1

Onlangs deed ik een leuke ontdekking… Ik kon zelf al de gegevens van mijn aanvullende pensioenen raadplegen … (VAPZ, IPT, …)

mypension.be is het online pensioendossier van de 2 pensioeninstellingen FDP en RSVZ en is uitgegroeid tot het pensioenportaal voor alle gepersonaliseerde informatie over wettelijke en aanvullende pensioenen voor de actieve en gepensioneerde werknemers, zelfstandigen en ambtenaren.

De site bestaat sinds januari 2016.

 

Wat valt er op mypension.be te bekijken?

  • Werknemers, zelfstandigen, ambtenaren kunnen er hun carrièregegevens bekijken en zien op welke datum ze op pensioen mogen.
  • Het is eveneens mogelijk om een eerste simulatie van het bedrag van uw pensioenuitkering te doen.
  • Heel belangrijk: u kan er alle gegevens en bedragen zien van al uw aanvullende pensioenen, zijnde lopende of vroegere stopgezette contracten. Tot op heden was het voor veel mensen een kleine nachtmerrie om dit te weten te komen, laat staan voor Abeka om proactief te adviseren. Zoals onze klanten weten, gebruiken wij graag het systeem van “voorschotten van aanvullende pensioenen opvragen” om uw onroerende investeringen te financieren. De gegevens van de aanvullende pensioenen vindt u onder het tabblad “aanvullende pensioenen”.

 

De RSZ en de fiscus kunnen nu ook vrij gemakkelijk:

  • controleren of de bijdrage van 8,86% op de premies groepsverzekering van uw werknemers correct aangegeven en berekend werd.
  • een controle op de 80%-regel perfect uitvoeren.

Wij zijn ervan overtuigd dat er in het verleden vele vergissingen zijn gebeurd bij het berekenen van de 80%-regel, omdat vele zelfstandigen niet alle informatie meer hadden. Tijd om u proactief in orde te stellen.

Ga alvast een kijkje nemen op mypension.be en ontdek alle mogelijkheden. Registreer uw GSM- of telefoonnummer én e-mailadres in de rubriek “Mijn gegevens”. Zo wordt u per mail verwittigd over alle aanpassingen in uw e-dossier.

U kunt inloggen op mypension.be met uw elektronische identiteitskaart (waarvoor u een kaartlezer nodig hebt) en uw pincode.

Als u in het buitenland woont, kunt u online uw pensioendossier bekijken door middel van een persoonlijk dossiernummer en een identificatiesleutel die u per post wordt toegestuurd.

Hebt u geen kaartlezer, dan helpt Abeka u graag.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Het i-DEPOT: nu ook openbaar op i-D Space!

Reeds meer dan 20 jaar biedt het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (of kortweg BBIE) de mogelijkheid om ideeën, concepten, creaties, formats,….vast te leggen in een i-DEPOT.

Het i-DEPOT creëert geen intellectuele eigendomsrechten, maar zorgt wel voor een wettelijk bewijs van datum.

Met een i-DEPOT kan u dan ook bewijzen dat uw idee, creatie… op een bepaalde datum bestond.

Dit is uitermate interessant om creaties die beschermd worden door rechten waarvoor geen registratieprocedure bestaat, zoals het auteursrecht, een registratiedatum te geven of om geheime informatie toch ergens vast te leggen. Dat is handig wanneer u wilt gaan onderhandelen met derden. Een i-DEPOT kan dus vergeleken worden met een akte bij de notaris of de gerechtsdeurwaarder.

Tot nu werd de inhoud van uw i-DEPOT altijd volledig geheim gehouden. Enkel de indiener kan het i-DEPOT bewijs inzien en downloaden via een beveiligde omgeving.

Sinds eind 2016 heeft u nu ook de mogelijkheid om uw i-DEPOT gedeeltelijk of volledig openbaar te maken. Dit kan via i-D Space op de website van het BBIE.

Er zijn meerdere redenen om een i-DEPOT openbaar te willen maken. Bijvoorbeeld om partners te vinden voor het uitwerken of op de markt brengen van uw concept, format, software of innovatief product of om de buitenwereld te laten weten dat u de bedenker van een creatie bent. Ook kan u een openbaarmaking op i-D Space gebruiken om te voorkomen dat een ander hierop een octrooi of modelrecht kan aanvragen want voor die rechten is nieuwheid vereist.

Wilt u zelf een i-DEPOT (al dan niet openbaar) doen, vraag dan via idepot@vlaio.be uw ID-code aan, zo kost uw online i-DEPOT slechts 25 euro i.p.v. 35 euro.

(Bron: Agentschap Innoveren en Ondernemen)




POZ: wat, hoe, wanneer?

De ministerraad heeft een wetsontwerp goedgekeurd en de zogenaamde pensioen overeenkomst voor zelfstandigen in het leven geroepen. De wet zal nog in 2017 het levenslicht zien.

De formule is heel gelijkaardig aan die van de IPT en heeft dus dezelfde voordelen:

  1. De premies zijn aftrekbaar als beroepskost, wat een stevig belastingvoordeel oplevert.
  2. U krijgt een aantrekkelijk rendement op uw premies.
  3. Combineren met andere pensioen-spaarformules zoals VAPZ, pensioensparen en lange termijnsparen kan.
  4. U kan veel meer sparen dan bij een VAPZ. Bij een VAPZ kan u niet meer inbrengen dan 8,17% van uw beroepsinkomen met een maximum van iets meer dan € 3.000.
  5. Beperking: de 80% regel is van toepassing, de totale pensioenopbouw mag niet meer bedragen dan 80% van het uw gemiddelde inkomen van de laatste drie jaar.

Voor wie van toepassing?
Voor alle zelfstandigen, bijberoepers, meewerkende echtgenoten….

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Onderschat het belang van “algemene voorwaarden” niet!

Beschermen uw algemene voorwaarden u maximaal bij laattijdige of niet-betaling van uw klanten?
Nettingclausule, opeisbaarheidsclausule, eigendomsvoorbehoud…. What’s in a name….

De juridische mogelijkheid om de algemene voorwaarden in te roepen, ook “tegenstelbaarheid” genoemd, is cruciaal.
Hiervoor dient uw klant de voorwaarden te kennen en aanvaard te hebben bij het aangaan van de overeenkomst. Het is dus van groot belang dat deze niet pas tevoorschijn komen op het moment van facturatie, doch wel bij het aangaan van de overeenkomst (koop/verkoop – diensten, enz. …) en dus bij de bestelling (bestelbon, offerte of indien via internet met een x aan te klikken onderaan de algemene voorwaarden waarbij de klant de algemene voorwaarden erkent te hebben gelezen en aanvaard alvorens hij verder de online bestelling kan invoeren en valideren.)

De wetgever maakt in deze een belangrijk onderscheid tussen particuliere klanten “B2C” en handelaars ofte “B2B”.

De consument of particuliere klant geniet een veel grotere bescherming dan de handelaar. Hij dient de algemene voorwaarden expliciet te aanvaarden door de bestelbon of overeenkomst met erop vermeld in extenso de “algemene voorwaarden” voor “gelezen en goedgekeurd” te ondertekenen.

Een handelaar die een factuur ontvangt, wordt geacht de levering van het product/dienst, de prijs die ervoor gevraagd wordt én de algemene voorwaarden die op de factuur afgedrukt staan te aanvaarden.
Indien een klant bij een B2B-transactie niet akkoord gaat met de factuur dient hij deze zonder uitstel te protesteren.

Bij het opstellen of aanpassen van uw algemene voorwaarden zal u traditioneel aandacht moeten hebben voor:

  • de leverings- en betalingstermijnen
  • de verhoging van de factuur met bijvoorbeeld 10% schadevergoeding (met bv. een minimum van 150 EUR) en 8% intresten bij laattijdige betaling, de wettelijke intrestvoet hiervoor bedraagt slechts 2.5%
  • de keuze van de bevoegde rechtbank in geval van dispuut. U dient zichzelf de keuzemogelijkheid toe te eigenen om zelf te kunnen kiezen tussen de Rechtbanken bevoegd binnen uw arrondissement of indien u hiervoor opteert, de rechtbanken bevoegd voor de woonplaats/maatschappelijke zetel van uw klant (want deze laatste kan zich in het buitenland bevinden en dan is het dikwijls opportuun om een eventueel geschil omtrent de niet betaling van een factuur voor de buitenlandse rechter te brengen om tijd en kosten te besparen).

Maar mogelijk ook met enkele minder gekende voorwaarden zoals de “nettingclausule”, de “opeisbaarheidsclause”  en het “eigendomsvoorbehoud”.

De “nettingclausule”, enkel geldig mits B2B, maakt het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om schuldvergelijking of compensatie toe te passen waardoor enkel de netto-vordering blijft openstaan.

  • u kan in uw algemene voorwaarden stipuleren dat : “Partijen zich akkoord verklaren met het principe van netting (schuldvergelijking en compensatie) voorzien in de art. 14 en 15 van de Wet Financiële Zekerheden onder hoofdstuk VIII en hoofdstuk IX in het geval van een insolventieprocedure, beslag of enige andere vorm van samenloop”.
  • de clausule dient schriftelijk en ter goeder trouw aangegaan te zijn in de offerte, overeenkomst of factuurvoorwaarden, dit wil zeggen dat deze wederzijdse vorderingen reeds bestonden ruim voor er sprake kan zijn van enige calamiteit.

De “opeisbaarheidsclausule” is wenselijk voor het geval u op regelmatige basis aan dezelfde klanten factureert en waarin u stipuleert dat indien de vervallen facturen onbetaald blijven ineens de niet-vervallen facturen van rechtswege en zonder dat ter zake een ingebrekestelling nodig is ook ineens opeisbaar worden.

De clausule van “eigendomsvoorbehoud” is een andere belangrijke voorwaarde die kan opgenomen worden in uw algemene voorwaarden. Dit houdt in dat bij niet volledige betaling van de facturen de eigendom van de geleverde goederen niet overgaat op de koper.
Ook deze  clausule is gebonden aan voorwaarden:

  • de factuur dient te handelen over een koop- verkoopovereenkomst
  • de koper moet kennis genomen hebben van het eigendomsvoorbehoud
  • dit dient dan ook schriftelijk te zijn vastgelegd
  • de onderliggende goederen moeten nog bepaalbaar of individualiseerbaar zijn

Het invoegen van bovenstaande clausules kan uw onderneming extra bescherming bieden bij wanbetaling of insolventie van uw medecontractant.

Het is niet de bedoeling u een volledig overzicht te geven van alle in uw algemene voorwaarden op te nemen clausules, wel om uw aandacht te vestigen op “het grote belang” van deze “achterzijde van uw factuur en bestelbon of offerte” en u te sensibiliseren om bij het lezen van dit artikel een meeting met uw financieel Abeka-adviseur in te plannen in uw agenda om deze voorwaarden te herbekijken, grondig te evalueren en zo nodig aan te passen.

Zoals in een vorig artikel geschreven helpt Abeka u ook bij het invorderen van dubieuze debiteuren.

Voor verdere info mag u ons steeds contacteren.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)