1

De aangekondigde wijzigingen vanaf 01/01/2024 inzake btw-procedure uitgesteld!

In onze nieuwsbrief van maart 2023 wezen wij op de aangekondigde wijzigingen inzake de btw-procedure vanaf 01/01/2024.

Bij deze dienen wij nu te berichten dat de invoering van deze nieuwe procedures alvast werd uitgesteld met 1 jaar. Zodoende kan de invoering ervan slechts ten vroegste ingaan vanaf 01/01/2025.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 20/12/2023)




Nog snel enkele persoonlijke uitgaven doen in 2023?

Het einde van het jaar 2023 nadert met rasse schreden en zoals U als goede belastingplichtige weet zal U in de loop van 2024 aangifte moeten indienen over de inkomsten 2023. Het lijstje met uitgaven dewelke een belastingvoordeel opleveren, wordt ieder jaar korter maar bij deze trachten wij U toch nog even te wijzen op enkele mogelijkheden die de wetgever biedt:

De opgesomde topics bieden persoonlijke belastingvoordelen indien aan alle voorwaarden is voldaan, maar weet ook dat een belastingbesparing altijd gekoppeld is aan een persoonlijke uitgave.

De hogervermelde voordelen worden ook handig samengevat op de website FOD Financiën.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 20/12/2023)




De verplichte statutenwijziging nog niet uitgevoerd?

Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen is van toepassing vanaf 1 mei 2019. Voor vennootschappen die nog werden opgericht volgens de regels van het oude wetboek impliceerde dit dat er een verplichte statutenwijziging diende te worden doorgevoerd vóór 31/12/2023 om de statuten in overeenstemming te brengen met de nieuwe wetgeving.

Notarissen zijn heel druk in de weer en mogelijk kunnen Uw statuten niet meer worden aangepast vóór het jaareinde?

Weet dan dat er geen boetes zullen worden opgelegd. Wel dragen de bestuurders een “theoretische (?)” aansprakelijkheid voor alle mogelijke schade aan derden ten gevolge het gegeven dat de statuten niet tijdig werden aangepast.

En mogelijk krijgen we misschien wel een kort uitstel van de wetgever als kerstcadeau of nieuwjaarsgeschenk? Het zou alvast voor de notarissen en accountants een beetje meer verdiende rust betekenen.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 20/12/2023)




Waarom geen fiscale rechtsbijstandsverzekering afsluiten?

Een fiscale controle geeft in de praktijk dikwijls aanleiding tot aanzienlijke kosten en erelonen van cijferberoepers en juristen die in deze strijd bijstand moeten verlenen.

Een fiscale rechtsbijstandsverzekering kan dus interessant zijn voor elke zelfstandige, vrije beroeper, vennootschap en vereniging.

De rechtsbijstandsverzekering dekt de extra erelonen voor de administratieve en/of gerechtelijke procedure ten gevolge de fiscale controle en dit tot de contractueel afgesproken grens met de verzekeringsmaatschappij.

De verschuldigde belastingen, boetes en belastingverhogingen zitten niet in de dekking.

De verschuldigde premie is als beroepskost fiscaal aftrekbaar.

In deze rechtsonzekere tijden en rekening houdende met de huidige attitude van de fiscus toch wel in overweging te nemen, niet?

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/11/2023)




Hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de aannemer?

Belgische ondernemingen zijn hoofdelijk aansprakelijk voor schulden van hun medecontractant werken in onroerende staat (aannemer).

Op het ogenblik dat deze onderneming een contract met een aannemer afsluit is deze dus gehouden om de inhoudingsplicht te controleren.

Ook in het geval de onderneming facturen gaat betalen is het noodzakelijk om de “check inhoudingsplicht” uit te voeren. Is er immers een inhoudingsplicht dan dient de onderneming de noodzakelijke percentages op de facturen in te houden en mag de integrale factuur niet rechtstreeks betaald worden aan de medecontractant werken in onroerende staat.

Toch best even checken dan!

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/11/2023)




Vermijd een hoofdelijke aansprakelijkheid voor schulden van de overlater bij een overname handelsfonds!

Bij de overname van een handelsfonds is het van uitzonderlijk belang dat de overlater de overnemer in het bezit stelt van enkele attesten waaruit blijkt dat de overlater van het handelsfonds geen sociale en/of fiscale schulden heeft.

Weet dat U immers als overnemer van het handelsfonds aansprakelijk kan gesteld worden voor de eventuele sociale en fiscale schulden van de overlater in het geval deze in gebreke blijft om deze te voldoen.

Daar wij in de praktijk nog regelmatig vaststellen dat zelfstandigen bij de overname van een handelsfonds niet in het bezit werden gesteld van deze attesten willen wij dit belangrijke gegeven in herinnering brengen en meedelen waar of op welke manier deze attesten kunnen aangevraagd worden:

Het certificaat 16ter inzake schulden sociale kas dient te worden aangevraagd bij de sociale kas van de overlater.

Uiteraard dienen er nog andere aspecten grondig beoordeeld te worden bij een overname van het handelsfonds zoals onder meer en niet beperkend de overeenkomst zelf en de (handels)huurovereenkomst.

Ga dan ook niet ondoordacht te werk en contacteer een professionele en erkende cijferberoeper vooraleer U een handtekening onder een overeenkomst plaatst! U zou anders wel eens een berg fiscale en sociale schulden kunnen kopen.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/11/2023)




Een laatste voorafbetaling organiseren vóór 20/12/2023?

Vennootschappen dewelke hun boekjaar afsluiten per 31/12/2023 alsook de zelfstandigen en vrije beroepen kunnen nog een laatste voorafbetaling organiseren vóór 20/12/2023.

Door middel van een correcte voorafbetaling van de verschuldigde vennootschapsbelasting en/of personenbelasting kunnen de aanzienlijke en fiscaal niet aftrekbare belastingverhogingen geneutraliseerd of gereduceerd worden !

Deze belastingvermeerderingen zijn niet van toepassing op de jonge vennootschappen en zelfstandigen.

Meer info omtrent deze voorafbetalingen:

Correct vooraf betalen is dan ook geld besparen!

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/11/2023)




Optimaliseer Uw sociale bijdragen 2023!

Het is voor iedere zelfstandige zeer belangrijk om de sociale bijdragen 2023 correct in te schatten en te betalen voor eind december 2023.

Door een correcte inschatting van de verschuldigde sociale bijdragen wordt een zware toekomstige afrekening vermeden en bovendien zullen de betaalde sociale bijdragen fiscaal aftrekbaar zijn in de personenbelasting 2023 (Aj 2024).

Stelt U vast dat de voorlopige sociale bijdragen 2023 onvoldoende zijn dan is het aangewezen om een herberekening te vragen bij de sociale kas. Een andere optie is om over te gaan tot een spontane bijstorting op rekening van de sociale kas voor eind 2023.

Ook in het geval er te veel voorlopige sociale bijdragen betaald worden, heeft U de mogelijkheid tot aanvraag van een regularisatie of herziening van deze voorlopige bijdragen. Toch opletten hiermee. Als achteraf blijkt dat U te weinig voorlopige bijdragen betaalde, zal U rekening moeten houden met de fiscaal niet aftrekbare vermeerderingen van 3% per kwartaal en 7% per jaar!

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/11/2023)




Nieuwe ondernemingsnummers starten met 1!

Wij zijn het al jaar en dag gewoon dat de Belgische ondernemingsnummers de volgende structuur hebben en met een nul beginnen: 0xxx.xxx.xxx

Dit ondernemingsnummer werd vervolgens een btw-nummer BE0xxx.xxx.xxx in het geval van er btw-plichtige handelingen werden gesteld.

De 0 nummers zijn uitgeput en zodoende zullen de nieuwe ondernemingsnummers bij de inschrijving KBO starten met 1 en de volgende structuur aannemen:

Het zal even wennen worden en mogelijk zullen er links of rechts ook enkele softwareaanpassingen moeten gebeuren!

De oude ondernemingsnummers blijven uiteraard ongewijzigd.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/10/2023)




Een zorgvolmacht voor een zorgeloze toekomst?

Vandaag de dag bent U alle dagen druk in de weer en neemt U zelf alle beslissingen omtrent vermogen op persoonlijk en zakelijk vlak.

Maar ooit komt er mogelijk een dag waarop U handelings- of wilsonbekwaam wordt? Wie gaat dan Uw vermogen beheren en de noodzakelijke beslissingen nemen? Kunnen er zelfs nog wel beslissingen genomen worden?

Gelukkig bestaat er zoiets als een notariële zorgvolmacht. Hiermee kan U vandaag reeds bepalen welke specifieke en algemene handelingen door welbepaalde personen mogen gesteld worden op het ogenblik dat U handelingsonbekwaam bent geworden.

Door middel van deze zorgvolmacht kan er alvast vermeden worden dat er een externe bewindvoerder dient te worden aangesteld door een vrederechter en kan er onmiddellijk continuïteit worden gegeven aan de opvolging en beheer van het vermogen.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/10/2023)