1

Fijne eindejaarsfeesten!

Abeka en haar medewerkers danken u voor het gestelde vertrouwen in 2024 en wensen u prettige eindejaarsfeesten en een gelukkig en gezond 2025.

De kantoren zullen gesloten zijn vanaf maandag 23/12/2024 tot en met vrijdag 03/01/2025.

Vanaf maandag 06/01/2025 staan de medewerkers terug paraat om u opnieuw naar behoren te ontzorgen.




De wettelijke pensioenleeftijd wordt vanaf 01/01/2025 66 jaar – quid fiscale druk IPT?

De politieke elite maakte in het verleden reeds duidelijk dat men van ieder verwacht om langer bij te dragen aan de schatkist.

Vanaf 01/01/2025 wordt hiervoor de wettelijke pensioenleeftijd opgetrokken naar 66 jaar en vanaf 01/01/2030 zal deze nogmaals worden opgetrokken naar 67 jaar.

Het optrekken van deze wettelijke pensioenleeftijd kan een fiscale impact hebben op de fiscale druk bij de uitkering van uw IPT-verzekering.

Bij uitbetaling van het kapitaal van deze IPT-verzekering op de wettelijke pensioenleeftijd bedraagt het tarief 10% te verhogen met gemeentebelasting. De voorwaarde hiervoor is wel dat u actief gebleven bent tot op datum van de wettelijke pensioenleeftijd of minstens een loopbaan van 45 jaren op de teller heeft staan.

Is dit niet het geval dan zal u bij de uitkering van het kapitaal in Uw IPT-verzekering vanaf 01/01/2025 tot en met 31/12/2029 rekening moeten houden met de volgende tarieven:

  • Vanaf 60 jaar 20%
  • Vanaf 61 jaar 18%
  • Tussen 62 en 65 jaar 16,5%
  • Vanaf 66 jaar of loopbaan 45 jaar 10%

Voor de volledigheid willen wij nog benadrukken dat de winstdeelname in de IPT-verzekering niet belast wordt in de personenbelasting. Weet ook dat voorafgaand aan de taxatie in de personenbelasting de verzekeringsmaatschappij gehouden wordt om een solidariteitspremie (0%-2%) en een RIZIV-bijdrage (3,55%)  in te houden op het uitgekeerde kapitaal.

Uw activiteiten staken voor de wettelijke pensioenleeftijd of voordat u 45 jaren loopbaan op de pensioenteller heeft staan zal dus fiscaal afgestraft worden.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 19/12/2024)




Betaal vanaf 2025 de verschuldigde BTW maar best op tijd!

Vanaf 2025 zullen maandaangevers de verschuldigde BTW aan de schatkist uiterlijk de 20e van de maand volgend op de afgesloten maand moeten voldoen. Kwartaalaangevers zullen de verschuldigde BTW uiterlijk moeten afdragen de 25e dag van de maand volgend op het afgesloten kwartaal.

In het verleden werden laattijdige betalingen van de verschuldigde BTW gesanctioneerd met verwijlintresten en bij het openen van een bijzondere rekening met een fiscaal niet aftrekbare verhoging van 15%.

In de nabije toekomst zullen laattijdige betalingen van de verschuldigde BTW zwaarder gesanctioneerd worden:

  • Tijdige aangifte + laattijdige betaling = verwijlintresten + verhoging 5%.
  • Laattijdige aangifte + laattijdige betaling = verwijlintresten + verhoging 10%.
  • Niet ingediende aangifte = verwijlintresten + verhoging 15%.

Een gewaarschuwd BTW-plichtige is er 2 waard en het lijkt dan ook aangewezen om de betalingen van de verschuldigde BTW goed aan te stippen in uw agenda om zure en fiscaal niet aftrekbare verhogingen te voorkomen.

Zorg er tevens voor dat uw accountant tijdig in het bezit wordt gesteld van de noodzakelijke bescheiden met het oog op de BTW-aangiften.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 19/12/2024)




Heeft België een fiscaal sanctie-schandaal?

Fiscaal expert en professor Michel Maus publiceerde op 29 november 2024 laatstleden in een artikel dat België mogelijk een fiscaal sanctie-schandaal heeft.

Dhr. Maus stelt in het betreffende artikel dat een recent arrest van het Grondwettelijk Hof toont dat FOD Financiën jarenlang belastingplichtigen ten onrechte heeft gesanctioneerd met een belastingverhoging van 10% bij een eerste overtreding. Het Grondwettelijk Hof stelt immers in het arrest dat er bij een eerste overtreding zonder het oogmerk van fraude helemaal geen belastingverhogingen worden opgelegd?

De praktijk leerde ons spijtig genoeg anders en volgens de ambtenaren FOD Financiën hadden zij immers interne instructies om deze belastingverhoging van 10% bij elke overtreding toe te passen!

Een zeer spijtige vaststelling na betwisting van talrijke belastingverhogingen en wij kunnen alleen maar hopen dat de medewerkers van FOD Financiën gehoor hebben voor het standpunt van het Grondwettelijk Hof. Gehoor geven aan dit standpunt kan immers in de toekomst veel betwistingen omtrent deze belastingverhoging van 10% voor de eerste overtreding vermijden.

Heeft u recent een fiscale controle gehad met toepassing van de belastingverhoging van 10% en is de bezwaartermijn van de aanslag nog niet verstreken, dan kan er alsnog bezwaar ingediend worden tegen de betreffende aanslag rekening houdende met het standpunt van het Grondwettelijk Hof.

Is de bezwaartermijn verstreken dan kan u blijkbaar alsnog een verzoekschrift indienen tot kwijtschelding van de belastingverhoging 10% bij de Cel Administratieve Sancties van de Fiscale Bemiddelingsdienst. 

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 19/12/2024)




Moeder, waarom betalen wij belastingen?

Belastingen en sociale bijdragen zijn cruciaal voor het functioneren van België en het welzijn van de inwoners. Dit omdat deze belastingen en sociale bijdragen middelen bieden voor ontwikkeling, bescherming en sociale rechtvaardigheid.

Op Europees niveau moeten wij stellen dat de fiscale druk in België hoog is. Inzake sociale zekerheid scoren wij niet op alle vlakken beter als de Europese buren.

Als belastingplichtige vragen wij aan de regeringsonderhandelaars om in de toekomst maatregelen te nemen of te voorzien die ervoor moeten zorgen dat de overheden de middelen beheren en besteden als een goed huisvader.

De reportage van “Pano” over de leeflonen toegekend door het OCMW in de gemeente Anderlecht is immers een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Gepaste maatregelen zijn op zijn plaats om de tering naar de nering te zetten.

Zonder maatregelen wordt het draagvlak voor belastingen en sociale bijdragen ondergraven. En zeker als er van de sterkste schouders mogelijks meer fiscale inspanningen gevraagd zullen worden.

Vandaar een nieuwe oproep aan de regeringsonderhandelaars om er ook voor te zorgen dat de belastingbetaler krijgt wat hij verdient, namelijk:

  • meer rechtszekerheid
  • meer rechten voor de belastingplichtige
  • meer beheer overheidsmiddelen als een goed huisvader
  • minder overheid en wanbeheer
  • minder overheidsbeslag
  • minder rechten voor de fiscus
  • minder regelneverij

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 28/11/2024)




Verplichte registratie van de werkende vennoten en helpers in KBO vóór 31/12/2024!

Vennootschappen en zelfstandigen, die actief zijn in de bouw- of schoonmaaksector, zijn sinds 1 juli 2024 verplicht zijn om hun werkende vennoten en helpers te registreren in de KBO.

De registratie in de KBO moet gebeuren vóór de start van de activiteiten.

Voor werkende vennoten en helpers die al actief waren vóór 1 juli 2024 geldt een overgangsperiode. De inschrijving bij de KBO moet in dit geval vóór 31 december 2024 gebeuren.

Bij de stopzetting van de activiteit moeten de gegevens in de KBO bijgewerkt worden binnen de 15 dagen volgend op de stopzettingsdatum.

Vanaf 01/01/2025 valt het te verwachten dat de overheid controles zal uitoefenen op deze verplichting en kan er beboet worden.

De mandataris (bestuurder of zelfstandige) dient deze registratie zelf uit te voeren via My Enterprise. In geval van problemen kan er bij de registratie contact opgenomen worden met de KBO Helpdesk per mail (helpdesk.kbo@economie.fgov.be) of telefonisch (02 277 64 00).

Meer info:

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 28/11/2024)




Betaal tijdig uw sociale bijdragen 2024!

De voorlopige sociale bijdragen 2024 moeten betaald worden vóór het einde van ieder kwartaal in 2024. De voorlopige sociale bijdrage van het 4e kwartaal 2024 moet uiterlijk betaald zijn vóór 31/12/2024.

Wij willen u langs deze weg nogmaals wijzen op het belang van deze tijdige betalingen.

Laattijdige kwartaalbetalingen hebben namelijk een fiscaal niet aftrekbare verhoging tot gevolg van 3%. Alle laattijdig betaalde sociale bijdragen 2024 zullen bovendien per 31/12/2024 nog eens aanleiding geven tot een aanvullende fiscaal niet aftrekbare verhoging van 10%.

Worden de voorlopige sociale bijdragen 2024 niet betaald of laattijdig betaald dan kunnen deze uiteraard ook niet fiscaal in rekening gebracht worden bij uw aangifte personenbelasting voor het inkomstenjaar 2024 (Aj 2025). Hierdoor mist u een belastingvoordeel in de personenbelasting dat kan oplopen tot meer dan 50% (inclusief gemeentebelasting).

Veel zelfstandigen betalen een VAPZ-premie. Weet dat de VAPZ-premie fiscaal niet aftrekbaar is als alle sociale bijdragen niet tijdig werden voldaan!

Tot slot heeft u er alle belang bij om de voorlopige sociale bijdragen 2024 correct in te schatten op basis van het inkomen 2024. Dit omwille van de fiscale aftrekbaarheid van deze sociale bijdragen in 2024 en om een zware toekomstige afrekening over het bijdragejaar 2024 te vermijden!

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 28/11/2024)




Een laatste voorafbetaling organiseren vóór 20/12/2024?

Vennootschappen waarvan het boekjaar afsluit op 31/12/2024, alsook zelfstandigen en vrije beroepen, kunnen nog een aanvullende voorafbetaling uitvoeren in de vennootschaps- respectievelijk personenbelasting vóór 20/12/2024.

Het belang van deze voorafbetalingen zal de meeste belastingplichtigen reeds duidelijk zijn. Bij onvoldoende voorafbetalingen bedraagt de fiscaal niet aftrekbare belastingvermeerdering immers 9%.

Door voldoende en tijdig vooraf te betalen kan de belastingvermeerdering volledig geneutraliseerd of gereduceerd worden.

Maak dus spoedig uw winstprognoses voor het boekjaar 2024, schat de verschuldigde belastingen in, en doe vóór 20/12/2024 nog een aanvullende voorafbetaling indien noodzakelijk.

Zijn er onvoldoende financiële middelen dan kan u best contact opnemen met uw bankier voor een financiering van deze voorafbetaling.

Meer info:

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 28/11/2024)




Als bestuurder aansprakelijk voor de fiscale schulden van de vennootschap?

Als U als bestuurder zware fouten begaat en de fiscus kan deze bewijzen, dan zal de fiscus niet nalaten om U als bestuurder persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de fiscale schulden van de vennootschap.

Dit kunnen schulden zijn inzake vennootschapsbelasting, BTW en/of bedrijfsvoorheffing.

Voor BTW-schulden en schulden bedrijfsvoorheffing is dit bewijs door de fiscus vrij gemakkelijk te leveren daar dit kan op basis van een wettelijk vermoeden.

Een herhaalde niet-betaling van BTW-schulden of schulden bedrijfsvoorheffing wordt immers beschouwd als een zware fout:

  • In het geval van maandaangevers BTW/bedrijfsvoorheffing bij de niet-betaling van minstens 3 vervallen schulden in één jaar.
  • In het geval van kwartaalaangevers BTW/bedrijfsvoorheffing bij de niet betaling van minstens 2 vervallen schulden in één jaar.

Een voorzichtig bestuurder geeft dan ook bijzondere aandacht aan een correcte betaling van de fiscale schulden door de vennootschap.

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 31/10/2024)




Nieuwe BTW-regels vanaf 01/01/2025!

Vanaf 01/01/2025 worden er tal van nieuwe regels inzake BTW van toepassing:

  • Een verlengde aangiftetermijn voor de aangifte op kwartaalbasis (ten laatste de 25e van de maand volgend op het kwartaal)
  • Enkel het BTW-tegoed van de aangifte kan worden teruggevraagd. BTW-tegoeden van voorgaande periodes moeten teruggevraagd worden via een aparte procedure.
  • De mogelijkheid om de verschuldigde BTW te domiciliëren.
  • De rekening-courant BTW wordt afgeschaft en vervangen door een provisierekening BTW.
  • Een vervangende BTW-aangifte.

BTW-plichtigen dewelke hun aangifte niet of laattijdig indienen zullen in de toekomst een “vervangende aangifte” ontvangen op basis van het hoogste BTW-bedrag in de laatste 12 aangiften en met een minimum aan verschuldigde BTW van 2.100 euro.

De vervangende aangifteprocedure zal enkel beëindigd kunnen worden door de ontbrekende BTW-aangifte in te dienen binnen de maand na de ontvangst van de vervangende aangifte. Blijft de BTW-plichtige in gebreke dan wordt de vervangende aangifte definitief!

 

(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 31/10/2024)