1

Tips / nieuws voor de bedrijfsleider

Tip 1: Nieuwe intrestvoeten van de fiscus vanaf 01/01/2018

Er zijn 2 soorten intresten:

  • nalatigheidsintresten: intresten die de fiscus berekent als u belastingen te laat betaalt. 1 dag te laat betalen, betekent een volledige maand intrest.
  • moratoriumintresten: intresten die de fiscus u dient te betalen als u belastingen dient terug te trekken, bv. bezwaarschrift (niet bij een teruggave personenbelasting).

Opgelet voor de angeltjes:

  • Nalatigheidsintresten zullen automatisch aangerekend worden, moratoriumintresten zal u uitdrukkelijk moeten terugvragen.
  • Moratoriumintresten zullen pas beginnen lopen vanaf de maand volgend op uw aanvraag, dus op het moment dat u dit vraagt in uw bezwaarschrift. Voor de maand waarin de fiscus terugstort, zal u geen intresten meer krijgen.
  • U krijgt nog slechts moratoriumintresten op voorwaarde dat deze intrest minstens € 5,00 per maand bedraagt, d.w.z. dat u voortaan € 3.000,00 moet terugkrijgen t.o.v. vroeger € 860,00.

 

Tip 2: VAA auto

Wist u dat u op een VAA auto tweemaal belastingen betaalt?

Dat u op VAA auto privé belast werd, dat weet u ondertussen, maar ook in de vennootschap wordt 17% van het VAA auto in verworpen uitgaven opgenomen. Dat werd vanaf 01/01/2017 40% (!!), indien de vennootschap ook de privé-brandstofkosten ten hare laste neemt.

 

Tip 3: Stijgen de voordelen alle aard auto dit jaar?

Jaarlijks past het CO2-percentage zich aan naar de referentie-uitstoot, die verschillend is voor diesel en benzinewagens.

Voor 2018 bedraagt de referentie-uitstoot:

  • voor de wagens met een benzine-, LPG- of aardgasmotor: 105 g/km (onveranderd in vergelijking met 2017).
  • voor de dieselwagens: 86 g/km (in plaats van 87 g/km in 2017). Dus bij dieselwagens is een lichte stijging VAA voorzien.

Tot op heden werd deze referentie steeds laattijdig bekendgemaakt, wat heel wat herberekeningen nodig maakte. Vanaf heden zal deze referentie steeds vóór 1 januari bekend gemaakt worden.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




De opendeurdagen komen eraan: goed nieuws van onze minister!!

Er is al heel wat te doen geweest over de fiscale aftrekbaarheid van drank en hapjes bij een receptie of commercieel evenement.

Samengevat:

  • gewone receptie:
    • kosten voor aankoop drank en hapjes: 50% aftrekbaar
    • BTW op hapjes en drank: niet recupereerbaar
  • commercieel evenement:
    • BTW op hapjes en drank: 100% aftrekbaar
    • kosten aankoop drank en hapjes:
      • tot op heden: 50% aftrekbaar
      • NIEUW: Minister stelt dat dit 100% aftrekbaar wordt.

Met dank aan de minister!!

 

Tip:

Maak van uw receptie, waar mogelijk, een commercieel evenement, maak er een opendeurdag van, de voorstelling van een nieuw product, een voordracht, …
Laat dit ook blijken uit de uitnodigingen, de sociale media, het dankwoord aan de aanwezigen.
Hou bestellingen bij, maak foto’s van die zaken, die van de uitnodiging een commercieel evenement maakten (brochures, sprekers, …)

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Voordeel alle aard woonst, fiscus naar af, wat te doen?

Voordeel alle aard woonst:

  • 07/03/2018: Minister wil onderscheid ongedaan maken
  • eind maart 2018: Minister zal eerst eens naar zijn administratie luisteren

100% garantie kunnen wij u in België al lang niet meer geven inzake fiscaliteit.

Een totaal onrechtvaardige discriminatie heeft Abeka het altijd al gevonden.

Recente rechtspraak van het hof van beroep van Gent en Antwerpen bevestigde onze visie.

Minister Van Overtveldt bevestigde op 07/03/2018 dat hij het onderscheid wilde terugdraaien. Maar de beslissing van Van Overtveldt is niet naar de zin van de fiscale administratie.

Te veel bedrijfsleiders zouden nu het idee kunnen hebben terug een woning in de vennootschap te krijgen.

De Minister antwoordde vorige week dat zijn administratie bezig is met een juridische en budgettaire analyse. De administratie zal nu een voorstel voor een definitieve oplossing bij de regering indienen. Dat belooft niet veel goeds …

Op het einde van dit artikel toch ook nog eens speciale aandacht voor de houding van de Administratie t.o.v. de aftrekbaarheid van de kosten in de vennootschap. Ook hier verwerpt de fiscus regelmatig de kosten van afschrijving, registratierechten, notaris kosten en onderhoudskosten.

 

Waarover gaat het?

Wanneer een vennootschap een onroerend goed ter beschikking stelt van een bedrijfsleider werd/wordt deze 3,8 keer meer belast dan wanneer het onroerend goed ter beschikking werd gesteld door een natuurlijk persoon. Heel discriminerend, heel onrechtvaardig.

 

Hoe heeft de fiscus gereageerd?

Wanneer een aanslag vernietigd wordt door een hof van beroep (zie hierboven) kan de fiscus cassatieberoep aantekenen. Maar de fiscus heeft ingezien dat dit beroep in cassatie geen kans op slagen had.

De fiscus heeft het dan ook slim willen spelen en heeft geprobeerd een volledige nieuwe aanslag voor te leggen aan het hof, namelijk de aanslagen te laten goedkeuren op grond van de reële huurwaarde van de woning.

Maar gelukkig volgde het hof van beroep te Gent in zijn arrest van 20/02/2018 de fiscus niet: de discriminatie zou immers blijven, een aanslag op de werkelijke huurwaarde wordt niet aanvaard, dus wordt de regel: KI x 100/60. Bedrijfsleiders van vennootschappen zullen hun VAA gratis woonst verminderd zien met de deler 3,8. Over een succes gesproken!! Maar zoals in het begin geschreven, 100% garantie kunnen wij u in België al lang niet meer geven inzake fiscaliteit.

 

Is dit arrest definitief?

De administratie zou nog cassatieberoep kunnen aantekenen, maar heeft er blijkbaar de buik van vol.

Er verschenen ondertussen al verschillende berichten in de media, waarbij Minister Van Overtveldt stelt “het onderscheid gedaan te willen maken”, alhoewel hij achteraf zegt “eerst naar zijn fiscale administratie te willen luisteren”. Een circulaire zou meer duidelijkheid gaan verschaffen.

 

Wat adviseert Abeka?

Wat vorig jaar betreft, adviseren wij de algemene (de 3,8 maal goedkopere) formule toe te passen (KI x 100/60 in plaats van KI x 100/60 x 3,8).

Tenzij de Administratie een circulaire uitvaardigt om spontaan de oude aanslagjaren recht te zetten, adviseert Abeka de oude forfaitaire berekeningen VAA gratis woonst aan te vechten.

Als bedrijfsleider hoef je hier geen schrik voor te hebben, het is een bezwaar in de personenbelasting.

 

Kosten en verloop van de procedure?

  • Indienen van een formeel en gemotiveerd bezwaarschrift. Dit moet tijdig gebeuren. De bezwaartermijn bedraagt immers maar 6 maanden vanaf de datum van de verzending van het aanslagbiljet.
  • Indien een tijdig bezwaarschrift niet meer kan, dan kan een ambtshalve ontheffing overwogen worden, daar het standpunt van Minister Van Overtveldt als een nieuw feit kan gekwalificeerd worden. Dit is belangrijk, want bij sommige belastingplichtigen gaat het toch over heel veel euro’s.
  • Zodra de fiscus een negatieve beslissing heeft genomen, heeft men 3 maanden om een gerechtelijke procedure op te starten.
  • De gerechtelijke procedure vindt plaats voor de bevoegde rechtbank van eerste aanleg.
  • Aan het opstarten van een procedure zijn geen kosten verbonden, enkel een bijdrage van € 20,00 per eisende partij voor het fonds voor de juridische bijstand. Wij adviseren echter een advocaat te nemen die het dossier behartigt.
  • Een gerechtelijke procedure kan 1 à 2 jaar duren.
  • Indien u gelijk krijgt voor de rechtbank krijgt u:
    • de terugbetaling van de teveel betaalde belasting
    • 7% moratoriumintresten (2% vanaf 01/01/2018).
    • terugbetaling € 20,00 F.J.B.
    • recht op een rechtsplegingsvergoeding

 

Hoe evolueert de houding van de fiscus in het bekijken van de woning in de vennootschap?

Tot enkele jaren geleden stelden wij vast dat de fiscus de aftrek van de kosten (afschrijvingen, onderhoud, e.d.) aanvaardde.

Maar de laatste jaren stellen wij vast dat de fiscus deze kosten verwerpt. Ook de rechtbanken beginnen meer en meer de fiscus hierin te volgen. Het ergste van al is dat zelfs, indien men de kosten in de vennootschap verwerpt, een eventuele meerwaarde toch in de vennootschap belast wordt bij het verkopen van de woning.

Abeka heeft steeds het advies gegeven om in de notulen van de jaarlijkse algemene vergadering te vermelden dat de woning dient om de prestaties van de bedrijfsleider te vergoeden.

En vergeet zeker niet dit VAA op de bezoldigingsfiche aan te geven.

Hopelijk komt er echter een circulaire die alle problematieken regelt, ook deze i.v.m. de vennootschapsbelasting. Maar laat alvast uw kans niet verloren gaan tot zolang er geen positieve circulaire is.

 

(Herwerkte versie – bron Cazimir Advocaten)




Autofiscaliteit: een steeds veranderende materie!!

De autofiscaliteit onderging een grondige wijziging. Vanaf 2020 zal de berekening van de aftrekbeperking autokosten nogmaals grondig wijzigen. Neem daarom even de tijd om u bij te scholen …

 

Huidige situatie in een vennootschap (2018 tot en met 2019)

U weet al dat een personenwagen in een vennootschap slechts aftrekbaar is op basis van de CO2-uitstoot van de wagen. Het niet-aftrekbare gedeelte van de autokosten wordt beschouwd als een verworpen uitgave en hierop is vennootschapsbelasting van toepassing.

Tot en met 2019 wordt volgend aftrekpercentage van toepassing.

Deze aftrekbeperking geldt op alle kosten van de personenwagen, behalve voor de brandstofkosten die steeds beperkt worden tot 75%. Intresten blijven 100% aftrekbaar.

Een lichte vrachtwagen, volgens de normen van de fiscus, blijft 100% aftrekbaar.

 

Wat met autokosten van uw eenmanszaak in 2018?

  • Tot 2017 waren alle autokosten van alle personenwagens aftrekbaar ten belope van 75% van het beroepsgedeelte.
  • Personenwagens aangekocht vanaf 01/01/2018 ondergaan nu ook de toepassing van het aftrekpercentage à rato van de CO2-uitstoot, zoals dit voor vennootschappen het geval is (zie tabel hierboven).
  • Personenwagens aangekocht vóór 01/01/2018 blijven tijdens 2018 en 2019 genieten van de minimale 75% aftrekbaarheid. Voor milieuvriendelijke wagens kan er toepassing gemaakt worden van de aftrek op basis van de CO2-uitstoot.
  • Brandstof, dus ook elektrisch, blijven zoals voordien 75% aftrekbaar. Intresten 100% aftrekbaar.
  • De aftrekbaarheid van een lichte vrachtwagen blijft 100% van het beroepsgedeelte.

 

Wijziging vanaf 2020 voor alle personenwagens:

  • Elektrische wagens verliezen hun 120% aftrekbaarheid en zullen maximaal 100% aftrekbaar zijn. Brandstofkosten voor een elektrische wagen worden 100% aftrekbaar.
  • Kosten van een personenwagen met een CO2-uitstoot ≥ 200 gram zullen nog maar voor 40% aftrekbaar zijn.
  • Kosten voor een oldtimer met een CO2-uitstoot > 200 gr/km genieten nu van 60 % aftrekbaarheid. Vanaf 2020 wordt dit slechts 40%.
  • Brandstofkosten volgen voortaan eveneens de aftrekbeperking à rato van de “gram-formule”.
  • De aftrekbaarheid van autokosten volgt vanaf 2020 de “gram-formule” (max 100% – minimaal 50%).
    Aftrekpercentage= 120% – (0,5 x coëfficiënt x aantal CO2 gram/km)
    De coëfficiënt wordt bepaald op:
    1: dieselmotor en dieselvarianten
    0,90: aardgas < 12 fiscale PK
    0,95: personenwagens met een andere motor (benzine)

De wijziging in 2020 kan belangrijke gevolgen hebben. Een aftrekbaarheid van heden 75% naar 55% in 2020 zal geen uitzondering zijn. Momenteel heeft een benzinewagen met 124 gr/km (toch niet veel) een fiscale aftrekbaarheid van 80%, in  2020 nog slechts 61%.

 

Gouden tip:

Zie bij de aankoop van een nieuwe personenwagen vooral naar de wijziging aftrekbeperking vanaf 2020. Wijzigt de aftrekbeperking in uw nadeel, dan adviseert Abeka om in 2018 en 2019 zoveel mogelijk kosten (snel afschrijven is de boodschap) in rekening te nemen.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)