1

Hoe negatieve rente op de cash van uw onderneming vermijden?

Meer en meer ondernemers met belangrijke tegoeden (+ 250.000 €) op rekening van hun zaak vragen Abeka om advies ingevolge de boodschap die zij van hun bankier ontvangen, namelijk dat in de toekomst een negatieve rente (veelal 0,50 %) zal worden aangerekend.

Voor we mogelijke alternatieven bekijken moet u zich de vraag stellen welke gelden beschikbaar moeten blijven om uw activiteit optimaal te kunnen blijven voeren.

Voor het overblijvend bedrag bieden bankiers volgende oplossingen:

  • Verschillende banken werken voor bedrijven met beheermandaten die volgens het profiel van de onderneming in overleg met de bestuurders worden opgesteld. Belfius bijvoorbeeld biedt een mandaat voor bedragen vanaf 250.000 euro, waarbij een keuze kan gemaakt worden uit zes beleggingsstrategieën naargelang het risicoprofiel. Belfius biedt ook een beheermandaat met een beperking van koersdalingen, onder de naam Belfius Business Portfolio Advanced.
  • De DBI-bevek is een 2de mogelijke oplossing die elke bank in ons land aanbiedt. Dit is een beleggingsfonds dat uitsluitend in aandelen belegt en is fiscaal voordelig voor vennootschappen. Op de dividenden die deze DBI-fondsen uitkeren, dient door uw onderneming geen vennootschapsbelasting betaald te worden en de meerwaarde wordt ook niet belast. Addertje onder het gras …, de minderwaarden zijn fiscaal niet aftrekbaar. DBI-fondsen zijn bij wet verplicht alleen in aandelen te beleggen van bedrijven die al een normaal belastingregime hebben ondergaan en dienen minstens 90 procent van hun inkomsten uit te keren als dividend. Belangrijk is om u goed te informeren over de keuze van uw DBI-bevek, de spreiding van de portefeuille gaat van nationaal tot wereldwijd. Voor dergelijke aandelenbelegging is een beleggingshorizon van 5 tot 8 jaar aanbevolen.
  • Met een tak26-product kiest u voor een formule met een beperkt gegarandeerd rendement en een winstdeelname. Het gaat om kapitalisatiecontracten met veelal een looptijd van 8 jaar of meer die geen tussentijdse rente uitkeren, maar het kapitaal en de opgebouwde rente op eindvervaldag uitkeren. Het rendement ligt doorgaans wel iets boven de inflatie. In 2020 leverden de tak26-producten bij BNP Paribas Fortis bijvoorbeeld een globaal bruto rendement op van 1,70 %. Gedeeltelijke vervroegde opnames zijn in sommige contracten mogelijk. Tak26 valt onder de verzekeringswetgeving maar de onderschrijvende onderneming moet geen premietaks betalen.
  • Ondernemingen die voldoende winst maken en bereid zijn om meer risico te nemen, kunnen al dan niet via hun bankier in een Taxshelter-fonds investeren om onze Belgische filmindustrie en podiumkunsten te ondersteunen en via deze weg een interessante fiscale vrijstelling en dito rendement te bekomen. Deze investering is niet vrij van risico’s en u riskeert dus kapitaalverlies.

Voorgaande opsomming leert ons dat u een negatieve rente kan vermijden door de overtollige cash binnen uw bedrijf op een andere wijze te beleggen. Een andere optie is uiteraard om deze overtollige liquiditeiten uit te keren of met uw vennootschap te herinvesteren . Uw Abeka-adviseur onderzoekt graag met u de verschillende pistes om samen met u tot de juiste keuze en de beste beslissing te komen voor uw zaak.


(Auteur: Bruno Van De Poel, Kredietexpert en KMO-adviseur – 01/06/2021)




Het dagontvangstenboek

In de dagelijkse praktijk stellen wij vast dat niet elke belastingplichtige ondernemer een dagontvangstenboek houdt zoals bepaald door de fiscale wetgeving. Vandaar dat wij het noodzakelijk achten om deze verplichting nog even ter verduidelijken.

De ontvangsten moeten globaal van dag tot dag worden ingeschreven in het dagontvangstenboek per btw-tarief en dit op basis van verantwoordingsstukken, die gedurende een periode van 7 jaar bewaard moeten worden (vanaf 01/01 van het jaar volgend op de datum). Afzonderlijke inschrijvingen, met vermelding van de aard van de verkochte goederen, is verplicht indien de levering van de goederen meer dan 250 euro bedraagt per eenheid.

Deze afzonderlijke inschrijving mag worden vervangen door een globale inschrijving wanneer de verantwoordingsstukken die opgesteld en bewaard moeten worden, benevens de ontvangst, ook de aard van de verkochte goederen nauwkeurig vermelden.

De inschrijving mag niet gebeuren op losse bladen en moet worden uitgevoerd in onwisbare staat in een genummerd boek. Het plakken van prints of afdrukken in een genummerd boek wordt getolereerd.

Er mogen correcties worden aangebracht in het dagontvangstenboek maar de originele inschrijving moet altijd zichtbaar blijven.

Het dagontvangstenboek dient zich ten allen tijde te bevinden op de bedrijfszetel net zoals de verantwoordingsstukken die de inschrijvingen onderbouwen. Er dient een dagontvangstenboek te worden gehouden per bedrijfszetel.

De verantwoordingsstukken (kassaticketten, verkoopbonnen, …) samen met het correct gehouden dagontvangstenboek zorgen voor de bewijskracht van Uw boekhouding en zijn noodzakelijk om fiscale problemen te voorkomen. Het niet naleven van deze fiscale verplichting zal ook resulteren in aanzienlijke btw-boetes.

In de praktijk mag het kasboek ook als dagontvangstenboek worden gebruikt indien voldaan wordt aan de hoger vermelde voorwaarden en de dagontvangsten van dag tot dag nauwkeurig worden ingeschreven.

Elektronische dagontvangstenboeken zijn toegelaten maar hier stelt de wetgever strikte voorwaarden. Het systeem moet toelaten om op het einde van iedere dag een financieel rapport te genereren met minstens de volgende vermeldingen:

  • totalen dagontvangsten per btw-tarief
  • afzonderlijke inschrijvingen indien verkoop per eenheid > 250 euro
  • een totaal per btw-tarief na elke periode (= 1 maand)
  • Het mag technisch niet mogelijk zijn om een gegeven na de inschrijving in het digitale dagontvangstenboek te wijzigen of te verwijderen zonder een spoor na te laten. M.a.w. moet de oorspronkelijke inschrijving altijd leesbaar blijven. Het is aan de belastingplichtige om te bewijzen dat aan deze voorwaarde wordt voldaan en dat de correcties terecht zijn.

De belastingplichtige zal met andere woorden de integriteit van het digitale dagontvangstenboek moeten bewaken door bijvoorbeeld:

  • geavanceerde digitale handtekening
  • een systeem van bedrijfscontroles
  • een vertrouwde cloud aanbieder
  • een onveranderlijke database
  • een systeem van blockchain
  • ondertekening door een externe partij
  • een combinatie van meerdere voorgaande systemen/middelen

Bovendien zal de belastingplichtige de leesbaarheid van de digitale informatie moeten waarborgen en garanderen.

Het correct houden van een dagontvangstenboek is met andere woorden van uitzonderlijk belang voor de bewijskracht van Uw boekhouding en kan veel fiscale ellende vermijden.

Mocht U hieromtrent vragen hebben of verdere verduidelijkingen wensen, noteer dan dat alle medewerkers klaar staan om U verder te helpen.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681 – 04/05/2021)




Een overzicht van steunmaatregelen corona

Alle overheden doen hun uiterste best om onze ondernemingen te ondersteunen tijdens deze coronacrisis. Sommige maatregelen zijn tijdelijk, worden verlengd of aangepast, en we moeten eerlijk zijn, het overzicht is soms moeilijk te bewaren. Laat staan er ten gronde over communiceren aan iedere onderneming die hiervoor eventueel in aanmerking komt.

U verwijzen naar een overzicht van deze steunmaatregelen lijkt ons in deze dan ook gepast en geen overbodige luxe.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681 – 03/05/2021)




Vergeet Uw vrijgestelde reserves niet te mobiliseren tegen gunsttarief!

Vele vennootschappen werken aan de jaarrekening 2020 en zullen deze eerstdaags goedkeuren.

Noteer dat voor Aj 2021 en 2022 vrijgestelde reserves, die hiervoor in aanmerking komen, kunnen belast worden aan het voordelige tarief van 15% en/of 10% indien hier investeringen tegenover staan.

Vrijgestelde reserves zijn winsten waarop de vennootschap in het verleden geen vennootschapsbelasting heeft betaald zoals bijvoorbeeld de investeringsreserve. Vroeg of laat worden deze vrijgestelde reserves alsnog onderworpen aan het normale tarief vennootschapsbelasting. Bijvoorbeeld bij een liquidatie van de vennootschap of als deze vrijgestelde reserves worden uitgekeerd als dividend.

Door een vervroegde mobilisatie van deze vrijgestelde reserves kan U inzake vennootschapsbelasting met andere worden een belastingvoordeel van maximaal 15% genieten.

Zeker zinvol indien de vennootschap op korte termijn zal geliquideerd worden of zal overgaan tot een uitkering van deze belastingvrije reserves als dividend. Zijn er niet onmiddellijk plannen in die richting of heeft de vennootschap onvoldoende middelen, dan kan zij overwegen om geen toepassing te maken van deze mogelijkheid en de uitgespaarde cash verder te laten renderen in de vennootschap.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681 – 03/05/2021)




Verlaagd btw-tarief horeca van toepassing vanaf 08/05/2021 – 30/09/2021

Met de heropening van de terrassen en de horeca in het vooruitzicht besliste de ministerraad om een ontwerp van KB goed te keuren die het btw-tarief in de horeca tijdelijk verlaagt.

Vanaf 08/05/2021 tot en met 30/09/2021 zal het verlaagde tarief van 6% van toepassing zijn op alle restaurant- en cateringdiensten, alsook op de dranken welke ter plaatse worden gebruikt. Dit geldt ook voor de alcoholische dranken.

De restaurantuitbater en de horecaondernemer nemen dus best hun voorzorgen door een tijdige aanpassing te doen in het kassaregister. Zodoende kan de Bourgondiër eerstdaags op het terras een  afrekening ontvangen met een correcte toepassing van de btw.

Wij verwachten dat het KB eerstdaags wordt goedgekeurd en zal worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681 – 03/05/2021)




Vlaams Beschermingsmechanisme verlengd in mei en juni 2021

De Vlaamse regering besliste om het Vlaams Beschermingsmechanisme te verlengen voor de maanden mei en juni 2021.

Wij kunnen deze maatregel alleen maar toejuichen in de wetenschap dat deze de getroffen ondernemingen meer kansen op herstel biedt.

Meer info vindt u in deze link.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681 – 03/05/2021)




Nog snel een nieuwe wagen kopen voor 01/09/2021?

De huidige regering heeft verregaande plannen om nogmaals te sleutelen aan de autofiscaliteit. Indien hierover overeenstemming kan worden bekomen zullen nieuwe wagens met CO2-uitstoot vanaf 01/01/2026 fiscaal niet meer aftrekbaar zijn.

Enkel elektrische wagens aangeschaft vanaf 01/01/2026 zullen nog 100% fiscaal aftrekbaar zijn.

De kritische vraag die wij ons hierbij kunnen stellen, is of ons netwerk in België klaar zal zijn voor een elektrisch bedrijfswagenpark en dat er tegen die tijd voldoende publieke laadpalen zullen zijn? En wat als het bedrijfswagenpark zo goed als volledig elektrisch is? De fiscale aftrek terug beperken of het elektriciteitsverbruik belasten ten goede van de begroting en de schatkist?

Indien de nieuwe wagens met CO2-uitstoot vanaf 01/01/2026 bovendien geen fiscale aftrek meer genieten, dan staat het in de sterren geschreven dat dit het kostenplaatje voor het wagenpark bij onze ondernemingen aanzienlijk zal verhogen!

Vanaf 01/09/2021 is het ook de bedoeling van onze regering dat er fiscaal niet langer kan gesteund worden op de NEDC-norm inzake CO2. Dit betekent dat vanaf dat ogenblik de WLTP-norm van toepassing zal zijn om de fiscale aftrekbaarheid van de wagen te bepalen en als berekeningsbasis zal dienen voor de voordelen alle aard.

Een wagen aankopen vóór 01/09/2021 kan dus al snel enkele honderden tot duizenden euro’s fiscaal voordeel opleveren!!

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681 – 03/05/2021)




Tijdelijke verlaging BTW-tarieven in de horeca

Vorige week heeft de Ministerraad een ontwerp KB goedgekeurd om de btw-tarieven in de horeca tijdelijk te verlagen. Het is de bedoeling dat het KB in werking zal treden op 8 mei eerstkomende bij de heropening van de terrassen.

Tot en met september 2021 zal het verlaagde tarief van 6% van toepassing zijn op alle restaurant- en cateringdiensten alsook op het verschaffen van dranken voor het verbruik ter plaatse.

Deze aanvullende steunmaatregel voor de horeca is uiteraard welkom maar vraagt enige voorbereiding. Gelieve tijdig stappen te ondernemen voor de noodzakelijke aanpassingen in Uw kassaregister zodoende dat U vanaf 8 mei 2021 een correcte afrekening kan opstellen.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681 – 26/04/2021)




Vlaams Beschermingsmechanisme 6

Voor de meeste ondernemers is het Vlaams Beschermingsmechanisme ondertussen gekend.  De nummer 6 van deze steunmaatregel, die een compensatie moet bieden voor het omzetverlies in de periode van 1 maart 2021 tot en met 31 maart 2021, kan worden aangevraagd tot en met 15 mei 2021.

Meer informatie met betrekking tot het Vlaams Beschermingsmechanisme 6 vindt u hier.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681 – 26/04/2021)




Globalisatiemechanisme

Mogelijk komt U in aanmerking voor het Globalisatiemechanisme, een nieuwe steunmaatregel voor getroffen ondernemingen ingevolge corona?

Deze maatregel biedt steun aan ondernemingen die in de periode van 01/04/2020 tot en met 31/12/2020 een omzetdaling van minstens 60% registreerden en bovendien een boekhoudkundig verlies hebben geleden.

Er zijn verschillende voorwaarden gekoppeld aan deze steunmaatregel die toch een heel aantal ondernemers zullen uitsluiten van deze nieuwe tegemoetkoming en ook eenmanszaken komen niet in aanmerking. Meer informatie in deze link.

Meent U aan de voorwaarden te voldoen dan kan U contact opnemen met Uw dossierbeheerder om alle informatie te verzamelen en een aanvraag te organiseren.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681 – 30/03/2021)