Hebt u een klant die slecht betaalt, dan heeft deze altijd wel een reden. Dek u echter voldoende in om geen “procedurefouten“ te maken.
U kan natuurlijk onmiddellijk naar een advocaat stappen als ueen slechte betaler hebt, maar dit is niet altijd zinvol. Meestal adviseren wij onze klanten een slechte betaler voor een bedrag minder dan 600 euro niet door te verwijzen naar een advocaat.
Als u echt ziet dat het niet zal lukken de betaling in dat geval binnen te krijgen, bel hem dan even op, stel hem een korting voor bij onmiddellijke betaling of spreek een afbetalingsplan af.
Vergeet nooit dat u de klant eerst moet aanmanen vooraleer je verdere stappen onderneemt.
Hebt u indertijd uw verkoopsvoorwaarden goed opgesteld, dan kan u misschien hier al profiteren van de clausule die u hebt voorzien dat “bij wanbetaling alle nog openstaande, maar nog niet vervallen facturen onmiddellijk opeisbaar worden.“
Let vooral op die heel slimme klanten van u…. Zij zullen beweren dat zij geen factuur hebben ontvangen en vragen een kopie van deze factuur aan. Bij ontvangst van deze kopie zullen zij waarschijnlijk de factuur protesteren. Ook zij hebben misschien onze tip gelezen hoe zij een factuur moeten protesteren. Wees daarom de slimme leverancier: als u een kopie opstuurt, maak dan tenminste gebruik van onze andere tip inzake het aanvragen van een kopij van een factuur en vermeld op de factuur:
“Dubbel uitgereikt op aanvraag van de klant ter vervanging van de verloren gegane of vernietigde originele factuur: BTW-aanschrijving 10/1974“
Hieronder dient de datum van uitreiking te staan en de handtekening van de uitreiker. Het is ook bepaald dat de kopij dezelfde lay-out, datum, adres etc. dient te hebben als het origineel.
Op die manier kan u proberen te vermijden dat uw slimme klant nog kan protesteren.
Zijn het oude facturen die u dient op te vragen, dan moet u rekening houden met volgende termijnen.
De verkoper of dienstverstrekker kan van u de betaling van een factuur eisen binnen de 10 jaar, wat betreft de vorderingen die in het contract zijn bepaald.
Daarnaast voorziet het burgerlijk wetboek een reeks kortere verjaartermijnen, waaronder:
- 6 maanden voor hotel- en restaurantrekeningen;
- 1 jaar voor deurwaarderskosten;
- 2 jaar voor medische kosten;
- 5 jaar voor advocaatkosten
Bent u het echt beu en wil u er hard tegen aangaan, dan zal ons voorbeeld van aanmaning, dat u hierna vindt, best kunnen helpen.
Voor onze klanten hebben wij een speciale formule uitgewerkt, waarbij wij u helpen onbetaalde facturen te recupereren. Vraag er naar.
(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)