1

Abeka viert in 2017 zijn 30-jarig bestaan en verstevigt zijn organisatie met een Managementteam

rsz_foto_1Wegens de zeer snelle groei, zowel in omzet, expertises als in personeel, hebben de zaakvoerders-vennoten Georges Bauwens, Edwin Van Lommel en Bart Bauwens Abeka versterkt door een zelfsturend Managementteam samen te stellen.
Sigrid Bauweraerts, Rudi Deuss, Christof Van Gheel en Ronny Scheers zien hun verdere toekomst volledig binnen Abeka en wensen met hun ervaring (samen meer dan 60 jaar in totaal) het boekhoud-fiscaal-advieskantoor Abeka mee te sturen om de hoog gestelde verwachtingen te bereiken.

Om tegenwoordig succesvol te zijn, moeten organisaties zich voortdurend kunnen aanpassen aan veranderingen in de omgeving. De creativiteit, het probleemoplossend vermogen en ondernemerschap van alle medewerkers is hard nodig om te kunnen blijven innoveren.
Het nieuwe managementteam verricht niet alleen dezelfde uitvoerende taken als voorheen, maar neemt ook het regelen en coördineren op zich van alle samenhangende activiteiten die nodig zijn om als organisatie:

  • de vele fiscale deadlines te halen
  • zich te engageren dit jaar elk extra 80 uren opleiding in advisering in onze expertises te doorlopen
  • de perfecte adviezen tijdig aan de klanten over te maken
  • de communicatie tussen klanten – zaakvoerders/vennoten – medewerkers binnen het kantoor vlot te laten verlopen
  • te zorgen dat elke medewerker binnen onze organisatie de juiste opleiding en begeleiding krijgt zodat zij allen onze vele expertises met succes kunnen uitvoeren
  • door supervisie over de dossierbeheerders en de wekelijkse vergadering met de zaakvoerders/vennoten te zorgen voor een zeer hoge kwaliteitscontrole
  • te waken over de visie en missie
  • te investeren in persoonlijke relaties met klanten en hun vertrouwen verdienen, elke medewerker gedreven te doen zijn door passie, te zorgen voor een hoog inlevingsvermogen en extreme klantgerichtheid
  • buitenshuis aanwezig te zijn, daar waar onze klanten zich bevinden

De 24/7-mentaliteit is altijd al de drijfkracht van Abeka geweest. Onze medewerkers staan als persoonlijke adviseurs heel dicht bij de klant, maar houden het professioneel.
Bewijs hiervan is de zeer grote groei, waarbij niet alleen de bestaande klanten, maar niet in het minst de zeer vele nieuwe klanten ons hun tevredenheid laten blijken.

Abeka is dan ook klaar voor de toekomst, staat met zijn expertises en adviesverlenende functies, zijn aanwezigheid in de driehoek Kapellen-Deurne-Geel helemaal aan de top van de boekhoud-fiscaal-advieskantoren.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)




Fiscale en andere nieuwtjes….

Fiscus int boete via loon, huur of bankrekening.

  • Vanaf 1 februari 2017 zal de fiscus de openstaande boetes innen door een betere opvolging via een computer die systematisch de snelste en meest efficiënte manier kiest om de bedragen te vereffenen.
  • Voorheen gebeurde dit door het tegenhouden van de terugbetaling van belastingen of het sturen van een deurwaarder.
  • Voortaan zal men ook systematisch gebruik maken van het derdenbeslag.
  • Werkgevers zullen de opdracht krijgen het openstaande boetegeld van het eerstvolgende salaris af te houden. Er geldt wel de beperking dat € 1.037 netto per maand niet vatbaar is voor beslag.
  • Huurders kunnen dan weer een brief in de bus krijgen met het verzoek om een deel van de huursom aan de belastingdiensten over te maken.
  • De fiscus kan banken ook vragen of er nog “voldoende provisie” op de rekening van de wanbetaler staat. Zo ja, dan mag het verschuldigde bedrag worden doorgestort.

 

Tankkaartentaks vanaf 2017!

  • Tot 31/12/2016 werd voor het gebruik van een auto van het bedrijf een “veel besproken” voordeel van alle aard auto aan de bedrijfsleiders of werknemers doorgerekend.
  • Daarenboven werd in de vennootschap 17% van het privé belastbaar voordeel in verworpen uitgaven opgenomen, dit boven de reeds andere niet-aftrekbare autokosten.
  • De verworpen uitgave van thans 17% wordt vanaf 1 januari 2017 verhoogd naar 40% indien de gebruiker van de auto ook beschikt over een tankkaart van de vennootschap en/of de werkgever.
  • Deze nieuwe “belasting” zal ook gelden als tankkosten terugbetaald worden, en eveneens voor de elektrische auto als er gebruik wordt gemaakt van elektriciteit van de vennootschap.
  • Zo los je het tekort in de begroting op!!!! Als wij ervan zouden uitgaan dat er € 15.000 autokosten zijn op jaarbasis (afschrijvingen per jaar inbegrepen), er € 3.000 brandstofkosten zijn, er een jaarlijks voordeel alle aard auto van € 8.000 is, en de fiscale aftrek van de auto (Co2-uitstoot) 50% is, dan betalen wij voor deze auto in 2017 626 meer vennootschapsbelasting. Als u dit vermenigvuldigt met het aantal auto’s dat onderworpen is….

 

Kwartaalvoorschotten BTW worden afgeschaft vanaf 1 april 2017

Zoals gemeld in onze nieuwsbrief van oktober (zie link) heeft Minister Van Overtveldt via een persbericht van 19/01/2017 inderdaad bevestigd dat:

  • De btw-voorschotten voor kwartaalaangevers worden afgeschaft vanaf 1 april 2017.
  • Kwartaalaangevers zullen net zoals maandaangevers wel een decembervoorschot moeten voldoen.

 

Bijzondere regeling interne meerwaarden bij de oprichting van een holding.

  • Voorheen werden heel wat aandelen van een vennootschap ingebracht aan de op het moment van inbreng werkelijke waarde. Soms kon men daardoor bij een vennootschap, opgericht met een kapitaal van € 18.500, de aandelen inbrengen voor  € 1.000.000 € of een interne meerwaarde van € 981.500.
  • Nadien kon men via een kapitaalvermindering belastingvrij uitkeren.
  • De fiscus doet er de laatste tijd alles aan om deze kapitaalsverminderingen aan te vallen, en ze te herkwalificeren als dividenden, waarop dan de roerende voorheffing van toepassing is.
  • Bij inbreng van aandelen in een holding vanaf 1/1/2017 zal de interne meerwaarde, bij latere kapitaalsvermindering, voortaan altijd belast worden aan de roerende voorheffing.
  • Verkoop van aandelen aan een holding kunnen nog wel ontsnappen aan de hogervermelde regel als blijkt dat men kan aantonen dat de verkoop geen abnormale verrichting is, er geen fiscale redenen zijn, bv. het uitwerken van een successieplanning.

 

Aanpassingen in bevallingsrust voor zelfstandigen.

  • Een zelfstandige kan tijdelijk haar zelfstandige activiteit stopzetten en hiervoor in de plaats een uitkering van het ziekenfonds krijgen.
  • Deze uitkering bedraagt bruto € 458,31 per week.
  • De duur van de bevallingsrust wordt verlengd van 8 naar 12 weken (bevallingen vanaf 1/1/2017)
  • Drie weken hiervan zijn verplicht te nemen, één week voor en twee weken na de bevalling.
  • De spreiding kan voortaan, met minstens één week, tot 38 weken na de bevalling.
  • Voorheen moest men alle beroepsactiviteiten stopzetten, nu kan men halftijds stoppen met de beroepsactiviteit. Het gaat dan om een periode van maximaal 18 weken halftijdse facultatieve bevallingsrust. De periode van opname blijft wel 38 weken. De uitkering bedraagt dan € 244,66 bruto.
  • De bedrijfsvoorheffing bedraagt steeds 11,11 %.
  • Inwerkingtreding 1/1/2017

 

Pro deo-diensten die advocaten verstrekken in het kader van de juridische tweedelijnsbijstand, evenals de pro deo-diensten verricht door gerechtsdeurwaarders in het kader van de rechtsbijstand, worden vanaf 1 april 2017 onderworpen aan het normaal btw-tarief van 21%. Deze beslissing is ook van toepassing op advocaten-stagiairs en op kandidaat-gerechtsdeurwaarders. De administratie aanvaardt dat het bijzonder nultarief van toepassing is op de ereloonstaten die uiterlijk op 31 maart 2017 worden opgemaakt, zelfs wanneer de betaling ervan gebeurt op een later tijdstip.

 

Indexatiecoëfficiënt voor het kadastraal inkomen aangepast.

  • Voor inkomstenjaar 2016 bedraagt die coëfficiënt 1,7153, terwijl dat voor inkomstenjaar 2015 1,7057 was.
  • Is van belang bij verhuur voor privé-bewoning: u wordt immers getaxeerd op het geïndexeerde KI, verhoogd met 40%.
  • Ook de onroerende voorheffing stijgt dus.
  • Ook de voordelen alle aard gratis woonst passen zich aan. (dit wordt nu als volgt berekend:  geïndexeerd KI *5/3* 3,8)
  • Ook het voordeel alle aard verwarming en elektriciteit wordt aangepast: voor bedrijfsleiders vaa verwarming € 1910, vaa elektriciteit € 950, voor anderen vaa verwarming € 860, vaa elektriciteit € 430

 

In de horeca kunnen ook studenten, extra’s en flexi’s niet meer cash betaald worden.

  • Het verbod om werknemers cash te betalen bestond al langer, maar niet voor bovenvermelde werknemers.
  • Ook voor werknemers in bakkerijen kunnen cash betalingen niet langer.
  • Wijziging treedt in op 2 februari 2017.

 

Voor het vakantiegeld dat u in 2017 moet betalen voor de prestaties van 2016 kan een provisie aangelegd worden. De percentages voor aj. 2017 zouden zich aanpassen als volgt:

  • 18,80% wordt 18,60% van de vaste en variabele lonen (excl. de eindejaarspremie) van de bedienden die op het einde van het boekjaar nog in dienst waren en voor wie er geen zgn. decemberafrekening betaald werd;
  • 10,27% blijft 10,27% van 108/100 van de lonen van vorig jaar, toegekend aan de arbeiders die nu recht hebben op vakantiegeld én voor wie u dit jaar bijdragen betaalt aan de verlofkas.

 

Vervuilende voertuigen worden geweerd in stad Antwerpen.
De hele Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever worden vanaf 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ).
De meest vervuilende voertuigen mogen de stad dan niet meer in. In 2020 en 2025 worden de LEZ-voorwaarden nog strenger. Zie ons artikel in onze nieuwsbrief van december.

 

(Auteur: Georges Bauwens, erkend boekhouder-fiscalist BIBF 301 85 790)