1

Onroerende voorheffing nog niet betaald? Geen zorgen, uitstel tot 30/04/2021 zonder verwijlintresten.

Vennootschappen en eenmanszaken hebben uitstel gekregen tot en met 30/04/2021 om de verschuldigde onroerende voorheffing Aj 2020 te betalen. Tot die datum zullen er geen verwijlintresten verschuldigd zijn.

Het uitstel geldt ook voor eenmanszaken die een onroerend goed beroepsmatig aanwenden. Deze laatste categorie dient hiervoor een aanvraag te doen bij VLABEL.

Meer informatie omtrent dit topic vindt u hier.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




VAPZ bijdragen fiscaal aftrekbaar in 2020?

VAPZ bijdragen binnen de wettelijk toegelaten grenzen zijn fiscaal aftrekbaar ook al werden niet alle sociale bijdragen betaald in 2020. Ten gevolge de Covid-19 crisis werd hiervoor in een uitzondering voorzien voor het jaar 2020.

Opletten, de VAPZ bijdragen zijn fiscaal niet aftrekbaar wanneer er een vrijstelling van sociale bijdragen werd gevraagd voor één van de kwartalen in 2020 en/of de regularisatie van de sociale bijdragen 2018.

Indien U nog fiscaal wenst te optimaliseren voor het inkomstenjaar 2020, dan is het VAPZ een uitstekende manier om de fiscale druk te reduceren en tegelijkertijd Uw aanvullend pensioen verder op te bouwen.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




25% Investeringsaftrek tot en met 31/12/2022!

Voor de investeringen tussen 12/03/2020 en 31/12/2020, en die aan alle voorwaarden voldoen, kunnen kleine vennootschappen en eenmanszaken een investeringsaftrek genieten van 25%.

Ondertussen werd deze maatregel verlengd tot en met 31/12/2022 en zal U, voor de in aanmerking komende investeringen in de periode vanaf 01/01/2021 tot en met 31/12/2022, ook een investeringsaftrek kunnen genieten van 25%.

Meer toelichting en verduidelijking omtrent deze investeringsaftrek vindt u op de website van VLAIO.

Door middel van dit federale steunpakket hoopt onze regering om de investeringen bij de KMO’s op peil te houden en fiscaal te belonen.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Voorafbetalingen vennootschapsbelasting – personenbelasting 21/12/2020

Vennootschappen, waarvan het boekjaar afsluit op 31/12/2020, alsook de eenmanszaken, hebben nog de mogelijkheid om een laatste voorafbetaling uit te voeren vóór 21/12/2020.

Voorafbetalingen reduceren of neutraliseren de aanzienlijke niet aftrekbare belastingverhogingen, dewelke worden opgelegd bij onvoldoende of geen voorafbetalingen.  (Aj 2021 = 6,75% voor vennootschappen en 2,25% voor eenmanszaken)

Vennootschappen en eenmanszaken dienen hun voorafbetalingen uit te voeren op het volgende rekeningnummer en met vermelding van de gestructureerde mededeling:

  • BE61 6792 0022 9117 (BIC: PCHQ BEBB) van het ‘Inningscentrum – Dienst voorafbetalingen’ met adres Koning Albert II-laan 33, 1030 Brussel

De gestructureerde mededeling kan U terugvinden op Myminfin of samenstellen op basis van Uw ondernemingsnummer: https://financien.belgium.be/nl/gestructureerde-mededeling

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme

Komt U in aanmerking voor deze Vlaamse steunmaatregel ten gevolge omzetverliezen tot en met 15/11/2020? Noteer dan dat U deze aanvraag kan doen tot en met 31/12/2020 (15.00 h) bij VLAIO.

Meer informatie met betrekking tot deze steunmaatregel en de aanvraag kan U terugvinden op de website VLAIO.

Voor omzetverliezen (periode 16/11/2020 tot en met 31/12/2020) kan deze steunmaatregel aangevraagd worden vanaf 04/01/2021 14.00 h.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Wordt Uw onderneming getroffen door de verstrengde coronamaatregelen? Mogelijk komt U in aanmerking voor het Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme?

Mogelijk wordt Uw onderneming heden getroffen door de verstrengde federale coronamaatregelen.  Indien Uw vennootschap/eenmanszaak voldoet aan de voorwaarden komt zij in aanmerking voor een vergoeding Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme uitgevaardigd door de Vlaamse Regering.

Meer informatie omtrent deze toepassing, de voorwaarden en de aanvraag ervan kan U terugvinden op de website VLAIO.

Mocht U nog vragen hebben omtrent deze steunmaatregel dan kan U contact opnemen met Uw dossierbeheerder op kantoor.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Uitbreiding federaal overbruggingsrecht – Ministerraad 23/10/2020

Op de ministerraad van 23 oktober laatstleden werden er nieuwe steunmaatregelen goedgekeurd met betrekking tot het “Corona-overbruggingsrecht” en het “Overbruggingsrecht heropstart”.  Meer info hieromtrent kan U raadplegen op de website van VLAIO.

Meent U voor deze maatregelen in aanmerking te komen dan moet U hiervoor een aanvraag indienen bij Uw sociaal verzekeringsfonds. Uw sociaal verzekeringsfonds in kwestie informeert hieromtrent ook per mail en via hun respectievelijke websites.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




UBO-register – Nieuwe verplichting

Vanaf 11/10/2020 volstaat het niet langer dat bedrijven en VZW’s hun uiteindelijke begunstigde(n) registreren in het UBO-register. Voortaan moeten extra documenten toegevoegd worden die aantonen dat de informatie in het register adequaat, nauwkeurig en actueel is.

Volgende documenten kunnen opgeladen worden:

  • kopie aandelenregister
  • statuten
  • aandelenovereenkomst
  • notariële akte

Deze documenten zijn enkel toegankelijk voor de bevoegde autoriteiten.

Informatieplichtigen die voor 11/10/2020 zijn geregistreerd, hebben tot 30/04/2021 om de documenten op te laden.

Informatieplichtigen die de registratie vanaf 11/10/2020 in orde brengen, laden deze documenten op bij de registratie.

Meer informatie vindt u in deze link.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Vlaams Beschermingsmechanisme

Bedrijven die door de exploitatiebeperkingen vanwege de coronamaatregelen hun omzet met 60% of meer zien dalen tussen 1 augustus en 30 september 2020, kunnen beroep doen op het Vlaams Beschermingsmechanisme. Deze premie moet hen helpen die omzetdaling op te vangen.

Voor de omzetdaling vanaf 1 oktober kan u pas steun aanvragen vanaf 16 november 2020.

De premie bedraagt 7,5% van de omzet tijdens de referentieperiode (voor de meeste ondernemingen dus augustus-september van vorig jaar) maar is begrensd tot een maximumbedrag van 15.000 euro. De subsidie wordt gehalveerd voor de zelfstandigen in bijberoep die in 2019 een beroepsinkomen heeft tussen 6.996,89 euro en 13.993,78 euro en geen betrekking als loontrekkende uitoefent die 80% of meer bedraagt van een voltijdse betrekking.

Meer informatie hierover vindt u op de website van VLAIO

 

(Bron: VLAIO)




Vacature Senior Manager Accountancy

Wij zijn op zoek naar een Senior Manager met de mogelijkheid om zich op korte termijn aan te sluiten als vennoot van ons kantoor.


Functie

In de functie als Senior Manager beheer je een divers pakket aan verantwoordelijkheden en ben je het klankbord van het cliënteel en de huidige vennoten. Concreet neem je ownership over volgende aspecten:

  • De correcte behandeling van dossiers van A tot Z.
  • Het superviseren/delegeren van accountancy dossiers in samenspraak met de dossierbeheerders.
  • Het adviseren en bijstaan van cliënteel in uiteenlopende materies zoals ondermeer balansbesprekingen en balansoptimalisatie, rapportering, consolidatie, voorbereiding en begeleiding audit, due dilligence en boekenonderzoek, verslaggeving en opstellen diverse overeenkomsten, aangiften vennootschapsbelasting en personenbelasting, adviezen voorafbetalingen, fiscale controles, eerstelijnsadvies starters en oprichting van vennootschappen, investering- en kredietdossiers, waardebepalingen, reorganiseren en herstructureren, fusies, partiële splitsingen, vereffeningen, handelsonderzoek Kamer voor Ondernemingen, financiële prognoses en financiële plannen, WCO,  ….
  • Het organiseren, structuren en ondersteunen van de werking van het kantoor.
  • Opvolgen van de planning en begeleiding, coaching van de dossierbeheerders.
  • Organisatie van interne opleidingen en trainingen ten behoeve van de dossierbeheerders.
  • Een bijdrage leveren aan de nieuwsbrieven.


Profiel

  • Je hebt minstens een Bachelor in Accountancy of Master in TEW – Handelswetenschappen
  • Je behaalde een titel IAB, BIBF of IBR (of zit in de stage om de titel te behalen)
  • Je hebt minstens 15 jaar ervaring in de sector
  • Je hebt ervaring in een leidinggevende rol
  • Je bent assertief, communicatief en een echte netwerker die graag met klanten omgaat
  • Je haalt er voldoening uit om een adviserende rol uit te oefenen en vanuit een family-office perspectief te handelen
  • Je hebt een goede kennis van de brede fiscaliteit (PB, Venn. B, BTW) en de relevante wetgeving noodzakelijk in het kader van de uitoefening van het beroep (Boekhoudwetgeving, Wetboek Vennootschappen, KB Vennootschappen, Witwaswetgeving, Sociale Wetgeving, Insolventiewet, Wetboek Economisch Recht, …)
  • Je hebt een open persoonlijkheid en bent bereid om de werking en de groei van het kantoor ten volle te ondersteunen
  • Je bent flexibel en hebt de “Yes I can”-mentaliteit


Aanbod

Wij bieden een boeiende functie die sterk verschilt met de klassieke functies binnen Accountancy. In dat opzicht zijn er meerdere mogelijkheden om in de breedte te groeien en ook (op termijn) toe te treden als vennoot in een open en aangename sfeer. Marktconforme verloning is van toepassing.