogen gegroepeerd worden per kwartaal;
  • een verwijzing naar de factuur, of een ander document dat naar de factuur linkt (bestelbon);
  • een beschrijving van de goederen, alsook de prijs in euro, exclusief btw.

Het bestemmingsdocument geldt, samen met de verkoopfactuur en het betalingsbewijs, als weerlegbaar vermoeden van een intracommunautaire levering.

Indien de verkoper het vervoer organiseert, dient ook het transportdocument nog voorgelegd te worden.

De verkoper moet ook steeds zijn intracommunautaire leveringen in een intracommunautaire aangifte opnemen.

In de btw-beslissing E.T. 129.460 dd. 1 juli 2016 kan men enkele modellen van bestemmingsdocumenten terugvinden.

Uiteraard kan ook Abeka u hierbij helpen!

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Vacatures Abeka

Abeka staat garant voor een no-nonsense aanpak van fiscale en financiële vraagstukken. Abeka neemt daarbij de rol op van end-to-end adviseur, van boekhouding en operationele ondersteuning tot strategische begeleiding, van opstart van een onderneming tot de regeling van de successie.

Abeka wil de fiscale en financiële ontzorger zijn van zowel kmo’s als grote bedrijven.

De naam Abeka is eind december 2014 ontstaan door de naamsverandering van Antwerps Boekhoudkantoor, opgericht in 1987. De vorige naam dekte niet langer de lading. Wij hebben ondertussen klanten in heel Vlaanderen.

Abeka heeft zijn hoofdkantoor in Deurne en bijkantoren in Kapellen, Schilde en Geel. Door onze organisatie bestrijken wij de driehoek Kalmthout, Mechelen en Geel.

Abeka investeert daarom in oprecht betrokken en competente medewerkers. Interne en externe opleidingen, overlegmomenten en een goed georganiseerde supervisie zorgen ervoor dat onze medewerkers hun kennis op een dynamische en enthousiaste manier overbrengen naar onze klanten.

Wilt u ons 20-man/vrouw sterk, enthousiast team komen versterken, dan ontvangen wij graag uw c.v. , welke u ook per mail kan bezorgen aan bart@abeka.be

Vacature commercieel medewerker




Nog slechts 13 dagen de tijd om uw fiscaal geschenk binnen te halen: de liquidatiereserve 2013

Als uw KMO in 2013 winst heeft gemaakt, kunt u eerstdaags nog een bijzondere liquidatiereserve aanleggen.

KMO-vennootschappen hebben ten gevolge van de Programmawet van 10/08/2015 de mogelijkheid om een bijzondere liquidatiereserve aan te leggen over de winsten met betrekking tot het aanslagjaar 2014.

Het aanleggen van de bijzondere liquidatiereserve heeft een afzonderlijke belasting in de vennootschapsbelasting tot gevolg van 10%.  Hiervoor dient een afzonderlijke aangifte te worden ingediend en de afzonderlijke belasting dient betaald te worden vóór 30/11/2016.

Aangezien de liquidatiereserve hierdoor reeds wordt belast met 10% kan deze in het geval van een vereffening van de vennootschap uitgekeerd worden aan de aandeelhouders/vennoten zonder roerende voorheffing op de liquidatiebonus.  Het betreft met andere woorden een definitieve belasting van de reserves in de vennootschap.

Het normale tarief roerende voorheffing op de liquidatiebonus bedraagt heden 27%.  Het valt te verwachten dat deze roerende voorheffing wordt opgetrokken naar 30% ten gevolge de budgettaire maatregelen van onze regering.  Door toepassing van de bijzondere liquidatiereserve kan hierdoor naar de toekomst een besparing worden gerealiseerd van 20% op de te verdelen reserves.

Indien de liquidatiereserve wordt uitgekeerd vóór liquidatie van de vennootschap is er een aanvullende roerende voorheffing van 17% (20% vanaf 01/01/2017?) verschuldigd.

Heel belangrijk voordeel: in het geval u de liquidatiereserve toch uitkeert 5 jaar na de laatste dag van het boekjaar waarin ze wordt aangelegd, is er nog slechts een roerende voorheffing van 5% verschuldigd!!!! Uw voordeel in dit geval is 27% – 13,64% = 13,36% belasting.

U kunt maximaal de winst na belastingen van 2013 (aanslagjaar 2014) overboeken naar de bijzondere liquidatiereserve, op voorwaarde dat die winst nog deel uitmaakt van uw reserves bij het begin van het huidig boekjaar.

Wilt u alsnog gebruik maken van deze opportuniteit, dan moet u deze aangifte opmaken vóór 30/11/2016 via formulier 275A-Bijz.

U kan deze aangifte:

  • mailen naar CPIC.PRMRV@minfed.fed.be
  • per post versturen naar Inningscentrum, sectie roerende voorheffing, Koning Albert II laan 33 B42, 1030 Brussel.

Ook de betaling van deze 10% roerende voorheffing dient bij de fiscus te zijn toegekomen vóór 30/11/2016 !!!!

Nog belangrijk om weten is dat de huidige reserves in de vennootschap kunnen aangetast worden door eventuele toekomstige verliezen.  In deze concrete situatie kan dit tot gevolg hebben dat u een afzonderlijke belasting van 10% op uw winsten/reserves heeft afgedragen die niet meer voor uitkering ter beschikking zijn in het geval van liquidatie!

Mocht u nog vragen hebben met betrekking tot de toepassing van deze bijzondere liquidatiereserve dan kan u hiervoor contact opnemen met edwin@abeka.be

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)