1

Bouwbedrijven en kledij – een woordje meer uitleg …

Aangezien Abeka een aanzienlijk aantal bouwbedrijven als klant heeft geven wij in dit artikel graag een aantal verduidelijkingen i.v.m. de werkkledij voor arbeiders.

Het is de werkgever die er moet voor zorgen dat de arbeiders gratis werkkledij ter beschikking krijgen. Een tip die wij kunnen meegeven is dat u hier best een document van opstelt dat de arbeider voor ontvangst ondertekent en waarbij u regels inbouwt i.v.m. de vernieuwing van de kledij en als voorwaarde opneemt dat deze kledij terug wordt ingeleverd bij het verlaten van de firma.

Wassen die arbeiders zelf hun kledij dan bent u als werkgever verplicht hiervoor een vergoeding te betalen. Deze “ wasvergoeding “ bedraagt 0,50 € per aangevatte werkdag.

Doet u dit niet dan kan een sociale inspectie of de vakbond u hiertoe verplichten, en dit met terugwerkende kracht. Enkel als u als werkgever zelf de was doet kan u aan deze vergoeding ontsnappen.

Aangezien dit een kostenvergoeding is blijft deze voor uw arbeider vrij van RSZ of belastingen, maar deze vergoedingen kan u als werkgever niet fiscaal recupereren.

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Voordeel van alle aard woning ongrondwettelijk : in bezwaar gaan of niet? (deel vier)

Na ons artikel in de nieuwsbrief van maart werden er ons heel veel vragen gesteld inzake het in bezwaar gaan of niet tegen de aanslag voordelen alle aard gratis woonst.
Daarom acht Abeka het nodig om ter zake wat meer in detail te gaan.

Wat moet u doen, welke informatie willen wij u niet onthouden?

Het lijkt ons van het grootste belang dat wij u van deze nieuwe rechtspraak op de hoogte brengen zodat u een geïnformeerde beslissing kunt nemen omtrent het al dan niet opstarten van een bezwaarprocedure teneinde het te veel aangerekende voordeel van alle aard terugbetaald te krijgen.

Teneinde u volledig en correct te informeren kan o.i. niet worden volstaan met de loutere en éénvoudige aanwijzing van het financiële voordeel dat u hieruit kan behalen.

Naar onze mening kan enkel in situaties waarin het voordeel van alle aard effectief werd aangerekend en op fiche werd opgenomen een bezwaar in de personenbelasting ingediend worden. Het is immers in eerste instantie in de personenbelasting dat het forfaitaire loonvoordeel kan worden teruggevraagd.

Verder gebiedt de eerlijkheid erop te wijzen dat er momenteel op het fiscale vlak een andere discussie woedt met betrekking tot privé onroerend goed in vennootschappen. Deze discussie situeert zich op het niveau van de aftrekbaarheid van de kosten met betrekking tot dit onroerend goed in de vennootschap (toepassing artikel 49 W.I.B.).

Het lijkt ons dan ook aangewezen om in alle gevallen waarin een bezwaar wordt ingediend, tevens een toetsing uit te voeren van de zogenaamde ‘bezoldigingstheorie’. Recente Cassatierechtspraak aanvaardt de aftrekbaarheid van de kosten op voorwaarde dat kan worden aangetoond dat de terbeschikkingstelling van het onroerend goed een vergoeding vormt voor werkelijke prestaties door de zaakvoerder of bestuurder. Daarom heeft Abeka steeds de verloningsintentie duidelijk geacteerd en jaarlijks bevestigd naar aanleiding van de algemene vergadering van de vennootschap.

Indien u over dit laatste meer informatie wenst, kan u ons kantoor steeds contacteren.

De vraag die veelal gesteld wordt is concreet : wat zijn de kosten en wat is het verloop van de procedure, als u in bezwaar gaat?

Wat betreft de kosten en het concrete verloop van de procedure kunnen wij u als volgt informeren:
1) Bezwaarprocedure

Er dient een formeel en gemotiveerd bezwaarschrift ingediend te worden tegen de gevestigde aanslag bij de bevoegde dienst (vermeld op het aanslagbiljet).

Dit moet tijdig gebeuren (binnen 6 maanden en 3 werkdagen vanaf de verzendingsdatum vermeld op het aanslagbiljet in de personenbelasting).

Zodra de beslissing is getroffen, heeft u een termijn van 3 maanden om een gerechtelijke procedure op te starten. Mocht er geen beslissing zijn genomen binnen een termijn van 6 maanden, kan u rechtstreeks naar de rechtbank gaan zonder de beslissing af te wachten.
2) Gerechtelijke procedure

De gerechtelijke procedure vindt plaats voor de bevoegde rechtbank van eerste aanleg. Rolrechten zijn in principe niet verschuldigd (tenzij de verschuldigde belasting het bedrag van 250.000 EUR overschrijdt). De doorlooptijd van een gerechtelijke procedure verschilt per rechtbank. Gemiddeld moet u rekenen op 1 à 2 jaar.

Indien u in het gelijk wordt gesteld door de rechtbank, heeft u recht op terugbetaling van de teveel betaalde belasting, vermeerderd met moratoriumintresten, vanaf de maand nadat de belasting werd betaald, aan een tarief van 7% per jaar. Indien u in het gelijk wordt gesteld door de rechtbank, heeft u in principe ook recht op een rechtsplegingsvergoeding die wordt berekend in functie van de waarde van de belasting. De tarieven vindt u hieronder terug:

Schijf
Basisbedrag
Tot 250 EUR – 180 EUR
250,01 tot 750 EUR – 240 EUR
750,01 tot 2.500 EUR – 480 EUR
2.500,01 tot 5.000 EUR – 780 EUR
5.000,01 tot 10.000 EUR –  1.080 EUR
10.000,01 tot 20.000 EUR – 1.320 EUR
20.000,01 tot 40.000 EUR – 2.400 EUR
40.000,01 tot 60.000 EUR – 3.000 EUR
60.000,01 tot 100.000 EUR – 3.600 EUR
100.000,01 tot 250.000 EUR – 6.000 EUR

Indien u in het ongelijk wordt gesteld door de rechtbank, wordt u veroordeeld tot dezelfde rechtsplegingsvergoeding op voorwaarde dat de fiscus beroep heeft gedaan op een advocaat hetgeen uitzonderlijk is in eerste aanleg. Indien tot een akkoord wordt gekomen met de fiscus (akkoordconclusie en akkoordvonnis), is het de gewoonte dat geen rechtsplegingsvergoeding wordt toegekend.

Tenslotte moet u rekening houden met het ereloon van de advocaat. Voor meer informatie hierover kan u Abeka contacteren zodat wij een voorstel met onze juristen kunnen uitwerken rekening houdende met een groepering van diverse zaken.

Wij verwijzen tevens ook naar onze vorige artikels ter zake.

Rechter fluit fiscus terug inzake VAA gratis woonst voor zaakvoerders/bestuurders

Rechter fluit fiscus terug inzake VAA gratis woonst voor zaakvoerders/bestuurders (deel 2)

Hoge belasting op gebruik gratis woning is ongrondwettelijk, zegt nu ook Antwerps Hof van Beroep (deel 3)

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790, in samenwerking met onze fiscale advocaten)




ABEKA maakt van uw jaarlijkse balansbespreking veel meer dan het voorleggen van de wettelijke cijfers

Maak er als ondernemer dan ook gebruik van !!!!

 

Traditioneel maakt men bij de jaarbespreking letterlijk en figuurlijk de balans van het afgelopen jaar.
Vele ondernemers krijgen gewoon een jaarboekje toegestuurd, of zelfs nog niet. Velen krijgen het “ boekje “ als het huidige boekjaar al ver op zijn einde loopt.

De vennoten, managers en dossierbeheerders van Abeka willen daar iets aan doen en houden er aan om de balans met hun klanten persoonlijk te bespreken. De balans is immers meer dan de opmaak van de wettelijke verplichte publicatie van de jaarrekening

Een financiële analyse van die informatie laat de bedrijfsleider toe:

  • de financiële toestand van de onderneming door te lichten op grond van historische gegevens
  • mogelijk ook inzicht krijgen in de toekomstige evolutie.

Zoals zovele technieken is de boekhoudtechniek door de jaren heen geperfectioneerd.
De verfijning van de techniek heeft tot gevolg gehad dat de boekhouding vaak slechts voorbehouden is voor specialisten.
Accountants en bedrijfsrevisoren hebben een eigen taal ontwikkeld waarin ze met elkaar communiceren. Het ontvangen van een jaarrekening is dan ook voor vele ondernemers hetzelfde als het ontvangen van een tekst in Egyptische hiërogliefen.

Wat vindt Abeka zelf van een balans?  “ Saai zo een droge balans en enkel nuttig als met die info ook iets gedaan wordt. ”
De bespreking van de balans is het moment om informeel al eens vooruit te kijken. Ook Abeka weet graag wat de plannen van zijn klanten zijn. Bij die bespreking wil Abeka het klankbord van de ondernemer zijn.
Gegroeid uit het beroep van cijferexpert als boekhouder-fiscalist met in het vaandel een sterk adviserende functie, helpt Abeka al langer mee om de toekomst van een onderneming te waarborgen. Hierdoor komt Abeka regelmatig in contact met zeer ervaren experten in vele domeinen:

  • De professionele begeleiding van uw KMO ter optimalisatie van de financiële gezondheid.
  • Begeleiding in de zoektocht naar groei met strategisch advies.
  • Ondersteuning bij opvolging binnen een familiebedrijf of bij de verkoop van het bedrijf.
  • Uitwerken van een successieregeling.
  • Opzetten van marketing & communicatiestrategie, logistiek, sociale media en ICT.

Bedrijven die in de toekomst het verschil zullen maken, durven zich op elk moment te heroriënteren en stellen zich steeds kritische vragen.

Wij vragen u zich als ondernemer voor te bereiden op de jaarlijkse balansbespreking.

  • Zijn er nieuwe investeringen op til en hoe sluiten zijn financiën hierbij aan?
  • Zijn uw kredieten nog up-to-date?
  • Zijn de verstrekte waarborgen nog realistisch?
  • Zijn uw statuten van de vennootschap nog in orde?
  • Hoeveel belastingen betaal je teveel als eenmanszaak in verhouding tot het oprichten van een BVBA?
  • De opslagduur van de voorraden is hoger dan het sectorgemiddelde. Hoeveel geld komt er vrij als men de opslagduur kan reduceren?
  • Hoe staan de openstaande klanten er bij ? Wat is de invloed van een snellere invordering?
  • Is de beloningstechniek in uw bedrijf wel gescreend
  • Bent u nog wel degelijk in het bezit van een geoptimaliseerd arbeidsreglement?
  • Hoeveel brengt een kleine prijsverhoging op?
  • Wat is uw persoonlijke financiële behoefte en hoe kunnen wij die voor u optimaliseren
  • Zijn uw pensioenplannen nog wel in orde en waar vindt u de gegevens ervan terug?
  • Hoe is de verhouding tussen de vennoten, wat zijn eventuele problematieken?
  • Bent u zeker dat u het nodige gedaan hebt om uw woning onbeslagbaar te maken?
  • Bespreek de dividendpolitiek, tantièmes, liquidatiereserve…..

Een dergelijk gesprek is de ideale aanloop naar een brainstorming. De ondernemer van vandaag heeft een sparringpartner nodig.
Daarom daagt Abeka zijn klanten uit, bereidt u als ondernemer goed voor op de balansbespreking. Wij helpen u graag, een goed advies verdient snel zijn geld terug !!!

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)