In onze nieuwsbrief van 29/04/2025 waren wij tevreden een akkoord binnen de federale regering te kunnen aankondigen met betrekking tot de fiscale aftrekbaarheid van Plug- in hybride wagens.
Achteraf bleek dit akkoord in strijd te zijn met Europese regels en belandde het spijtig genoeg in de prullenmand.
De fiscale aftrek van deze wagens wordt berekend op basis van de gram-formule:
120% – (0,5 x brandstofcoëfficiënt x gram C02/km)
Maar Plug-in hybride wagens aangekocht in de periode 01/07/2023 tot en met 31/12/2025 komen terecht in het eerdere fiscale uitdoofscenario dat werd voorzien:
- 2024: 100% maximale aftrek
- 2025: 75% maximale aftrek
- 2026: 50% maximale aftrek
- 2027: 25% maximale aftrek
- 2028 en volgende: 0% fiscale aftrek
Plug-in hybride wagens dewelke aangekocht worden vanaf 01/01/2026 zullen geen enkele fiscale aftrek meer genieten in de vennootschapsbelasting. Dit geldt ook voor de wagens op fossiele brandstoffen door de vennootschap aangekocht vanaf 01/01/2026.
Ook aan de 100% fiscale aftrekbaarheid voor elektrische voertuigen komt een einde vanaf 01/01/2027. De toekomstige fiscale aftrek in de vennootschapsbelasting van elektrische wagens (koolstofemissievrije wagens) wordt bepaald aan de hand van het aankoopjaar:
- Vóór 01/01/2027: 100%
- Aankoop 2027: 95%
- Aankoop 2028: 90%
- Aankoop 2029: 82,5%
- Aankoop 2030: 75%
- Aankoop 2031: 67,5%
Rekening houdende met het gegeven dat op vandaag de fiscale aftrek van personenwagens voor vele wagens nog geschiedt op basis van de gram-formule, kunnen wij besluiten dat deze beslissingen uiteindelijk aanleiding zullen geven tot administratieve en fiscale vereenvoudiging als het huidige wagenpark vervangen is. Laat dit een troost wezen.
Bovendien is het gegeven dat een fossiele wagen niet langer fiscaal aftrekbaar zal zijn niet altijd een financieel nadeel indien men het kostenplaatje van dit voertuig gaat vergelijken met het kostenplaatje van een gelijkaardig elektrisch voertuig.
(Auteur: Edwin Van Lommel – Fiscaal Accountant 11308681 – 30/10/2025)

