Met de invoering van het VAT-Package 2010, waarvan de nieuwe regels inzake BTW betreffende de plaatsbepaling voor diensten het belangrijkste onderdeel is, heeft de Europese wetgever getracht de BTW-wetgeving te harmoniseren en te vereenvoudigen. Het is voor de BTW de meest ingrijpende wijziging sinds de invoering van het intracommunautaire stelsel in 1993, welke in 1996 vervangen had moeten worden door een definitieve regeling die er echter nooit is gekomen.
De nieuwe regels lijken op het eerste zicht inderdaad een vereenvoudiging te zijn, maar als we dieper ingaan op de gevolgen, en zeker op het vlak van BTW-rapportering, dan stellen we vast dat deze nieuwe regels op zo goed als elke onderneming een invloed zal hebben. Is het niet langs de verkoopzijde, dan is het wel langs de aankoopzijde. Bij het uitwerken van een power point presentatie ter opleiding van ons personeel en tijdens het presenteren van enkele voorbeelden tijdens deze presentatie hebben we vastgesteld dat meer nog dan vroeger een exacte in vraagstelling van elke handeling inzake diensten nodig is, en dat men soms tot heel rare resultaten komt. Bepaalde pijnpunten komen aan het licht en zoals gewoonlijk blijft de Belgische Wetgever en Administratie in gebreke met zijn informatieverstrekking.
Diensten zullen in bepaalde situaties moeten aangegeven worden in de intracommunautaire opgave, maar ook in de BTW-aangifte worden roosters toegevoegd om bepaalde diensten afzonderlijk te rapporteren, en dit zowel bij de verkopen als bij de aankopen. Er worden ook nieuwe drempels ingevoerd voor de BTW-kwartaalaangiftes en ook voor de intracommunautaire opgave. En dit alles betekent natuurlijk ook dat in de software en boekhoudsystemen dringend de nodige aanpassingen moeten worden doorgevoerd.
Naast de regels voor de plaatsbepaling van de diensten, wordt ook de regeling voor teruggaaf van buitenlandse BTW voor EU-ondernemingen gewijzigd, waardoor ondernemingen deze aanvragen vlotter kunnen indienen en hun tegoeden sneller moeten ontvangen.
Al deze regels treden in werking vanaf 1 januari 2010. Kortom, tijd dus om u stilaan te beginnen voorbereiden op dit nieuwe btw-tijdperk !!!
Voor geïnteresseerden welke meer informatie over deze BTW-aanpassingen wensen te krijgen, organiseren we ” workshops ” waarbij de volledige PowerPoint presentatie van 56 bladzijden wordt overlopen. Hebt u interesse, dan kan u ons steeds een email sturen. Wij contacteren u dan voor een verdere afspraak. Klanten welke met het Vero boekhoudpakket (alsmede onze on-line versie EVA) werken kunnen op onze support rekenen begin januari 2010. De definitieve upgrade zal door Vero pas gebeuren de laatste week van december.
Hiernavolgend presenteren we enkele bladzijden uit onze PowerPoint presentatie (stand van zaken 1/12/2009). Daar de originele PowerPoint presentatie 56 bladzijden bedraagt en we hier enkel een aantal bladzijden presenteren, is dit verkort overzicht onvolledig, maar het geeft wel de grote lijnen van de nieuwe BTW-visie. Uiteraard verwachten wij nog een aantal verduidelijkingen die de PowerPoint presentatie kunnen aanpassen.