1

Vlaams Beschermingsmechanisme 3 + 4

Het Vlaams Beschermingsmechanisme 3 moet ten laatste aangevraagd worden op 15 februari 2021. Nummer 3 is een tegemoetkoming voor ondernemingen die in de periode van 16/11/2020 tot en met 31/12/2020 aanzienlijke omzetverliezen hebben geleden ten gevolge de opgelegde coronamaatregelen en die aan alle opgelegde voorwaarden voldoen. Meer informatie vindt u hier.

Het Vlaams Beschermingsmechanisme 4 kan worden aangevraagd vanaf 16/02/2021 en is een tegemoetkoming voor de omzetverliezen geleden in de periode 01/01/2021 tot en met 31/01/2021. Meer informatie omtrent de aanvraag van het Vlaams Beschermingsmechanisme vindt u in deze link.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Vlaams Beschermingsmechanisme 3: aanvraag kan ingediend worden tot en met 15 februari 2021

Indien U recht heeft op het “Vlaams Beschermingsmechanisme 3” kan U hiervoor een aanvraag indienen tot en met 15 februari 2021.

Ondernemingen met een omzetdaling van minstens 60% in de periode 16/11/2020 tot en met 31/12/2020, en dit ten gevolge coronamaatregelen, komen hiervoor in aanmerking.

Meer informatie en toelichting in deze link.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




De Vlaamse Kredietbemiddelaar

Recente nieuwsberichten leren ons dat heel wat ondernemingen moeilijkheden ondervinden inzake de (her)financiering van de activiteiten.

Mogelijk kan de Vlaamse Kredietbemiddelaar soelaas bieden?  Meer info op VLAIO.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Steunmaatregelen Corona? De website VLAIO verduidelijkt!

Om zelfstandigen en ondernemingen te ondersteunen hebben de Vlaamse en de Federale Overheid niet stil gezeten het afgelopen jaar.

Onderstaande “links” worden regelmatig bijgewerkt en zijn dus de referentie om op de hoogte te blijven van alle hulplijnen, maar ook een leidraad om Uw aanvraag te lanceren.

Tip : Plaats onderstaande “links” in Uw favorieten en kijk regelmatig na:

Een laattijdige aanvraag zou dan ook bijzonder jammer zijn mocht U zich kunnen beroepen op één van deze steunmaatregelen.

 

(Auteur: Bruno Van De Poel (bruno@abeka.be, mobile 0472/61.11.64 ), Kredietexpert en KMO-adviseur)




Een intrest vragen op Uw persoonlijke tegoeden zonder fiscale gevolgen.

Vele ondernemers hebben de voorbije maanden privé gelden moeten injecteren in hun vennootschap. U kan als ontlener een marktconforme intrest vragen.

Fiscaal wordt voor het kalenderjaar 2020 een intrest van 4,06% als marktconform beschouwd en voor het kalenderjaar 2021 bedraagt deze intrest 4,07% op jaarbasis.

Wordt de marktconforme intrest overschreden, dan is dat gedeelte alvast fiscaal niet aftrekbaar voor de vennootschap.

Er dient bovendien ook rekening te worden gehouden met een andere beperking die stelt dat de rentegevende voorschotten niet hoger mogen zijn dan de belaste reserves van de vennootschap bij het begin van het boekjaar en het gestorte kapitaal/vermogen aan het einde van het boekjaar.

De intresten worden bij uitkering belast met een bevrijdende roerende voorheffing van 30%.

Uw Abeka-adviseur vertelt er U graag meer over.

 

(Auteur: Bruno Van De Poel (bruno@abeka.be, mobile 0472/61.11.64 ), Kredietexpert en KMO-adviseur)




Een 2e bankier in huis halen?

Bent U zoals vele ondernemingen en ondernemers klant bij slechts één van onze banken, dan adviseren wij U om op zijn minst een relatie op te starten met een 2de bankier. Zelfs als jarenlange loyale klant kan U, door bijvoorbeeld het verdwijnen van Uw vertrouwenspersoon of door een wijzigende policy/strategie van Uw bank, opeens in de kou blijven staan met Uw (krediet)vraag. Ook een voorgestelde kredietvorm, looptijd, pricing of gevraagde waarborg kan voor een onaangename verrassing zorgen. Een bijkomende bankrelatie biedt U als ondernemer de mogelijkheid tot vergelijken of toch op zijn minst een offerte te ontvangen wanneer Uw huidige bankier het laat afweten.

 

(Auteur: Bruno Van De Poel (bruno@abeka.be, mobile 0472/61.11.64 ), Kredietexpert en KMO-adviseur)




Heeft Uw KMO behoefte aan bijkomende financiering? Een Winwinlening of Vriendenaandeel?

Met de Winwinlening moedigt de Vlaamse overheid particulieren aan om een achtergestelde lening te verstrekken aan kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) voor de financiering van investeringen en/of werkkapitaal.

Een particulier kan tot € 75.000 ontlenen aan een Vlaamse kmo, zelfstandige of vrije beroeper gedurende een looptijd van 5 tot 10 jaar. De ontlener dient deze middelen integraal aan te wenden voor zijn bedrijfs- of beroepsactiviteiten.

De kredietgever/natuurlijke persoon bekomt hiervoor een jaarlijks belastingkrediet (belastingvoordeel) van 2,5% op het openstaande kapitaal van de Winwinlening en maximaal 1,75% bruto intrest (1,75% – 30% RV = 1,225% netto intrest). De maximale intrest voor 2021 zal eerstdaags bekend gemaakt worden.

Hebt u als ondernemer groeiplannen, investeringsplannen of simpelweg behoefte aan liquiditeit binnen uw onderneming, dan is de versie 2.0 van de Winwinlening mogelijk voor u een ideale oplossing.

U kan maximaal € 300.000 ontlenen via verschillende Winwinleningen. De kostprijs als kredietnemer blijft beperkt tot 1,75% (rentevoet 2020) op jaarbasis en U dient geen rekening te houden met dossierkosten of zekerheden dewelke gevraagd worden door de tegenpartij.

Wat wel belangrijk is … U zal de particulieren moeten overtuigen door middel van een goed businessplan/financieel plan. De lening is dan wel deels gewaarborgd door de Vlaamse Overheid, het blijft een financieel risico voor de uitlener.

De volledige informatie omtrent de winwinlening kan U consulteren via VLAIO.

Vanaf midden februari 2021 lanceert en ondersteunt onze Vlaamse Overheid ook een mogelijkheid om uw kapitaal te versterken. De eerste informatie hieromtrent is alvast beschikbaar via deze link.

 

(Auteur: Bruno Van De Poel (bruno@abeka.be, mobile 0472/61.11.64 ), Kredietexpert en KMO-adviseur)




Uw IZIMI reeds geactiveerd?

De Belgische notarissen hebben eind vorig jaar een digitale kluis gelanceerd (IZIMI). Deze toepassing is gratis en verzekert een veilig beheer van Uw belangrijke en essentiële financiële documentatie.

Met deze tool kan vermeden worden dat de nalatenschap bij een plotseling overlijden hopeloos op zoek moet gaan naar informatie/documentatie om de wettelijke verplichtingen na te komen. Een duidelijk zicht op de financiële situatie en het vermogen is hiervoor essentieel. Na de activering kan U toegang verlenen aan een naaste of een notaris naar keuze.

Geef Uw naasten gemoedsrust en organiseer U via deze link.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)




Overbruggingsrecht zelfstandigen langer van toepassing

Zelfstandigen die de activiteit gedwongen moeten onderbreken ten gevolge de coronacrisis en de opgelegde maatregelen, alsook voldoen aan de voorwaarden, hebben ook voor de maand februari 2021 recht op het dubbel overbruggingsrecht. Het dubbel overbruggingsrecht bedraagt 3.228,20 euro voor zelfstandigen met gezinslast of 2.583,38 euro zonder gezinslast.

Actieve zelfstandigen die getroffen worden door een omzetdaling van minstens 40% hebben tot en met 31 maart 2021 recht op het crisis-overbruggingsrecht. Dit vervangingsinkomen werd vastgelegd op 1.614,10 euro voor zelfstandigen met gezinslast.  Voor zelfstandigen zonder gezinslast bedraagt de uitkering 1.291,69 euro per maand. De omzetdaling moet worden aangetoond. De zelfstandige aanvrager moet voldoen aan de voorwaarden en het omzetverlies aantonen.

Noteer tevens dat er werd voorzien in een crisis-overbruggingsrecht bij quarantaine of zorg voor een kind tot en met 31 maart 2021.

Meer informatie omtrent het overbruggingsrecht kan U terugvinden op de website van VLAIO.

Voor een aanvraag van het overbruggingsrecht dient U contact op te nemen met de sociale kas of U kan deze organiseren via de webapplicaties die het sociaal verzekeringsfonds ter beschikking stelt.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel, fiscaal accountant ITAA 11308681)