1

Indiening fiches 281.50 ten laatste op 29 juni 2022!

Ten laatste op 29 juni 2022 dienen de fiscale fiches 281.50 voor kalenderjaar 2021 te worden ingediend. De fiches 281.50 moet u opmaken voor alle erelonen, commissies, makelaarslonen, kosten, vergoedingen of extralegale voordelen die U in 2021 aan derden betaald heeft.

Worden deze fiches niet opgesteld, dan zullen de kosten fiscaal niet aftrekbaar zijn en voor een vennootschap kan het aanleiding geven tot een aanslag geheime commissielonen tegen het tarief van 100% of 50%.

Bovendien worden er systematisch administratieve boetes opgelegd wanneer er een inbreuk wordt gepleegd. De bedragen van deze boetes variëren van 50 euro (voor een eerste overtreding) tot maximaal 1.250 euro.

Voor erelonen, commissies of andere verleende voordelen waarvan het totaalbedrag of totale waarde per ontvanger en per jaar niet hoger is dan 250 euro (excl. btw), hoeft u geen fiche op te maken. Tevens voor erelonen of commissies waarvoor U een regelmatige btw-factuur heeft ontvangen van een belastingplichtige, die onder de Belgische boekhoudwetgeving valt, moet u geen fiche opmaken.

De fiches moeten ingediend worden via het Belcotax-on-web-systeem (BOW).

Een nieuwe wet van 21/01/2022 schaft wel de verplichting af om een fiche 281.50 in te dienen voor de betalingen in 2021. Dit indien deze betalingen betrekking hebben op goederen of diensten die zijn geleverd door een belastingplichtige gevestigd in de Europese Economische Ruimte EN indien een factuur of ander gelijkwaardig document voor de betalingen werd opgesteld.

Deze laatste vereenvoudiging kan enkel maar toegejuicht worden!

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/05/2022)




Geen btw-uittreksel meer op papier!

Inmiddels werden de btw-aangiften van het eerste kwartaal 2022 ingediend. De btw-administratie zal nog een laatste keer een btw-uittreksel op papier verzenden. Het btw-rekeninguittreksel informeert omtrent de verschuldigde – of terug te vorderen btw van uw vennootschap of eenmanszaak.

Vanaf het 2de kwartaal 2022 zal u het overzicht met de toestand van uw rekening-courant dus niet meer per post ontvangen, maar is het enkel mogelijk om de digitale versie van het rekeninguittreksel in MyMinfin te raadplegen.

Meer info hierover vindt u op de website van FOD Financiën.

Zoals wij reeds informeerden in een vorige uitgave van onze nieuwsbrief heeft u de mogelijkheid om e-Box te activeren. Door de activatie van e-Box zal u alle briefwisseling van FOD Financiën ontvangen in één platform. Het activeren van e-Box kan u via website e-Box Enterprise.

Voor bijstand bij de activering van de e-Box kan u altijd terecht bij uw vertrouwde Abeka-medewerker.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/05/2022)




Verhoogde fiscale aftrek voor laadpaal wordt verlengd tot 31 augustus 2024!

In onze nieuwsbrief van februari 2022 wezen wij u op de verhoogde fiscale aftrek van 200% of 150% wanneer uw onderneming een laadpaal koopt.

Tot voor kort bedroeg de uiterlijke datum om te kunnen genieten van de verhoogde kostenaftrek van 200% nog 31 december 2022, maar de laadpaalaanbieders kampen met grote vertragingen. Daarom heeft de regering de termijn voor de gunstmaatregel met drie maanden verlengd tot 31 maart 2023.

Het aantal elektrische wagens neemt snel toe en er is een tekort aan laadstations. Om de bedrijven te stimuleren tot deze investeringen, voorziet de overheid de mogelijkheid om de investeringskosten aan 200% af te trekken als u operationeel bent tegen 31 maart 2023.

Haalt u deze deadline niet, dan mag u toch nog 150% van de kosten in mindering brengen, op voorwaarde dat de laadpaal is geïnstalleerd uiterlijk 31 augustus 2024.

Ondernemingen kunnen van de verhoogde kostenaftrek voor de installatie van laadstations genieten, onder deze voorwaarden:

  • een nieuwe en slimme laadpaal waarbij de laadtijd en het laadvermogen wordt doorgegeven aan een centraal beheerssysteem;
  • afschrijven over minstens vijf jaar;
  • publiek toegankelijk: de laadpaal moet voor iedereen toegankelijk zijn tijdens de normale openings- of sluitingstijden van uw onderneming;

Voor aanvullende informatie kan u de website van VLAIO consulteren.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/05/2022)




Controleer tijdig en grondig uw voorstel van vereenvoudigde aangifte personenbelasting!

Net als de voorbije jaren krijgt een aanzienlijk deel van de Belgische belastingplichtigen een ‘voorstel van vereenvoudigde aangifte’ (VVA). Het voorstel bevat alle gegevens die de fiscus kent en toont u de berekening en het bedrag dat u aan personenbelasting zou moeten betalen of terugkrijgen. In principe bent u dus niet gehouden om een belastingaangifte in te dienen als u een ‘voorstel van vereenvoudigde aangifte’ heeft ontvangen.

De praktijk leert ons spijtig genoeg dat niet alle voorstellen correct werden opgesteld en grondig nazicht van het ontvangen voorstel is dan ook noodzaak! De fiscus is over het algemeen goed op de hoogte van uw inkomsten maar spijtig genoeg niet altijd over de aftrekbare bestedingen en/of belastingverminderingen waarop u recht heeft. Ook uw persoonlijke gezinssituatie kan bijvoorbeeld gewijzigd zijn met een aanzienlijke impact op de belastingen.

Vergeet ook niet dat u gehouden bent om buitenlandse inkomsten aan te geven en dat u gehouden bent om de verklaringen met betrekking tot buitenlandse rekeningen, buitenlandse levensverzekeringen, juridische structuren en effectenrekeningen mee te delen!

Als het voorstel juist is, hoeft u niets te ondernemen. U krijgt automatisch een aanslagbiljet van de fiscus gebaseerd op het ‘voorstel van vereenvoudigde aangifte’. Gaat u niet akkoord, dan moet u ten laatste op 30 juni 2022 een correctie vragen via het antwoordformulier dat u bij het papieren voorstel heeft ontvangen, of ten laatste op 15 juli 2022 via het digitale platform MyMinfin.

Meer informatie kan u vinden op de website van FOD Financiën of bij eventuele vragen contacteer Uw Abeka-vertrouwenspersoon.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/05/2022)