1

Doet men er goed aan belangrijke investeringen uit te stellen tot volgend jaar?

Voor nieuwe investeringen gedaan vanaf 1 januari 2018 wordt de eenmalige investeringsaftrek voor kleine vennootschappen van 8% voor twee jaar verhoogd naar 20%.

De investeringsaftrek is een bedrag dat u, bovenop de afschrijvingen van een investering, mag aftrekken van uw belastbare inkomsten in het jaar waarin u een investering doet.

De investeringsreserve verdwijnt, met een uitdoofscenario voor bestaande reserves.

Abeka stelt dan ook vast dat meerdere klanten ervoor opteren hun belangrijke investeringen uit te stellen tot 2018.

Bent u van plan belangrijke investeringen op te starten, neem dan contact op met ons kantoor, zodat wij u het extra fiscale voordeel kunnen berekenen indien u nog een drietal maanden wacht om te investeren.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Pensioentegoeden




Verhuurt u een tweede privé-verblijf of ander vastgoed in een Europees land? Dan hoeft u niet langer het volledige bedrag aan huurinkomsten in uw belastingaangifte op te nemen.

Een tweede verblijf of ander vastgoed dan uw gezinswoning moet u altijd opnemen in uw jaarlijkse belastingaangifte.
De controle hierop is een feit en dit door de gegevensuitwisseling tussen de landen. Laat u dus niet verrassen….

Wat u exact moet aangeven, verschilt naargelang het vastgoed binnen of buiten de landsgrenzen ligt.
Ook of u het pand al dan niet verhuurt, speelt een rol.
Het hof van beroep van Luik heeft in juni een belangrijke uitspraak gedaan voor wie vastgoed verhuurt in een ander land van de Europese Unie: de verschillende behandeling van Belgische en Europese huurinkomsten is ongeoorloofd !!!

 

Wat als u uw vastgoed verhuurt?

Als u een buitenlandse woning verhuurt, dan moet u de daadwerkelijk ontvangen huur aangeven.
De in het buitenland betaalde belastingen mag u daarvan aftrekken.
De fiscus trekt van het resultaat een kostenforfait van 40 procent af.

Voortaan hebt u echter voor Europees vastgoed de mogelijkheid om slechts 22,5 procent van de jaarlijkse bruto-inkomsten aan te geven in uw belastingaangifte en niet meer het volledige bedrag.
Met de Europese landen heeft België een dubbelbelastingverdrag afgesloten:

  • het land waarin het vastgoed gelegen is, zal dus belasten
  • in België is er een vrijstelling met progressievoorbehoud
  • u moet dus wel het bedrag aangeven in uw belastingaangifte; België belast het niet, maar het bedrag duwt wel het belastingtarief van uw andere inkomsten omhoog

Voor Belgisch vastgoed moet u niet de werkelijk ontvangen huur maar het kadastraal inkomen aangeven als u:

  • verhuurt aan een privépersoon
  • die de woonst uitsluitend privé en dus niet voor zijn beroep gebruikt.
  • de fiscus indexeert het kadastraal inkomen en verhoogt het vervolgens met 40 procent.

 

Wat als u uw vastgoed niet verhuurt?

Sinds vorig jaar mag u het buitenlands equivalent van het kadastraal inkomen gebruiken. Dat kan voor vastgoed in Frankrijk, Nederland, Spanje en Italië.
Het is echter geen verplichting: u mag nog altijd de werkelijke huurwaarde gebruikten.

Concreet betekent dit voor:

  • België
    • het kadastraal inkomen
  • Frankrijk
    • de brutohuurwaarde mag bepaald worden op basis van de base d’imposition.
    • die staat vermeld op het Franse aanslagbiljet van de taxe foncière.
    • u moet het bedrag van de base d’imposition met twee vermenigvuldigen.
    • wel mag u de betaalde taxe foncière aftrekken.
  • Nederland
    • de forfaitair geraamde brutohuurwaarde is een percentage van de WOZ-waarde (waardering onroerende zaken).
    • tussen 2,87 en 5,39 procent.
    • de betaalde onroerendezaakbelasting mag u aftrekken.
  • Spanje
    • voor Spaans vastgoed kunt u werken met de valor catastral.
    • als de forfaitair geraamde brutohuurwaarde kunt u 2 procent van de valor catastral nemen.
    • dit is 1,1 procent van als de valor catastral werd bepaald in 1994 of later.
    • u mag de betaalde impuesto sobre bienes inmuebles (de gemeentelijke grondbelasting) in mindering brengen.
  • Italië
    • u kunt de rendita catastale gebruiken.
    • volgens de fiscus moet die verhoogd worden met 5 procent.
    • vervolgens met vier derden vermenigvuldigd.
  • Andere landen
    • de werkelijke huurwaarde

 

Bron: artikel van Wim Vermeulen-Cazimir. Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790




Altijd belastingen en boetes voor onterecht ingebrachte bedrijfskosten?

Wie herinnert zich enkele jaren geleden niet de discussies en frustraties van de monsterboetes van 309 %.
Afgevoerd, maar er is een nieuw ei gelegd…..

In het zomerakkoord staat dat de belastingcontroleur vanaf volgend jaar het toepasselijke belastingtarief vennootschappen zal mogen toepassen (verlaagd of progressief tarief):

  • op een onterechte ingebrachte kost (een kost waarvan de controleur denkt dat het niet beroepsmatig is)
  • ook al maakte de onderneming geen winst na fiscale aftrekken (dus een onderneming die verlies maakt)
  • en er komt hierbovenop nog een boete (belastingverhoging)

Dus kunnen controleurs, wanneer deze maatregel goedgekeurd wordt, er terug op los schieten.
En dit met alle frustraties van voordien voor de bedrijfsleiders en hun adviseurs.

Een verwittigd bedrijfsleider is er twee waard…..

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Mag u als werkgever de privé-emails van uw werknemers controleren?

Een Arrest van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens van 5 september oordeelt dat een werkgever privé-emails van een werknemer, gevoerd met zijn professionele e-mailaccount, mag inkijken. Hierbij moeten echter een aantal strikte voorwaarden gerespecteerd worden.

Deze controle kan noodzakelijk zijn om twee redenen:

  • om de goede werking van de apparatuur te verzekeren
  • om de mogelijkheid te geven aan de werkgever een nader onderzoek te verrichten indien een vermoeden bestaat dat er misbruiken of overtredingen plaatsvinden van het gebruik van de communicatiemiddelen en informaticatools.

Werknemers durven zich wel eens verschuilen achter het grondrecht op respect op de persoonlijke levenssfeer (onder meer verwoord in de wetgeving inzake privacy van werknemers) om elk controlerecht van de werkgever uit te sluiten.

Ondanks dit behoudt de werkgever het recht om controle uit te oefenen op de naleving van de gegeven richtlijnen.

De belangrijkste instrumenten om deze controle mogelijk te maken zijn het arbeidsreglement en een bedrijfspolicy inzake gebruik van internet en e-mail.
De redenen hiervoor zijn dat:

  • een werknemer slechts kan gesanctioneerd worden indien de inbreuk en de mogelijke sancties in het arbeidsreglement zijn opgenomen
  • een uitdrukkelijke akkoordverklaring i.v.m. de interne bedrijfsregels door de werknemer beschikbaar moet zijn.


Welke regels moet u respecteren?

U kan de online communicatie van uw werknemers slechts controleren in zoverre voldaan is aan:

  • het finaliteitsbeginsel
  • het proportionaliteitsbeginsel
  • het transparantiebeginsel

 

Finaliteitsbeginsel:

  • het voorkomen van lasterlijke feiten
  • het beschermen van handels- en financiële belangen van de onderneming
  • het controleren van het naleven van de in de onderneming geldende beginselen en regels voor het gebruik enz.

 

Proportionaliteitsbeginsel

De inmenging in het privéleven van uw werknemer mag niet verder gaan dan strikt noodzakelijk is om bovenvermelde doelstellingen te bereiken. Zo mag u slechts in het algemeen informatie verzamelen over het surfgedrag van uw werknemers, aantal uitgaande mails enz, zonder dat u deze gegevens mag individualiseren naar een concrete werknemer.

 

Transparantiebeginsel

Een controle op de elektronische communicatie moet transparant zijn. De werknemer moet voldoende ingelicht worden over alle aspecten van de controle.

 

Besluit: internet en e-mail gebruik policy is een must!

Wil u dus een systeem voor controle op elektronische communicatie toepassen, dan moet u uw werknemers daarvan vooraf op de hoogte stellen.

Uiteraard moeten uw werknemers goed weten welke gedragsregels van toepassing zijn en wat u mogelijkerwijze zal controleren. Een goede internet en e-mailgebruik policy is dan ook van belang.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)