1

CO2-bijdrage bedrijfsvoertuigen werknemers

De CO2-bijdrage is een solidariteitsbijdrage die de werkgever moet betalen voor het privé-gebruik van zijn voertuigen door zijn personeel. Het gaat dus over een soort RSZ-bijdrage ten laste van de werkgever.


Welke voertuigen worden beoogd?

  • personenauto’s
  • stationwagens of breaks
  • de meeste monovolumes
  • minibussen
  • lichte vrachtwagen tot 3,5 ton
  • sommige 4×4’s


Wat wordt verstaan onder privé-gebruik?

  • het eigenlijke privé-vervoer
  • het woon-werkverkeer


Wettelijk weerlegbaar vermoeden!!

Van op het moment dat een werknemer één van uw voertuigen gebruikt voor privé-vervoer, moet u de bijdrage betalen. Er is dus een wettelijk vermoeden, d.w.z. de werkgever dient aan te tonen dat er geen privé-vervoer is.


Wie doet controle?

Verschillende diensten van de RSZ kunnen controles uitoefenen op de toepassing van deze wet. De RSZ zal er echter altijd vanuit gaan dat elke auto binnen een onderneming onderworpen is aan de CO2-bijdrage, tenzij de werkgever het tegendeel bewijst.


Hoeveel bedraagt deze CO2-bijdrage?

De solidariteitsbijdrage, die jaarlijks geïndexeerd wordt, bedraagt voor 2011 (basisbedrag x (128,89/114,08)):

  1. voor benzinevoertuigen: [(CO2-gehalte x 9) – 768] : 12 x 1,1298
  2. voor dieselvoertuigen: [(CO2-gehalte x 9) – 600] : 12 x 1,1298
  3. voor LPG-voertuigen: [(CO2-gehalte x 9) – 990] : 12 x 1,1298
  4. voor voertuigen met elektrische aandrijving: 20,83 euro x 1,1298 = 23,53 euro


Hoe de CO2-bijdrage betalen?

De CO2-bijdrage is een patronale bijdrage die door de werkgever aan de RSZ dient betaald te worden binnen dezelfde termijn en voorwaarden als de sociale bijdragen voor werknemers. U contacteert dus best uw sociaal secretariaat.


Heeft de aangifte van CO2-bijdrage fiscale gevolgen?

Niets weerhoudt de fiscus om te stellen dat, wanneer er een CO2-bijdrage moet betaald worden, er eigenlijk privaat vervoer is.


Wat dient u als werkgever te doen om te ontsnappen aan de CO2-bijdrage?

U dient een car-policy op te maken, waarin u volgende punten opneemt:

  • verbod op privé-vervoer
  • regels om dit verbod te doen respecteren (bv. voertuigen binnenbrengen op het bedrijfsterrein na het einde van de werkdag)
  • regels voor controles op dit verbod
  • sancties bij vaststelling inbreuken
  • een opname in de arbeidsovereenkomst is geen voldoende bewijs, maar geeft wel een meerwaarde inzake bewijslast

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)