1

ABEKA maakt van uw jaarlijkse balansbespreking veel meer dan het voorleggen van de wettelijke cijfers

Maak er als ondernemer dan ook gebruik van !!!!

 

Traditioneel maakt men bij de jaarbespreking letterlijk en figuurlijk de balans van het afgelopen jaar.
Vele ondernemers krijgen gewoon een jaarboekje toegestuurd, of zelfs nog niet. Velen krijgen het “ boekje “ als het huidige boekjaar al ver op zijn einde loopt.

De vennoten, managers en dossierbeheerders van Abeka willen daar iets aan doen en houden er aan om de balans met hun klanten persoonlijk te bespreken. De balans is immers meer dan de opmaak van de wettelijke verplichte publicatie van de jaarrekening

Een financiële analyse van die informatie laat de bedrijfsleider toe:

  • de financiële toestand van de onderneming door te lichten op grond van historische gegevens
  • mogelijk ook inzicht krijgen in de toekomstige evolutie.

Zoals zovele technieken is de boekhoudtechniek door de jaren heen geperfectioneerd.
De verfijning van de techniek heeft tot gevolg gehad dat de boekhouding vaak slechts voorbehouden is voor specialisten.
Accountants en bedrijfsrevisoren hebben een eigen taal ontwikkeld waarin ze met elkaar communiceren. Het ontvangen van een jaarrekening is dan ook voor vele ondernemers hetzelfde als het ontvangen van een tekst in Egyptische hiërogliefen.

Wat vindt Abeka zelf van een balans?  “ Saai zo een droge balans en enkel nuttig als met die info ook iets gedaan wordt. ”
De bespreking van de balans is het moment om informeel al eens vooruit te kijken. Ook Abeka weet graag wat de plannen van zijn klanten zijn. Bij die bespreking wil Abeka het klankbord van de ondernemer zijn.
Gegroeid uit het beroep van cijferexpert als boekhouder-fiscalist met in het vaandel een sterk adviserende functie, helpt Abeka al langer mee om de toekomst van een onderneming te waarborgen. Hierdoor komt Abeka regelmatig in contact met zeer ervaren experten in vele domeinen:

  • De professionele begeleiding van uw KMO ter optimalisatie van de financiële gezondheid.
  • Begeleiding in de zoektocht naar groei met strategisch advies.
  • Ondersteuning bij opvolging binnen een familiebedrijf of bij de verkoop van het bedrijf.
  • Uitwerken van een successieregeling.
  • Opzetten van marketing & communicatiestrategie, logistiek, sociale media en ICT.

Bedrijven die in de toekomst het verschil zullen maken, durven zich op elk moment te heroriënteren en stellen zich steeds kritische vragen.

Wij vragen u zich als ondernemer voor te bereiden op de jaarlijkse balansbespreking.

  • Zijn er nieuwe investeringen op til en hoe sluiten zijn financiën hierbij aan?
  • Zijn uw kredieten nog up-to-date?
  • Zijn de verstrekte waarborgen nog realistisch?
  • Zijn uw statuten van de vennootschap nog in orde?
  • Hoeveel belastingen betaal je teveel als eenmanszaak in verhouding tot het oprichten van een BVBA?
  • De opslagduur van de voorraden is hoger dan het sectorgemiddelde. Hoeveel geld komt er vrij als men de opslagduur kan reduceren?
  • Hoe staan de openstaande klanten er bij ? Wat is de invloed van een snellere invordering?
  • Is de beloningstechniek in uw bedrijf wel gescreend
  • Bent u nog wel degelijk in het bezit van een geoptimaliseerd arbeidsreglement?
  • Hoeveel brengt een kleine prijsverhoging op?
  • Wat is uw persoonlijke financiële behoefte en hoe kunnen wij die voor u optimaliseren
  • Zijn uw pensioenplannen nog wel in orde en waar vindt u de gegevens ervan terug?
  • Hoe is de verhouding tussen de vennoten, wat zijn eventuele problematieken?
  • Bent u zeker dat u het nodige gedaan hebt om uw woning onbeslagbaar te maken?
  • Bespreek de dividendpolitiek, tantièmes, liquidatiereserve…..

Een dergelijk gesprek is de ideale aanloop naar een brainstorming. De ondernemer van vandaag heeft een sparringpartner nodig.
Daarom daagt Abeka zijn klanten uit, bereidt u als ondernemer goed voor op de balansbespreking. Wij helpen u graag, een goed advies verdient snel zijn geld terug !!!

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)