1

UBO-register – Nieuwe verplichting

Vanaf 11/10/2020 volstaat het niet langer dat bedrijven en VZW’s hun uiteindelijke begunstigde(n) registreren in het UBO-register. Voortaan moeten extra documenten toegevoegd worden die aantonen dat de informatie in het register adequaat, nauwkeurig en actueel is.

Volgende documenten kunnen opgeladen worden:

  • kopie aandelenregister
  • statuten
  • aandelenovereenkomst
  • notariële akte

Deze documenten zijn enkel toegankelijk voor de bevoegde autoriteiten.

Informatieplichtigen die voor 11/10/2020 zijn geregistreerd, hebben tot 30/04/2021 om de documenten op te laden.

Informatieplichtigen die de registratie vanaf 11/10/2020 in orde brengen, laden deze documenten op bij de registratie.

Meer informatie vindt u in deze link.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Vlaams Beschermingsmechanisme

Bedrijven die door de exploitatiebeperkingen vanwege de coronamaatregelen hun omzet met 60% of meer zien dalen tussen 1 augustus en 30 september 2020, kunnen beroep doen op het Vlaams Beschermingsmechanisme. Deze premie moet hen helpen die omzetdaling op te vangen.

Voor de omzetdaling vanaf 1 oktober kan u pas steun aanvragen vanaf 16 november 2020.

De premie bedraagt 7,5% van de omzet tijdens de referentieperiode (voor de meeste ondernemingen dus augustus-september van vorig jaar) maar is begrensd tot een maximumbedrag van 15.000 euro. De subsidie wordt gehalveerd voor de zelfstandigen in bijberoep die in 2019 een beroepsinkomen heeft tussen 6.996,89 euro en 13.993,78 euro en geen betrekking als loontrekkende uitoefent die 80% of meer bedraagt van een voltijdse betrekking.

Meer informatie hierover vindt u op de website van VLAIO

 

(Bron: VLAIO)




Vacature Senior Manager Accountancy

Wij zijn op zoek naar een Senior Manager met de mogelijkheid om zich op korte termijn aan te sluiten als vennoot van ons kantoor.


Functie

In de functie als Senior Manager beheer je een divers pakket aan verantwoordelijkheden en ben je het klankbord van het cliënteel en de huidige vennoten. Concreet neem je ownership over volgende aspecten:

  • De correcte behandeling van dossiers van A tot Z.
  • Het superviseren/delegeren van accountancy dossiers in samenspraak met de dossierbeheerders.
  • Het adviseren en bijstaan van cliënteel in uiteenlopende materies zoals ondermeer balansbesprekingen en balansoptimalisatie, rapportering, consolidatie, voorbereiding en begeleiding audit, due dilligence en boekenonderzoek, verslaggeving en opstellen diverse overeenkomsten, aangiften vennootschapsbelasting en personenbelasting, adviezen voorafbetalingen, fiscale controles, eerstelijnsadvies starters en oprichting van vennootschappen, investering- en kredietdossiers, waardebepalingen, reorganiseren en herstructureren, fusies, partiële splitsingen, vereffeningen, handelsonderzoek Kamer voor Ondernemingen, financiële prognoses en financiële plannen, WCO,  ….
  • Het organiseren, structuren en ondersteunen van de werking van het kantoor.
  • Opvolgen van de planning en begeleiding, coaching van de dossierbeheerders.
  • Organisatie van interne opleidingen en trainingen ten behoeve van de dossierbeheerders.
  • Een bijdrage leveren aan de nieuwsbrieven.


Profiel

  • Je hebt minstens een Bachelor in Accountancy of Master in TEW – Handelswetenschappen
  • Je behaalde een titel IAB, BIBF of IBR (of zit in de stage om de titel te behalen)
  • Je hebt minstens 15 jaar ervaring in de sector
  • Je hebt ervaring in een leidinggevende rol
  • Je bent assertief, communicatief en een echte netwerker die graag met klanten omgaat
  • Je haalt er voldoening uit om een adviserende rol uit te oefenen en vanuit een family-office perspectief te handelen
  • Je hebt een goede kennis van de brede fiscaliteit (PB, Venn. B, BTW) en de relevante wetgeving noodzakelijk in het kader van de uitoefening van het beroep (Boekhoudwetgeving, Wetboek Vennootschappen, KB Vennootschappen, Witwaswetgeving, Sociale Wetgeving, Insolventiewet, Wetboek Economisch Recht, …)
  • Je hebt een open persoonlijkheid en bent bereid om de werking en de groei van het kantoor ten volle te ondersteunen
  • Je bent flexibel en hebt de “Yes I can”-mentaliteit


Aanbod

Wij bieden een boeiende functie die sterk verschilt met de klassieke functies binnen Accountancy. In dat opzicht zijn er meerdere mogelijkheden om in de breedte te groeien en ook (op termijn) toe te treden als vennoot in een open en aangename sfeer. Marktconforme verloning is van toepassing.




Huidige steunmaatregelen

Het is niet evident om de huidige steunmaatregelen voor ondernemers volledig in kaart te brengen en te houden. Vandaar dat wij willen verwijzen naar de onderstaande websites die hierover verduidelijking brengen en toelichting geven.

Mocht U vragen hebben omtrent deze steunmaatregelen dan kan U contact opnemen met één van onze medewerkers.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Vacature senior accountant

Abeka, de fiscale en financiële ontzorger, is wegens zijn voortdurende groei op zoek naar een enthousiaste senior accountant.

We helpen ondernemers en bedrijven groeien op een professionele en persoonlijke manier en zijn een gevestigde waarde in Antwerpen.

Je zal binnen onze organisatie, met vestigingen te Deurne, Kapellen en Geel, wat samen een team van 15 medewerkers betreft, verantwoordelijk zijn voor de volledige opvolging van de klantenportefeuille.

Functieomschrijving

Als senior accountant zal je verantwoordelijk zijn voor het volgende takenpakket:

  • het beheren van de dossiers van A tot Z
  • het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de cliënten
  • het verlenen van advies, het optimaliseren van de activiteiten en het bijstaan van de cliënten
  • het adviseren en begeleiden van klanten bij successie, splitsing, het oprichten van een holdingstructuur, …

Als senior accountant krijg je de kans van A tot Z te werken.


Profiel

  • Je beschikt minimum over een Bachelor Accountancy-Fiscaliteit
  • Je beschikt over minimum 10 jaar ervaring als Dossierbeheerder binnen een boekhoudkantoor
  • Je bent communicatief en klantgericht
  • Je wil op termijn een vooraanstaande rol innemen binnen het kantoor
  • Je wil up-to-date blijven met je boekhoudkundige en fiscale kennis


Aanbod

  • Je komt terecht in een kwalitatief kantoor dat opleiding centraal stelt en waar er groeikansen worden geboden
  • Marktconform salaris aangevuld met maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, onkostenvergoeding en 32 dagen vakantie
  • Leuke sfeer in groeiende fiduciaire
  • Glijdend uurrooster en telewerk mogelijk
  • Digitale werkomgeving
  • Begeleiding bij ITAA erkenning mogelijk

Interesse?

Mail naar info@abeka.be met je Curriculum Vitae en motivatie.